דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

החינוך שלנו / הלחץ השתלם: הכנסת תקים ועדה זמנית לדיון ברפורמה בחינוך המיוחד

הוועדה הזמנית תדון ביישום רפורמת שילוב ילדים על קשת המוגבלויות במערכת החינוך, שזוכה לביקורת עקב היעדר תקציבים ותקנים | מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד: "אפילו בתקופה הזאת הצלחנו לגרום לח"כים לשתף פעולה"

הפגנת הורים נגד התיקון לחוק החינוך המיוחד. ארכיון (צילום: דוד טברסקי)
הפגנת הורים נגד התיקון לחוק החינוך המיוחד. ארכיון (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

ועדת הכנסת אישרה להקים ועדה מיוחדת לעניין הרפורמה בחינוך המיוחד, שנועדה לשלב ילדים על קשת המוגבלויות בקרב כלל הילדים. הרפורמה עומדת בליבה של מחלוקת קשה בין ארגוני ההורים, הסתדרות המורים והמדינה מעל לשנה, עקב ביקורת  על היעדר תקצוב ותקנים מתאימים המקשים על יישומה. כרגע מיושמת הרפורמה במחוז צפון של משרד החינוך, ובימים אלו נקלטים תלמידים חדשים שייקחו בה חלק בשנה הבאה. בחודשים האחרונים לחצו הסתדרות המורים וארגוני ההורים על בחינת יישום הרפורמה והקמת הוועדה.

הקמת הוועדה טעונה אישור של מליאת הכנסת, ולאחר אישור זה היא תוכל להתכנס רק פעמים ספורות עד הבחירות שייערכו בעוד כחודש, ב-2 למרץ. מעקש נוסף שיעמוד בפני הוועדה הוא שכל כינוס של הוועדה יהיה כפוף לאישורה של ועדת ההסכמות בין הקואליציה לאופוזיציה.

ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), שהוביל את הדיונים לגבי הרפורמה בשנתיים האחרונות בוועדת החינוך בכנסת, יעמוד ככל הנראה בראש הוועדה, אך הדבר טרם אושר סופית. לפני כשנה צידד מרגי בעמדת הסתדרות המורים וארגוני ההורים על כך שהרפורמה אינה מתוקצבת דיה על מנת שתיושם באופן הראוי ושיש לערוך בה שינוי עומק לפני שתצא לפועל בכל מערכת החינוך.

ח״כ יעקב מרגי (צילום: יונתן זינדל)
ח״כ יעקב מרגי (צילום: יונתן זינדל)

"הודות להירתמות המסיבית של חברי הכנסת מכל המפלגות וההבנה שמדובר בנושא קריטי למערכת החינוך, אפילו בתקופה הזאת הצלחנו לגרום לח"כים לשתף פעולה", מסרה הבוקר מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד. במקביל לכך שלחה הסתדרות המורים מכתב דחוף לראש הממשלה, בנימין נתניהו, הדורש להקפיא מידית את הרפורמה בחוק החינוך במיוחד, זאת לאחר שכבר איימה בסכסוך עבודה סביב הנושא לפני שבועיים, זאת בשל הפגמים החמורים בה. "יישום הרפורמה גורם לפגיעה אנושה באחד המערכים הרגישים ביותר של מערכת החינוך. זאת תוך החטאה מוחלטת של אחת המטרות העיקריות בחוק החינוך המיוחד – השילוב" נמסר מהסתדרות המורים.

ארגוני ההורים לילדים על קשת המוגבליות ביקרו בשבועיים האחרונים בחריפות את דרישת הסתדרות המורים וארגוני ההורים להקפיא את הרפורמה. ברקע הביקורת טענת ההורים כי הקפאה מידית פוגעת בזכויותיהם של הילדים המיועדים לשילוב במערכת החינוך 'הרגילה' כבר בשנה הקרובה.

יו"ר הסתדרות המורים יפה בן דוד (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
יו"ר הסתדרות המורים יפה בן דוד (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

"במקום להסכים כבר לפני שנתיים לקריאה שלנו לחייב מורים לעבור השתלמויות שיתנו להם כלים לנהל כיתה הטרוגנית, בן דוד הודיעה שלא תחייב מורים לקחת השתלמויות ויצאה בקריאה להגביל את כמות התלמידים המוכלים בכיתות" נמסר הבוקר מקואליציית ארגוני הילדים על הקשת המוגבלויות, שבירכו על ההחלטה להקמת הועדה ומתחו ביקורת קשה על בן דוד על כך שהיא ממשיכה לקרוא להקפאתה המוחלטת של הרפורמה "מדובר בבקשה המנוגדת לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות ולאמנה הבינ"ל שמדינת ישראל חתומה עליה"

יש לציין שלפני כשלושה שבועות פנתה הקואליציה בפנייה ישירה ליו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין (ליכוד) כדי שיקדם פתיחה מחדש את פעילותן של ועדות הכנסת על מנת לטפל במקרים דחופים של חוסר תקציב ואי-יישום תקנות במערכת החינוך והרווחה. "לא פותרים עוול בעוול" ציינו בקואליציה, אך חזרו והדגישו שעקרונית הם מסכימים עם כל הטענות העיקריות שהסתדרות המורים הציגה כנגד הרפורמה ובינהן: פגיעה בתנאי העבודה של המורים בעקבות הרפורמה; הכשרה בלתי מספקת של צוותי ההוראה בחינוך הרגיל ליישום הרפורמה וקליטת הילדים, תת תקצוב ועוד.​

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!