דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

עובדים במאבק / עובדי הטוטו מחו על הדרישה להפחית 20% משכרם כתנאי לחתימת הסכם קיבוצי

העובדים קיימו אסיפת מחאה מול מתחם המועצה להסדר ההימורים בספורט | הסתדרות המעו"ף: "כנראה למישהו קל יותר להשאיר בקופה הגרעונית של האוצר את 3 מיליארד השקלים שהטוטו מכניס מדי שנה" | משרד האוצר: "שכרם הגבוה של המנהלים והעובדים בטוטו נקבע מתוך שיקולים מקצועיים"

עובדי הטוטו מפגינים מול משרדי המועצה להסדר ההימורים בספורט. (קרדיט: הסתדרות המעו"ף)
עובדי הטוטו מפגינים מול משרדי המועצה להסדר ההימורים בספורט. (קרדיט: הסתדרות המעו"ף)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עובדי הטוטו ערכו אמש (ראשון) אסיפת מחאה מול מתחם המועצה להסדר ההימורים בספורט בפתח תקווה, במחאה על  דרישת האוצר להפחתה של 20% בשכרם כתנאי לחתימת הסכם קיבוצי ראשון. במועצה הוכרז סכסוך עבודה כבר בסוף דצמבר. ובמידה ויחריף הסכסוך בחודשים הקרובים, עשוי הדבר להשפיע על משחקי הקיץ.

כ-140 עובדי הטוטו התאגדו כבר לפני למעלה משנתיים, ניהלו מו"מ מתקדם עם הנהלת המועצה, שאף הוליד טיוטת הסכם קיבוצי. אלא שלדבריהם לאחר גיבוש ההסכמות, נטל לעצמו הממונה על השכר את המושכות ופתח את המו"מ מחדש. "הוואקום והשיתוק הפוליטי בממשלה מאפשר לפקידי האוצר לעשות כמעט ככל העולה על רוחם" נכתב בדף הפייסבוק של הסתדרות המעו"ף.

אדם ממלא טופס טוטו (צילום: אביר סולטן/פלאש90)
אדם ממלא טופס טוטו (צילום: אביר סולטן/פלאש90)

"כשאין באמת שר ממונה או מבוגר אחראי מעליהם, פשוט דורסים את העובדים ודורשים מהם לוותר על 20% משכרם כתנאי להסכם. קראתם נכון! כדי לאפשר לעובדים להיות מאוגדים תחת הסכם קיבוצי הציגו פקידי האוצר דרישה שהעובדים יפחיתו 20% משכרם. כך שכרו של עובד וותיק המשתכר 9000 ברוטו יהפוך ל-7000 ש"ח ברוטו. זה מחיר ההתאגדות לפי הממונה על השכר באוצר – הפיכת ההתאגדות תחת הסכם קיבוצי ל'לא כדאית' לעובדים".

בהסתדרות המעו"ף הדגישו כי התאגדות העובדים הובלה על ידי עובדים רבים המשתכרים שכר נמוך, דוגמת המשווקים, אשר התאגדו במטרה להגדיל את ביטחונם התעסוקתי וזכויותיהם הסוציאליות, וכי בעלי השכר הגבוה בארגון אינם מבקשים תוספות שכר במסגרת ההסכם. את ההתאגדות מלווה ניר אלון, יו"ר חטיבת הספורט בהסתדרות המעו"ף.

לצד זאת טוענים בהסתדרות, כי כתוצאה מרפורמת הפחתת ההימורים שהוביל משה כחלון, נפגעו אגודות ועמותות הספורט שבעבר נתמכו על ידי הטוטו. במסגרת הרפורמה נקבע כי כלל הכנסות הטוטו ייכנסו לקופת האוצר, אשר יתקצב את פעילויות הספורט כחלק מתקציב המדינה. אלא שלטענת ההסתדרות, בפועל, העמידה המדינה קשיים בירוקרטיים רבים, וארגוני הספורט מתקשים לעמוד בדרישות הרגולטוריות לתקצוב – וכתוצאה מכך הפעילות הספורטיבית בשטח והקמת מתקני ספורט חדשים נפגעים.

