דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קונדנסט

סביבה / הקונדנסט ירד מהכביש וייכנס לצנרת - ובז"ן תזכה בו בחינם

המשאיות המכילות את תוצר הלוואי של מאגר לוויתן יירדו מהכביש בעקבות דרישת איגוד ערים שרון כרמל | החומר המסוכן יוזרם דרך צינור ישירות לבז"ן, שתקבל אותו בחינם

אנשי המשרד להגנת הסביבה מציבים דיגום סביבתי על אסדת לוויתן, דצמבר 2019. (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
אנשי המשרד להגנת הסביבה מציבים דיגום סביבתי על אסדת לוויתן, דצמבר 2019. (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

משרד האנרגיה הורה לנובל אנרג'י לחדול מפינוי קונדנסט (מוצר לוואי של פעילות האסדה) במיכליות כביש, כך לפי איגוד הערים שרון כרמל. ההנחיה תאלץ את נובל להזרים את חומר הלוואי בצנרת לבז"ן, אשר זוכה בחומר בחינם, ובעצם מונעת מהחברה את האפשרות למכור אותו. מציאות זו משקפת את הצ'ופר שהתכנון הממשלתי סידר לבז"ן וחושפת אולי את המתח בין שני כוחות מרכזיים בשוק האנרגיה הישראלי – יצחק תשובה ומשפחת עופר.

הפקת הגז ממאגר "לוויתן" יוצרת בהכרח נוזלי גז המכונים קונדנסט (תעבית) בהרכב הדומה לנפט קל. הקונדנסט נחשב לחומר גלם איכותי לבתי זיקוק, אך גם נפיץ ונדיף יותר מנפט וככזה גם נושא סיכונים לסביבה בשל כימיקלים רעילים בתוכו. חברת נובל אנרג׳י החלה לאחרונה בפינוי קונדנסט במכליות מאתר חגית- אליו מובל הקונדנסט מאסדת לוויתן.

אישה מסתכלת על אסדת לוויתן מחוף דור. 1 בינואר 2020 (צילום: פלאש90)
אישה מסתכלת על אסדת לוויתן מחוף דור. 1 בינואר 2020 (צילום: פלאש90)

על פי ההודעה, פנה יו"ר האיגוד אסיף איזק למנכ"ל משרד האנרגיה אודי אדירי בבקשה לפעול לסיום השימוש במיכליות כביש. איזק ציין בפנייתו כי על פי התכנית המאושרת, פינוי הקונדסנט במשאיות מוגבל למשך ארבעת השבועות הראשונים להפעלת המאגר בלבד. לאחר מכן יותר להזרימו אך ורק בצנרת. לאור זאת דרש האיגוד את כל המידע לגבי ההיתרים להפעלת מיכליות הכביש.

ממשרד האנרגיה נמסר כי "בהתאם להיתרים שנקבעו, מרגע שהדבר מתאפשר ברמה הטכנית והקונדסט כשיר להעברה לבתי הזיקוק, מופסקת פריקת קונדנסט למשאיות בחגית. ההיתר קבע תקופה מקסימלית של 30 יום לפינוי במיכליות ומשרד האנרגיה פעל לצמצום משך זמן זה ככל האפשר. אכן, לאחר כ-23 ימי הזרמה, תפסיק, ככל הנראה, עוד השבוע העברת הקונדסט לחגית. המשרד מודה לאיגוד על תמיכתו במהלכים".

אובדן הכנסה של 3 מליון דולר בחודש

ב-15 בצדמבר 2019 הודיעה דלק קידוחים, מבעלות לוויתן, הודעה לבורסה ובה מידע לגבי שני הסכמים: הסכם ארוך טווח לפינוי הקונדנסט בחינם לבז"ן דרך צנרת הנפט של קצא"א והסכם עם חברת סחר בינלאומית לשנה אחת בלבד, עד סוף שנת 2020 לרכישת הקונדנסט בכסף. בשותפות לוויתן מקווים למכור כמה שיותר מהקונדנסט לחברת הסחר, משום הזרמה לבז"ן בחינם פירושה אבדן הכנסות פוטנציאלי של 3 מליון דולר בכל חודש. ההסכם עם בז"ן נחתם בלית ברירה, משום שבית הזיקוק סרב לשלם על החומר ומפעילת האסדה של מאגר לוויתן, חברת נובל אנרג'י, לא הצליחה למצוא פתרונות אחרים לפינוי החומר, שלא ניתן בשלב זה לאגור אותו בים.

מקורות במשק האנרגיה אמרו ל"דבר" כי מדובר בהמשך של סכסוך בין שני בעלי הון – משפחת עופר המחזיקה בבז"ן ויצחק תשובה המחזיק בחלק מלוויתן. ראשית הסכסוך במחיר מופקע שבז"ן נאלצה לשלם בעבר על גז, בדיוק כשמאגר תמר הפך למונופול עקב הפסקת ההזרמה ממצרים בתחילת העשור הקודם וקריסת מאגר ים תטיס. כעת, הנחיות משרד האנרגיה עשויות לשחק לטובתו של עופר ובז"ן, בכך ששותפות לוויתן תיאלץ למסור את החומר בחינם, במקום להוביל אותו במיכליות כביש למתחם המיכלים של תש"ן ומשם למכור אותו ללקוח מחו"ל.

מציאות זו משקפת את הבעיה בתכנון הממשלתי, שכפה על לוויתן להתחבר דווקא ללקוח אחד – בז"ן. אם בז"ן לא הייתה מופרטת, הממשלה הייתה יכולה להורות לה לרכוש את החומר במחיר שוק. בפועל, בטעות או בכוונה, הממשלה סידרה לבז"ן הכנסות של כ-3 מליון דולר בחודש ללא כל תמורה ויצרה לשותפות לוויתן אינטרס כלכלי מובהק למצוא פתרון כלכלי אחר, שצפוי להיות סביבתי פחות.

בנובל אנרג'י ובשותפות דלק בחרו שלא להגיב לכתבה​.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!