דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

נגיף הקורונה / הקורונה פוגעת גם בכלכלה הסינית, והבשורות הרעות הן שזה מדבק

בשל מגפת הקורונה אזרחי סין לא יוצאים מהבית - לא לעבודה ולא לקניות | בשל המצב הכלכלה הסינית סובלת מהאטה משמעותית, זאת למרות מאמצי הממשלה | מעבר לשרשרת הייצור העולמית שנפגעת, ההאטה באחד ממנועי הצמיחה העולמיים הבודדים תורגש בקרוב מאוד ברחבי העולם

תספורת בודדה: מרבית העסקים בקניון  בבייג'ינג, בירת סין, סגורים. 3 בפברואר 2020. (AP Photo/Mark Schiefelbein)
תספורת בודדה: מרבית העסקים בקניון בבייג'ינג, בירת סין, סגורים. 3 בפברואר 2020. (AP Photo/Mark Schiefelbein)
יונתן קירשנבאום

ממשלת סין הודיעה כי תשקיע 150 מיליארד יואן (22 מיליארד דולר) בחבילת השקעה שמטרתה למנוע האטה בעקבות משבר וירוס הקורונה. הממשלה גם תלווה במחיר רצפה 300 מיליארד יואן לבנקים הסיניים במטרה לעודד אותם להלוות בזול לעסקים ולמנוע עד כמה שאפשר האטה כתוצאה מהתפרצות נגיף הקורונה.

רכבת תחתית כמעט ריקה בבייג'ינג, סין. 3 בפברואר 2020. (AP Photo/Mark Schiefelbein)
רכבת תחתית כמעט ריקה בבייג'ינג, סין. 3 בפברואר 2020. (AP Photo/Mark Schiefelbein)

הוירוס עלול להשפיע לרעה לא רק על בריאות הציבור, אלא גם על הכלכלה הסינית המקומית, ואפילו על הכלכלה העולמית. היקף הפגיעה בפעילות הכלכלית הסינית בעקבות התפרצות נגיף הקורונה עוד לא נאמד, אבל ההשפעות צפויות להתבטא בהאטה משמעותית בפעילות הכלכלית הסינית.

הממשלה הסינית הורתה להאריך את תקופת חג ראש השנה המקומי בשבוע, ובחלק מהאזורים אפילו בשבועיים. החג המקורי אמור היה להיערך בין התאריכים 24-30 לינואר, אבל כעת מודיעים הרשויות בסין כי חלק מהאזורים יישארו בחופשה עד אמצע החודש.

המטרה של הארכת החופשה היא למנוע מפגשים שבהן עולה סכנת ההידבקות בנגיף. הרשויות גם מעודדות את האזרחים הסינים להישאר בבתים עד כמה שניתן, ומיליוני אזרחים סינים נמצאים הלכה למעשה בהסגר בביתם. המשמעות של צעדים אלו היא שבאזורים מסוימים של סין הפעילות הכלכלית כמעט נעצרה לחלוטין. על פי הממשלה הסינית, יותר ממחצית מהערים הגדולות במדינה האריכו את חופשת החג, וערים אלו הן האחראיות הגדולות לצמיחה של המשק הסיני. למעשה, הערים בהן הוארך החג היו המקור ל-80% מהצמיחה הסינית בשנה שעברה, ול-90% מהיצוא הסיני.

בייג'ינג, סין. 30 בינואר 2020. (AP Photo/Mark Schiefelbein)
בייג'ינג, סין. 30 בינואר 2020. (AP Photo/Mark Schiefelbein)

לכן, וירוס הקורונה עשוי לפגוע באופן דרמטי בצמיחה הסינית בשנת 2020. הכלכלה הסינית נמצאת גם ככה בדשדוש, עם קצב צמיחה של 6.1% בשנה שעברה- הקצב הנמוך ביותר מזה עשור.

עם זאת, החשיבות של סין בכלכלה העולמית, ובעיקר התפקיד שלה כמנוע צמיחה עלולים להביא לכך שהאטה בסין תפגע גם בכלכלות נוספות ברחבי העולם. נכון להיום, חברות עולמיות שמסתמכות על תעשייה סינית לייצור מוצריהן למעשה לא יכולות לקבל סחורות. כמו כן, חברות המסתמכות על יצוא לסין או על תיירות סינית, בעיקר במזרח אסיה, צפויות להיפגע קשה מהשפעות הווירוס.

הפגיעה במשק הסיני עלולה לפגוע בכלכלה העולמית גם על ידי האטה וירדה בביקושים בסין עצמה, וגם בהפסקת הפעילות עליה מתבססות חברות בינלאומיות רבות. בנק ההשקעות האמריקאי גולדמן סאקס העריך אתמול שהפגיעה במשק האמריקאי כתוצאה מהאטה בסין עלולה להגיע לכ-0.4% תמ"ג.

כאחד ממנועי הצמיחה העולמיים המרכזיים, בעיקר בעשור האחרון מאז המשבר הכלכלי, האטה בסין תשפיע רבות על הצמיחה העולמית. ההאטה במשק הסיני בשנה שעברה, הרבה מכך כתוצאה של מלחמת הסחר עם ארה"ב, היא אחת האחראיות הגדולות לירידה בקצב הצמיחה העולמי. הצמיחה העולמית ירדה מ-3.6% ב-2018 ל-3% ב-2019, כשההאטה בסין הייתה אחד הגורמים המשמעותיים ביותר.

אנליסטים כלכליים מנסים כעת להאריך את היקף הפגיעה בצמיחה על ידי השוואה להתפרצות נגיף הסארס בסין בשנת 2003. בדומה לעכשיו, נגיף הסארס הביא לשיתוק וכתוצאה מכך להאטה במשק הסיני. אלא שמעמדה הכלכלי של סין השתנה באופן דרמטי מאז. ב-2003 סין הייתה מקורה של 4% מהצמיחה העולמית בלבד. לעומת זאת היום לסין יש תפקיד גדול בהרבה בהנעת הצמיחה העולמית, וההערכה היא שמקורם של 16% מהצמיחה העולמית היא בפעילות כלכלית בסין.

עד כה הגיבו השווקים העולמיים בירידות שאינן דרמטיות, אבל במידה והנגיף ימשיך לפגוע בכלכלה הסינית, תגובת השווקים עלולה להתהפך. זאת בתקופה של חוסר וודאות כללית בשווקים העולמיים, עם קצב צמיחה נמוך לשנת 2019 וסכנת מלחמת הסחר בין סין לארה"ב. יתכן שהתפרצות נגיף הקורונה, במידה והיא תחמיר, תהווה טריגר למשבר שעלול להגיע גם לשווקי ההון העולמיים.

בזוית הישראלית, מעבר לירידה בהיקף ההזמנות באינטרנט מסין, יש ממה לדאוג. אם התפרצות הנגיף בסין תביא להאטה משמעותית בסין, הדבר יוביל לפגיעה ביצוא הישראלי למדינה. בשנה שעברה עמד היצוא הישראלי לסין על כ-4.8 מיליארד דולר, כ-11% מהיצוא. הפסקת הפעילות הכלכלית בסין עלולה גם לפגוע בחברות ישראליות שמסתמכות על חלקים המיוצרים במדינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!