דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.3°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 16.2°באר שבע
  • 23.8°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 19.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

נגיף הקורונה / 362 אנשים נפטרו מקורונה ברחבי העולם, ההיערכות בישראל נמשכת

ישראל סגרה את הגבול בפני אזרחים זרים ששהו בסין | רה"מ נתניהו בדיון חירום: "עדיפה היערכות יתר על פני היערכות חסר" | איגוד רופאי בריאות הציבור: "עשור של שחיקה בשירותי בריאות הציבור מקשה על היכולת להתמודד עם מגיפות"

אישה הולכת לבדה על גשר בביג'ין, 2 פברואר 2020 (צילום: AP Photo/Mark Schiefelbein).
אישה הולכת לבדה על גשר בביג'ין, 2 פברואר 2020 (צילום: AP Photo/Mark Schiefelbein).
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

על רקע עליה במספר הנדבקים שעבר את ה-17 אלף ומספר ההרוגים שעלה ל-362 כינס אתמול (ראשון) ראש הממשלה בנימין נתניהו דיון חירום על הנגיף, בו הטיל את אחריות על הערכות המדינה על המועצה לביטחון הלאומי. בצעד חריג, סגרה ישראל את גבולותיה לאזרחים זרים ששהו בסין בשבועיים האחרונים. בארגון רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית ביקרו את התנהלות הממשלה ביחס לנגיף, ואמרו כי יש לחזק את כלל המערכת הציבורית כדי להתמודד עם נגיפים מסוג זה.

בדיון החירום אמר ראש הממשלה כי "יש להפעיל את כל האמצעים הנדרשים כדי למנוע הדבקה בישראל ושעדיפה היערכות יתר על פני היערכות חסר". הוא הדגיש כי " המטרה שלנו היא קודם כל לדחות את הגעת הנגיף לארץ – אני אומר 'לדחות', כי זה בלתי נמנע שהוא יגיע."

בצעד חריג, ישראל סגרה את גבולותיה אתמול לאזרחים זרים ששהו בסין ב14 הימים האחרונים. משרד הבריאות הוציאה אתמול צו חובת בידוד לאזרחים חוזרים מסין עד 14 ימים לאחר חזרתם, בהתאם לתקופת ההדבקה של 14 ימים של הנגיף.

בשישי האחרון הכריז ארגון הבריאות העולמי על מצב חירום עולמי בעקבות התפשטות וירוס הקורונה החדש. הוירוס, נכון ליום שני בבוקר, זוהו יותר מ17,300 מקרים של הידבקות בנגיף ברחבי העולם, רובם בסין, ושיעור הנפטרים עלה ל-362. ביום שבת נהרג בפיליפינים אדם מהמחלה, לראשונה מחוץ לסין. עד כה לא התגלו מקרי קורונה בישראל.

החלטת המדינה לסגור את גבולותיה למגיעים זרים ששהו בסין מגיעה יחד עם החלטות של עוד מדינות, ביניהם ארצות הברית, אוסטרליה, רוסיה ואיטליה לאסור גם על כניסתם של באים מסין. ארגון הבריאות העולמית המליץ נגד סגירת הגבולות בטענה שזה יפגע במשק העולמי ודווקא ייצור תזוזה אנושית חשאית שתקשה על היכולת לעקוב אחרי הנגיף. שגריר סין בישראל הביע אתמול התנגדות לסגירת הגבולות לנכנסים מסין והזכיר כי "יהודים רבים סורבו כניסה, כשניסו לחפש עזרה. מדינות מעטות פתחו את שעריהן, אחת מהן היא סין. אני מקווה שגם ישראל לא תסגור את שעריה בפני סין".  בסין, כמעט 60 מיליון אנשים נמצאים תחת סגר ובבורסה נרשמה ירידה חדה הבוקר, כשנפתחה לראשונה אחרי חופשת השנה החדשה.

במשפחת וירוס הקורונה נכללים גם הוירוסים השכיחים הידועים כמחלות חורף, ואכן, מרבית החולים בווירוס סבלו מתסמינים קלים בלבד. וירוס הקורונה מתאפיין בשיעולים, בעליית חום ובקשיי נשימה. כמו לווירוסים אחרים הנפוצים בחורף גם ל'קורונה" אין תרופה, אך מי שחלה באופן חמור יכול לקבל טיפול רפואי מצילת חיים מבתי החולים. בעבר התגלו מקרים חדשים של וירוסים ממשפחת הקורונה. התפרצות וירוס הסארס ב-2003 גרמה ל-8,000 מקרי חולי ו-800 מקרי מוות. מדובר בשיעור תמותה של 10%, שיעור שגבוה בהרבה משיעור המוות של הווירוס החדש, אבל נגיף הקורונה שגרם למחלת הסארס היה יותר ניתן לבידוד כי הוא מתפשט רק מאנשים חולים. לעומת זאת, נגיף הקורונה החדש יכול להתפשט גם מאנשים שנדבקו בוירוס אבל אינם מראים סימני חולי.

התארגנותה של ממשלת ישראל העלתה ביקורת על כשירתה של מערכת הבריאות להתמודד עם מחלת הקורונה החדשה. איגוד רופאי בריאות בציבור של ההסתדרות הרפואית הגיבה להודעת נתניהו אתמול: "המענה להתפרצות העולמית של נגיף הקורונה החדש צריך לכלול בראש ובראשונה את חיזוק חוסנה של מערכת הבריאות בישראל, שנשחקה עד דק בעשור האחרון".

עוד הוסיפו, "מצב החירום העולמי בבריאות הציבור לאור התפרצות נגיף הקורונה ממחיש את הצורך החיוני בהשקעה בשירותי בריאות הציבור. בעשור האחרון, חלו קיצוץ ושחיקה בשירותי בריאות הציבור, מלווים במגמת הפרטה של שירות הבריאות לתלמיד. מצב זה מסכן את יכולת ישראל להתמודד עם איומי בריאות הציבור, כדוגמת ההתפרצות הנוכחית. הצעדים עליהם הכריז ראש הממשלה חשובים אך אינם מספקים. יש צורך בחיזוק חוסנה של מערכת בריאות הציבור, על ידי השקעה מידית ומתמשכת במשאבים מתאימים וכוח אדם. צוותי בריאות הציבור, העומדים בקו החזית של המאבק בהתפרצות, צריכים לקבל תנאי עבודה הולמים, שאינם נופלים מאלו של יתר חבריהם למקצוע."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!