דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אסון מכינת בני ציון

אסון המכינה / משפחות הנספים בנחל צפית תובעות את הנהלת מכינת 'בני ציון' ואת משרדי הממשלה

המשפחות תובעות פיצויים בסך עשרות מיליוני שקלים ממשרדי החינוך והביטחון ומהנהלת המכינה | דורית ברהום, אמה של מעיין ז"ל: "לא האמנו שאנחנו צריכים להגיש תביעה לבית משפט נגד מדינת ישראל"

הפגנת הורי אסון מכינת בני ציון (צילום: דוד טברסקי)
הפגנת הורי אסון מכינת בני ציון (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

משפחותיהן של עשרת בני הנוער שנהרגו באסון מכינת בני ציון הגישו הבוקר (שלישי) תביעת פיצויים בשיעור של עשרות מיליוני ש"ח נגד מכינת בני ציון, מנהליה ומשרדי הממשלה. התביעות הוגשו לבית המשפט המחוזי בלוד בכתבי תביעה נפרדים של הורי הרוגי אסון המכינה, בנוסף לכך, הוגש כתב תביעה של אחד מניצולי האסון, לפיצוי בגין נזקי גוף ונפש.

אתי בללי, אמה של גלי בללי ז"ל: "ההתנהלות האחרונה מוכיחה שאין מספיק נהלים ואין מספיק בטיחות אבל חוץ מלכתוב את זה, לא קרה שום דבר, והסיבה היא שמשרד החינוך ומשרד הביטחון לא רוצים לקחת את הנושא הזה עד הסוף, ואף אחד לא חושב להכריח אותם, כי אין ועדה"

האסון בנחל צפית שבמדבר יהודה אירע ב-26 באפריל 2018, במהלך טיול גיבוש של המכינה הקדם הצבאית 'בני ציון' בו השתתפו חניכים מהמכינה ותלמידי י"ב שהיו אמורים להיכנס למכינה בשנה שלאחר מכן. למרות התרעות מקדימות על שיטפונות בנחלי האזור שהיו ידועות לראשי המכינה ורכזי הטיול, נכנסה קבוצת המטיילים לנחל ולאחר מספר שעות החל בו שיטפון עז שגרם לתשע נערות ונער שהשתתפו בטיול לטבוע למוות.

בחודש אוקטובר האחרון, הואשמו מנהל מכינת בני ציון לשעבר יובל כאהן ומנהל התכנית החינוכית במכינה אביב ברדיצ'ב בהמתה בקלות דעת, בגין אחריותם לאסון. כתב האישום החמור כנגד שניהם גולל שרשרת של החלטות המבטאות התעלמות מאזהרות והפקרת חיי אדם בשבועות, בימים ובשעות לפני האסון, חרף אין ספור התראות חוזרות של המדריכים וגורמים נוספים אליהם היו חשופים.

"זה יום מאוד קשה עבורנו, לא האמנו שאנחנו צריכים להגיש תביעה לבית משפט נגד מדינת ישראל" מסרה ל'דבר' דורית ברהום, אמא שלה מעיין ז"ל. "מעיין הייתה במכינה צבאית בעודה בכיתה י"ב משרד הביטחון נתן לה דחיית שירות. שני המשרדים מתקצבים את המכינות ע"פ חוק המכינות אבל לא לוקחים אחריות".

בעקבות האסון עלה כי טיולי המכינות הקדם צבאיות אינם מפוקחים על ידי משרד החינוך והביטחון והם אינם כפופים להוראות חוזר מנכ"ל משרד החינוך בנושא טיולים, בדומה לבתי ספר, תנועות נוער וכל מסגרת פורמלית אחרת. מיד לאחר האסון הקימו משרד החינוך ומשרד הביטחון ועדה בין משרדית אך מסקנותיה לא דרשו חקיקה מיידית ועד היום לא ביקשו לבחון את אחריות המשרדים לאסון.

בכתב תביעה המגולל שרשרת של רשלנויות אשר נחשפו לציבור בשנה האחרונה, טוענים ההורים שלא רק למדריכי המכינה יש אחריות עקיפה וישירה לשרשרת הרשלנויות בעלת השלכות פליליות מובהקות, שהובילו לאסון, אלא גם למשרדי החינוך, הביטחון, ולחברי הנהלת המכינה . "התנהלותם הפושעת, המבישה, והמקוממת של הנתבעים, הביאה לאסון שזעזע מדינה שלמה" מסרה הבוקר עו"ד אפרת ריייטן המייצגת את המשפחות, "אסון נורא שניתן וצריך היה למנוע ואשר הביא למותם של עשרה ילדים, פצע עשרות אחרים ושינה לעד את חייהם משפחותיהם וקרוביהם".

עד היום, רוב התמקדות האשמות והאחריות לאסון, הן בתקשורת והן בהיבט הפלילי, הצטמצמה לכאהן, שהיה האחראי על הטיול מתוקף היותו ראש המכינה וברדיצ'ב, שהוביל את הטיול בשטח. כנגד נועם דור, מדריכה שלישית שהייתה בטיול ושימשה כרכזת תחום גיוס המועמדים למכינה, הוחלט שלא להגיש כתב אישום. כבר בקיץ האחרון הורי הנספים טענו שהמדינה מתמהמהת בקידום ועדת החקירה הממלכתית שהובטחה להורים, בין היתר ע"י ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, שר החינוך לשעבר, נפתלי בנט ומנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב.

ההרוגות וההרוג באסון השיטפון בנחל צפית
ההרוגות וההרוג באסון השיטפון בנחל צפית

ההורים מתחו ביקורת קשה על התנהלות משרד החינוך ומשרד הביטחון, שלהם חובת פיקוח ישירה על המכינות הקדם הצבאיות בישראל, ע"פ חוק המכינות "יש סכנה שהדברים שנמצאים שם ולא טופלו ירימו את הראש עוד פעם, באסון כזה או אחר" אמרה באוגוסט האחרון ל'דבר' אתי בללי, אמה של גלי בללי ז"ל, בביקורתה את התנהלות המשרדים לאחר האסון, "ההתנהלות האחרונה מוכיחה שאין מספיק נהלים ואין מספיק בטיחות אבל חוץ מלכתוב את זה, לא קרה שום דבר, והסיבה היא שמשרד החינוך ומשרד הביטחון לא רוצים לקחת את הנושא הזה עד הסוף, ואף אחד לא חושב להכריח אותם, כי אין ועדה".

מלבד משרדי הממשלה, כאהן וברדיצ'ב ההורים תובעים את חברי הוועד המנהל של המכינה בעת האסון וביניהם: יפה שי חדד, אלי ברד, ליאור גרינהוז ואורי כהן. לטענת ברהום, שי חדד, שהתפטרה מהנהלת המכינה לאחר האסון, עדיין נחשבת לדמות משמעותית בהנהלת המכינה. "מדובר באסון שאינו גזירת גורל, אלא תוצאה ישירה של התנהלותם המבישה והמקוממת..של הנתבעים" נכתב בחריפות נגד ההנהלה בכתב התביעה, "משרד החינוך ומשרד הביטחון, שאחראים למכינות באופן כולל ועל פי חוק, לא קיימו כל פיקוח או הכתיבו נהלים מחייבים בכל הקשור לפעילות המכינות ולנושאי בטיחות כוללים".

תגובת משרד החינוך: "משרד החינוך מביע את צערו העמוק על האסון הטראגי ושולח את תנחומיו למשפחות השכולות אשר איבדו את היקר להן מכל. המשרד יתייחס לעתירה במסגרת ההליך המשפטי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!