דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך שוויוני / דו"ח: מחסור של כ-70 מיליון מורים בעולם עקב אי-התקצוב של מערכות החינוך

דו"ח ארגון המורים הבינלאומי קובע כי המחסור החמור בכוח אדם מונע ממאות מיליוני ילדים גישה לחינוך איכותי ושוויוני | עוד מזהיר הארגון מההשלכות החמורות של הפרטת מערכות החינוך ה"מעמיקה את ההפרדה בין אוכלוסיות ואת אי השוויון"

طلاب الصف الأول ، المصورون لا علاقة لهم بالقصة (الصورة: Nati Shochat / Flash 90).
طلاب الصف الأول ، المصورون لا علاقة لهم بالقصة (الصورة: Nati Shochat / Flash 90).
דוד טברסקי

דו"ח מיוחד של ארגון המורים הבינלאומי מתריע כי המחסור בתקצוב מערכת החינוך והכשרת מורים, מוביל למחסור עצום בכוח אדם ומונע ממאות מיליוני ילדים בעולם גישה לחינוך איכותי ושוויוני.

על פי הדו"ח, שנכתב לקראת יום החינוך הבינלאומי שמצויין זו השנה השלישית, חסרים ברחבי העולם כ-70 מיליון מורים, רובם בארצות המתפתחות, אך חסך נרשם גם באירופה ואף בארה"ב. עוד צויין בדו"ח כי הסכנה הגדולה ביותר להמשך צמיחתן של מדינות היא המחסור החמור בגישה לחינוך ציבורי חינמי. "תנאי עבודה נחותים, העסקה בלתי יציבה והמעמד התעסוקתי של רבים מעובדי החינוך, מרחיקים עובדים מקצועיים חדשים" נכתב בדו"ח, "וגרוע מכך, מורים מוכשרים רבים עוזבים את המשרה לאחר שנים בודדות בעבודה."

מורה עם תלמידה בבי"ס פולה בן-גוריון בירושלים (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
מורה עם תלמידה בבי"ס פולה בן-גוריון בירושלים (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).

לפני שנתיים התקבלה החלטה באונסק"ו (ארגון החינוך, המדעים, והתרבות) של האו"ם, לציין ב-24 בינואר את יום החינוך הבינלאומי. לצד ההוקרה של מורות ומורים מרחבי העולם, הוא נועד לבחון מדי שנה את התקדמות הארגון בקידום מטרות התכנית לפיתוח חינוכי בר קיימא לשנת 2030. התכנית היא חלק מתוכנית רחבה המציבה יעדים מדידים מגוונים בהן מדינות צריכות לעמוד כדי לייצר צמיחה מכלילה, כלומר, צמיחה שפירותיה מגיעים לכל שכבות האוכלוסיה.

דו"ח הלמ"ס מחודש יוני האחרון הראה שבישראל ישנה מגמת ירידה קלה בשנים האחרונות בשיעורי העזיבה של עובדי הוראה מכ-15 אחוז בממוצע בשנים 2003-2001 לכ-11 אחוז בממוצע בשנים 2016-2014. שיעורי העזיבה בקרב עובדי הוראה חדשים כעבור שלוש שנים נמצא במגמת ירידה גם כן, מכ-23 אחוז בממוצע בשנים 2003-2001 לכ-19 אחוז בממוצע בשנים 2014-2012. אך מנקודת מבט רחבה יותר, כל מורה חמישי בישראל עוזב את המערכת עד שנתו החמישית במקצוע.

ילדים בג'יבוטי בדרך לבית ספר (צילום: shutterstock).
ילדים בג'יבוטי בדרך לבית ספר (צילום: shutterstock).

"ללא ההשקעה הנכונה והנאותה בחינוך, הזכות של כל ילד לחינוך ציבורי איכותי לא תוכל להיות מובטחת" אמר דייויד אדוארדס, מזכ"ל ארגון המורים הבינלאומי, בכנס מיוחד לציון היום הבינלאומי באו"ם. "מדינות רבות נופלות מתחת ליעד התקצוב הראוי למשרד החינוך, העומד על לפחות 20 אחוז מסך התקציב ולא פחות מ-6% מהתוצר. ניתן לתקן את המשבר הזה, כל שדרוש הוא החלטה פוליטית." על פי הארגון, ל-263 מיליון ילדים בעולם אין גישה לבית ספר כלל ובקצב הנוכחי המספר ירד רק ל-231 מיליון בשנת 2030.

פתרונות תקצוב 'יצירתיים' הם אינם הפתרון

מכוני עמדה שמרניים, לוביסטים ואף פוליטיקאים, ובינהם דונלד טראמפ ושרת החינוך שלו, בטסי דבוס, הבטיחו עם תחילת כהונתם כי יפעלו למהלך מרחיב של הפרטת שירותי החינוך בארה"ב. הצהרותיהם חידשו את השיח על הנושא בעולם, בין היתר גם בארץ. בקרב מכוני מחקר כגון 'קהלת', ארגונים כמו 'קרן תקווה' והתארגנויות הורים מקומיות, נשמעו קולות שקוראים להפריט את מערכות החינוך בערים. לעומת זאת, ארגון המורים הבינלאומי מזהיר מההשלכות החמורות של הפרטת מערכות החינוך. על פי סקר הארגון, 91% מארגוני המורים בעולם דיווחו כי במדינתם ישנם ניסיונות משמעותיים להפריט את מערכת החינוך תחת כסות של 'ייעול' ו'פיתוח יצירתי'. על פי הארגון, לניסיונות הללו תוצאות שליליות חד משמעיות בכל הנוגע ליכולתם של תלמידים לקבל שירותי חינוך איכותיים ללא עלות. בין היתר טוענים בארגון שבחלק מהמדינות, פועלות הממשלות באופן אינטנסיבי לקידום ההפרטות במערכת, ולהפיכת החינוך למוצר בשוק, בין היתר על ידי הכנסת נותני שירות פרטיים לתוך מערכת החינוך.

"הטרנד הבינלאומי להפריט את החינוך, על ידי פגיעה מתמשכת וערעור המערכת הציבורית, מעמיקים את ההפרדה בין אוכלוסיות ואת אי השוויון" ציין אדוארדס. "בעולם שצופה אינספור אתגרים, ממשבר האקלים עד פגיעה קשה בזכויות אדם ובדמוקרטיה, חינוך איכותי ומחנכים איכותיים הנתמכים על ידי המדינה והציבור חשובים מאי פעם."

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!