דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סין

נגיף הקורונה / "הרחוב פה כמו ירושלים בשבת בבוקר": שיחה עם סגן שגריר ישראל בסין

כמו ישראלים רבים גם משפחתו של יהונתן צדקה חזרה לישראל, אך הוא נותר בתפקיד - שרק נהיה אינטנסיבי יותר | להערכת משרד החוץ, מאות ישראלים עדיין נמצאים בסין

הולך רגל עומד לבדו ברחוב בבייג'ין, 2 פברואר 2020 (צילום: AP Photo/Mark Schiefelbein).
הולך רגל עומד לבדו ברחוב בבייג'ין, 2 פברואר 2020 (צילום: AP Photo/Mark Schiefelbein).
שי ניר

"המצב מורכב וקשה", אומר סגן שגריר ישראל בסין, יהונתן צדקה, "אבל לא אגדיר אותו כפאניקה". צדקה (46) מוצב בבייג'ין זה כשנתיים וחצי. בעקבות התפרצות נגיף הקורונה, אשתו ושני בניו, בני 12 ו-14, חזרו לפני כשבוע וחצי לארץ, אך הוא, כמו כל הסגל הדיפלומטי, נשאר לעבוד בבייג'ין.

"התנועה ברחובות מאוד מינימלית", הוא מספר בשיחת טלפון, "הרחובות שוממים. אם רוצים להשוות למשהו, אז אולי אפשר להשוות לאווירה בירושלים בשבת בבוקר. רק מי שצריך מסתובב, ונוקט בכל אמצעי הזהירות עם מסיכה, לפעמים כפפות. התחושה הכללית היא שהסינים חוששים ושומרים על עצמם, אבל אין כאן אווירה של חוסר סדר. מצמצמים את המגע עם אנשים אחרים למינימום; הם לא הולכים לעבודה, אין פעילות של מוסדות ציבור, המשרדים סגורים וגם מערכת החינוך לא פעילה. כרגע מחכים לראות אם הבנקים יפתחו ביום שני."

בייג'ינג, סין. 30 בינואר 2020. (AP Photo/Mark Schiefelbein)
בייג'ינג, סין. 30 בינואר 2020. (AP Photo/Mark Schiefelbein)

חיי היומיום. "לא נוח להסתובב עם מסיכה"

הרחובות בערים הגדולות בסין בדרך כלל עמוסים מאוד, אך בימים אלה התמונה שונה. חופשת ראש השנה הסיני, שבמהלכה מיליוני עובדים נוסעים מהערים לבתי משפחותיהם בכפרים, הוארכה כבר פעמיים כדי לנסות ולמנוע את התפשטות הנגיף, והיא צפויה להסתיים רק ב-10 בחודש.

"המאמץ הוא למצמצם את הפוטנציאל להידבק", מסביר צדקה. אירועים המוניים נאסרו; חתונות והלוויות, להבדיל, מורשות להתקיים רק במסגרת מצומצמת. "אלו פעולות מרחיקות לכת שהממשלה והעירייה נוקטות, והציבור ממושמע ומתנהל באחריות".

אתה מפחד?

"המצב מורכב, מאתגר ולא פשוט. זה משנה את הרגלי החיים. לא נוח להסתובב עם מסיכה או לשטוף ידיים במשך עשרים שניות, או ללכת עם כפפות חד פעמיות. זה משפיע על ההתנהלות הבסיסית. הנגיף יוצר אפקט של הרתעה. אבל אנחנו שומרים על עצמנו וממליצים לכל מי שנמצא כאן לשמור על עצמו ולהישמע להנחיות".

הישראלים. "ביקשנו שיעבירו פרטים"

בסין יש, כידוע, ישראלים רבים – סטודנטים, אנשי עסקים, אנשי הייטק ותעשייה, וישראלים הנשואים לבני זוג מקומיים. צדקה מעריך כי הטיסות האחרונות מסין יהיו מלאות בישראלים.

שירות החוץ הישראלי יודע רק על מצבם של אלה שהיו בקשר עם המשרד, ומהם, לדברי צדקה, רבים בחרו לשוב לישראל, או לנסוע ליעדים אחרים. ניתן להעריך כי מאות, ואולי אלפי, ישראלים לא היו בקשר עם המשרד. "יצאנו בהודעה אקטיבית ברשתות החברתיות הסיניות", הוא מספר, "פנינו לישראלים השוהים בסין וביקשנו מהם להעביר פרטים של מי שמתכוונים להישאר, שנשמור על קשר אם יהיו התפתחויות".

כמה ענו?

"עשרות בודדות. הערכה שלנו מדברת על מספרים גדולים יותר של ישראלים שנשארים".

יהונתן צדקה סגן שגריר ישראל בבייג'ינג. (ללא קרדיט)

הסינים. "האינטרקציה עם העמיתים השתנתה"

ארבע הנציגויות הישראליות בסין (בבייג'ין, שנגחאי, צ'נגדו וגואנג'ו) והנציגות בהונג קונג ממשיכות לעבוד כרגיל, ובסוף השבוע אף הגבירו פעילות עד השעות הקטנות של הלילה. "אנחנו רוצים לספק מענה לישראלים שצריכים סיוע או עצה", אומר צדקה. "העבודה של כל הנציגים של ישראל בסין משמעותית ואינטנסיבית. גם מטה משרד החוץ מגויס לתמוך בפעילות שלנו".

עד כמה אפשר להיות פעילים במדינה סגורה?

"כל אינטרקציה פשוטה ביום רגיל נעשית מסובכת בתקופה כזו. האינטרקציה עם העמיתים הסינים השתנתה. אנחנו נדרשים להרבה יותר מאמץ כדי לשמר ממשקי עבודה בסיסים. אנחנו צריכים להתאים את עצמנו למגבלות, להצטייד כמו שצריך, להתאים את העבודה לפעילות הסינית עם חופשת ראש השנה שלא נגמרת".

לישראל יש מה להציע לסין במצב הנוכחי?
"מה שסין צריכה יהיה קשה לספק על ידי מדינות אחרות. הם מעבירים בקשות לסיוע בציוד רפואי מגן, שלאו דווקא זמין בישראל, אבל אם יהיו דברים רלוונטיים בהמשך, יהיה חשוב להציע להם את העזרה."​

איך המשפחה שלך בארץ מסתדרת?

"כרגע המשפחה נודדת בין סבא וסבתא ובית המלון, ומנסים לקיים שגרה על מזוודות. נוצר חשש. הם רואים טלוויזיה בישראל וניזונים מאמצעי התקשורת, ולפעמים זה לא נוח לראות בן משפחה במצב כזה. יחד עם זאת אנחנו מנוסים. אני מקווה שזה יסתיים בקרוב ונחזור לשגרה נורמלית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!