התמרים מובילים את מצעד המכירות של פירות מיובשים והשקדים את זה של הפיצוחים ברשתות השיווק ב-2018. ערב ט"ו בשבט מפרסם משרד החקלאות את נתוני המכירות של מה שהפך לאחד מהסמלים המרכזיים של החג.

על פי נתוני המשרד, מכרו רשתות השיווק ב-2018 פיצוחים ופירות מיובשים בהיקף של כ-12 אלף טון ובערך כספי כולל של כ-600 מיליון שקלים.עוד עולה מהנתונים כי ההוצאה החודשית הממוצעת למשק בית בישראל עבור פירות מיובשים עומדת על כ-60.8 שקלים, כשהפיצוחים המובילים הם השקדים – שהיוו באותה שנה כ-17% מהערך הכולל, וכ-13% מהכמות הכוללת, של הפיצוחים שנמכרו. עוד מוצרים שנמכרו בקטגוריה היו אגוזי מלך, גרעיני חמניות, קשיו ואגוזי פקאן. את גזרת הפירות המיובשים מובילים, כאמור התמרים, שהיוו כשני שליש ממהמכירות בקטגוריה.

פירות יבשים (Shutterstock)

בבחינה של הנתונים לאורך השנים, מכירות מוצרי השקדים והתמרים עלו באופן עקבי ומשמעותי ברשתות השיווק. בעשור האחרון, כמות השקדים הנמכרת עלתה בכ-34%, משמעותית יותר מהגידול באוכלוסייה באותה התקופה (19%). כמות התמרים הנמכרת גדלה אף היא ביותר מ-300%. מנגד, הכמות הנמכרת של שאר הפיצוחים ירדה ב-3%, והכמות של שאר הפירות המיובשים ירדה ב-28%.

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

למרות מנהגי החג, שמקורם בקהילות היהודיות בגולה שרצו לאכול מפירות הארץ וזו הייתה הדרך לעשות זאת, במשרד החקלאות ממליצים לצרוך בט"ו בשבט דווקא פירות טריים, כבכל שאר ימות השנה, ולהרוויח טריות וערכים תזונתיים. בכך קוראים במשרד גם לתמוך בכלכלה המקומית ובחקלאים הישראלים שכן בניגוד לימים עברו, ובאופן מעט אבסורדי ביחס למקורות ההיסטוריים של מקומם בחג, כיום מרבית הפירות המיובשים מיובאים.

פירות יבשים (Shutterstock)

ביחס לצריכת פירות טריים (ללא ירקות) מפרסם המשרד כי ההוצאה החודשית הממוצעת למשק בית בישראל עומדת על כ- 148.8 שקלים והצריכה החודשית עומדת בממוצע על כ-7.9 ק"ג לנפש.