דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות ארה"ב 2020

ארה"ב 2020 / דמוקרטיה בתקלה: הדמוקרטים בארה"ב עוד לא יודעים מי ניצח באיווה

הבחירות לראשות המפלגה הדמוקרטית החלו אתמול (שני) באיווה, אך בשל תקלה טכנית עדיין לא ברור מי ניצח | איגודי העובדים שבאופן מסורתי תומכים במפלגה מבהירים כי אינם בכיס של אף אחד, ודורשים מהפוליטיקאים לעבוד עבורם

תהליך הקאוקוס במדינת אייווה בארצות הברית, 3 בפברואר 2020 (AP Photo/Andrew Harnik)
תהליך הקאוקוס במדינת אייווה בארצות הברית, 3 בפברואר 2020 (AP Photo/Andrew Harnik)
יונתן קירשנבאום

בלאגן בבחירות למועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות: כמעט שתי יממות אחרי הבחירות הראשונות במדינת אייוה, עדיין אין תוצאות סופיות, ולא ברור איזה מועמד הוא הזוכה. מדובר במבוכה גדולה למפלגה הדמוקרטית, שהשיקה ביום שני את הבחירות למועמד שלה למירוץ הנשיאותי, אבל קשיים טכניים מעכבים את פרסום התוצאות. על אף התחזיות, נראה שהמועמד פיט בוטיג'ג', גבר על המועמדים ג'ו ביידן וברני סנדרס.

על פי נציגי המפלגה הדמוקרטית במדינת איווה, הסיבות לעיכוב הם קשיים טכניים הקשורים לאפליקציה לניהול התהליך, שנכנסה לשימוש בפעם הראשונה השנה. לטענת מנהלי הקמפיין, היה קושי בהפעלת האפליקציה שדרכה הם היו אמורים להזין את התוצאות.

תהליך הקוקוס במדינת אייווה בארצות הברית, 3 בפברואר 2020 (AP Photo/Andrew Harnik)
תהליך הקוקוס במדינת אייווה בארצות הברית, 3 בפברואר 2020 (AP Photo/Andrew Harnik)

תהליך הבחירות למועמדות הנשיאותית ידוע בשם "קאוקוס". מדובר בתהליך מורכב, שבו נציגי המפלגה בכל מדינה מתאספים במרכזים קהילתיים לפי השכונות, ומתחלקים לקבוצות על פי המועמד שבו הם תומכים. אחרי שני סבבים כאלו, ועדת הבחירות מחשבת את שיעורי התמיכה במועמדים, וכך מחולקים הנציגים של המדינה לוועדה הארצית, שקובעת בסופו של דבר את זהות המועמד הרשמי למירוץ לנשיאות.

הוועדה הארצית מורכבת מנציגי המדינות השונות, כשכל מדינה זוכה בייצוג משתנה בשיעור קבוע. מדינת איווה היא המדינה הראשונה שבה נערכות בחירות מקדימות, ולמרות מספר הנציגים הקטן שלה יחסי למדינות אחרות, נהוג לראות בה מבשרת של הצלחת כל אחד מהמתמודדים. עם זאת, על אף שברני סנדרס הוא המועמד הצפוי לזכות בחירות במדינת איווה, דווקא ג'ו ביידן הוא המוביל בסקרים הארציים.

עם מי העובדים?

מבחינת תמיכת איגודי העובדים, הציבור המאורגן הגדול ביותר המצביע בדרך כלל למפלגה הדמוקרטית, הדעות מעורבות. אם ב-2016 הרוב המוחלט של האיגודים הודיע בתחילת המירוץ על תמיכה בהילרי קלינטון, האיגודים השנה מפוצלים בתמיכתם. סקר שנערך בארה"ב בשבוע שעבר מצא כי ביידן הוא המועמד המוביל בקרב חברי איגודים, אבל בפער קטן. ביידן זכה בתמיכת 26% מקולות חברי האיגודים, לעומת 23% לוורן ו-21% לברני סנדרס.

ג'ו ביידן זכה עד כה לתמיכה רשמית מאיגוד עובדי המתכת, עובדי התחבורה ומכבי אש, שלושה איגודים גדולים. לעומת זאת, ברני סנדרס ואליזבת' וורן, שני מועמדים בולטים ביותר, זוכים גם הם בתמיכה לא מבוטלת של איגודי עובדים, וחלק מהאיגודים הכריזו על תמיכה בשניהם. אחת ההבטחות המרכזיות של שני המועמדים היא ביטוח בריאות ממלכתי וחינמי, שיחליף את מערכת הבריאות הפרטית כברירת המחדל לאזרחי ארה"ב.

ג'ו ביידן, מתמודד לנשיאות ארה"ב, נואם בעצרת פתיחת הקמפיין בפיטסבורג. 29 באפריל 2019. (AP Photo/Keith Srakocic)
ג'ו ביידן, מתמודד לנשיאות ארה"ב, נואם בעצרת פתיחת הקמפיין בפיטסבורג. 29 באפריל 2019. (AP Photo/Keith Srakocic)

שלושת המועמדים המובילים עושים מאמצים גדולים למשוך אליהם את קהל העובדים המאורגנים. ריצ'רד טרומקה, נשיא פדרציית האיגודים הגדולה ביותר בארה"ב AFL-CIO, הזהיר בתחילת המירוץ כי קולותיהם של העובדים כבר לא מובטחים למועמדים הדמוקרטיים, וכי המפלגה תצטרך להוכיח את נאמנותה לעובדים. "הגיע הזמן לעשיה טובה יותר", אמר טרומקה. "אני מאמין שאתם יכולים, ושתעשו את זה. העובדים רעבים לזה. אבל אתם לא יכולים לצפות שהעובדים יצביעו לכם רק כי קוראים לכם הדמוקרטים. אתם צריכים להוכיח שהמפלגה שלכם היא המפלגה היחידה שנלחמת בעבור העובדים, ולהכיר בזה שמשא ומתן קיבוצי הוא הדרך הטובה ביותר לגרום לכלכלה לעבוד בשביל כולם. אם תשכנעו את החברים שלנו, תעמוד לצדכם התנועה הגדולה ביותר של עובדים במדינה".

החשש במפלגה הדמוקרטית הוא מהצבעה המונית של חברי איגודים דווקא לדונלד טראמפ בבחירות הבאות. התמיכה של אנשי האיגודים בארה"ב במפלגה הדמוקרטית הולכת ופוחתת בשנים האחרונות, ובבחירות 2016 זכתה הילרי קלינטון לרוב של 8% בלבד בין קולות חברי האיגודים.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!