יו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר-טל בוועידת הסתדרות המעו"ף, 27 במאי 2019 (צילום באדיבות אגף הדוברות בהסתדרות)
יו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר-טל בוועידת הסתדרות המעו"ף, 27 במאי 2019 (צילום באדיבות אגף הדוברות בהסתדרות)

"כנראה למישהו קל יותר להשאיר בקופה הגירעונית של האוצר, את 3 מיליארד השקלים שהטוטו מכניס מדי שנה" מסרו מהסתדרות המעו"ף. "קל יותר לשים את העובדים בסדר עדיפות אחרון. קל יותר לקחת את הכספים האמורים לחזור לציבור באמצעות השקעה בציוד ובקבוצות הספורט ולעשות הכל כדי להקשות את העברתם למטרתם. על כך, ועד העובדים והסתדרות המעו"ף נאבקים. עבור אותם מאות אלפי ילדים משתמשי מתקני הספורט וחברי האגודות. עבור העובד הפשוט. עבור הזכות לא להיות שקוף. עבור 140 עובדים העושים ימים כלילות בשעות הקטנות של הלילה, בכל מזג אוויר ומצב בטחוני. בנאמנות ובשירות המעסיק שלהם. שיקומו חברי הכנסת ושרי הממשלה המאפשרים לשערורייה הזו להתרחש, שיסתכלו לילדי הספורט ולעובדים בעיניים ושיפעלו לריסון הדרג המקצועי שאיבד חמלה, הגינות ורגישות".

עובדי הטוטו רשאים מזה כחודש לנקוט צעדים ארגוניים במסגרת סכסוך העבודה שהוכרז. לפני כמה שבועות פנו מ"מ יו"ר הטוטו עופרה שרון, ומ"מ מנכ"ל הטוטו יעל אלמור לבכירי משרד האוצר ובהם המנכ"ל שי באב"ד, ומסרו כי מועצת ההימורים מעריכה כי בכל יום נתון של השבתה, ייגרעו מהכנסותיה כ-10 מיליון שקלים, והמשמעות תהיה הפחתה של כ-2 מיליון שקלים האמורים להכנס לקופת המדינה, בגין כל יום שביתה.

מהמועצה להסדר ההימורים נמסר: "הטוטו הינו תאגיד סטטוטורי שבזכות התנהלות מקצועית ויעילה מצליח מדי שנה להגדיל את רווחיו המועברים למדינה לטובת קידום מטרות ומשימות לאומיות. אין חולק כי תוצאותיו הכספיות המרשימות הן תוצאה של עבודה מאומצת של כוח אדם מצומצם אך מסור, איכותי ומיומן מאוד. הנהלת המועצה פעלה תמיד ותמשיך לפעול גם בעתיד על מנת להשיג את הטוב ביותר עבור העובדים, אך יחד עם זאת היא נחושה לשמור על גמישות וחופש הניהולי החיוניים להמשך קידום פעילותה העסקית ותוצאותיה הכספיות המצוינות".

ממשרד האוצר נמסר: "שכרם הגבוה של המנהלים והעובדים בטוטו נקבע מתוך שיקולים מקצועיים הנובעים בין היתר מאופייה העסקי של המועצה. בימים אלו מתנהל משא ומתן בו מעלים העובדים דרישות שיקשו על ניהול המועצה. שכרם של עובדים אלו גבוה ביחס לשכר עובדים בעלי קביעות במקומות רבים במגזר הציבורי ומשכך נדרשו העובדים לחדד את עמדתם בעניין. מטרתנו במשא ומתן זה, כמו במשאים ומתנים אחרים המפוקחים על ידי האגף, היא לספק שירות ציבורי איכותי ויעיל לתושבי מדינת ישראל.

לעניין הפגיעה בגופי הספורט: בשנת 2019 האגודות והאיגודים קיבלו תקציב בתזרים יותר טוב משהיה נהוג בטוטו. כמו כן, היקף הביצוע בשנת 2019 בתוכנית מתקנים היה כ-280 מלש"ח גבוה משמעותית מקצב הביצוע בשנים האחרונות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!