עבודות השיקום הנופי במסילת הרכבת מתל אביב לירושלים החלו ובתקופה האחרונה שתלו עובדי הרכבת עשרות אלפי פקעות פרחים, שהוצאו בעת תחילת העבודות וכעת הוחזרו לקרקע. בין הפקעות שהחלו כעת לפרוח לקראת ט"ו בשבט, ישנן רקפות, כלניות ושקדיות, אותן ניתן לראות בעת הנסיעה בקו חדש.

במסגרת העבודות אשר עדיין נמשכות, מוחזרות עשרות אלפי פקעות, ובהן – רקפות, כלניות, חצבים, נרקיסים ועוד, שהוצאו מהשטח לפני כ-11 שנים והוטמנו למשמרת במשתלת "זרעים מציון" בליווי ופיקוח של אנשי המנהלת בחטיבת בפיתוח של רכבת ישראל. פרויקט השיקום הנופי המשתרע על פני כ-250 דונם בעלות של כ-7 מיליון שקלים, החל לפני כעשור, עם הוצאתם מהשטח של 25,000 גיאופיטים (פקעות), וכעת מוחזרות הפקעות בחזרה אל קרקע הגידול המקורית שלהן.

עבודות השיקום הנופי בקו המהיר בין ירושלים לתל אביב (קרדיט: עופר הירש רכבת ישראל)

דודי שקולניק, אחראי איכות הסביבה במנהלת הקו המהיר אומר ל'דבר': "פרויקט הקו המהיר נבנה על עיקרון ההקשבה לתהליך ההשבה הטבעי של הצמחייה לטבע ולסביבה. השיקום כולל את מגוון המינים המלא של בית הגידול המקורי, כך שתתקיים בו פעילות מלאה של בית הגידול האקולוגי השלם ובעיקר תהיה בו הדדיות מפרה ומחזקת בין המרכיבים השונים של בית הגידול".

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

"התהליך התחיל לפני 11 שנה" מציין שקולניק ומתאר את הניסיון לגשר בין קו מהיר ויעיל לבין שמירה על הטבע "היה ויכוח שלם על התוואי, רצו שיהיה הקו הכי מהיר כדי שיהיה לו ביקוש והצורה הזאת של מסילה מהירה הייתה יכולה לפגוע בערכי טבע. והיה ויכוח איך לשמר את הטבע" ומרחיב "בעצם לקחנו את הצמחים שהיו בשטח, ביחד עם האדמה ושימרנו אותם באמצעים מבוקרים, וכעת אנחנו מחזירים אותם חזרה לטבע עם סיום העבודות".

"חלק מהעבודה שלי היא לדאוג לפגיעה מינימלית בשמורות טבע ביערות ובערכי טבע ולגרום לכך שלא יעכבו את עבודת הרכבת" מתאר שקולניק "בהמון חלקים הוא מאד מורכב בגלל המעבר בין שטחים שונים, שמורות טבע, שטח חקלאי, ויערות קק"ל. זה לא שטח שקרוב לכבישים ראשיים, זה ממש בתוך שמורות טבע" עם זאת הוא מרוצה מהשיקום ומציין בגאווה כי "עבדנו שם ויצאנו וחוץ מאתנו אף אחד לא יודע שהיינו שם. זו המטרה והעיקרון שלנו".

עבודות השיקום הנופי בקו המהיר בין ירושלים לתל אביב (קרדיט: עופר הירש רכבת ישראל)

"נכנסתי עכשיו לשלושה פרויקטים נוספים שאנחנו עובדים עליהם באותה צורה" מוסיף שקולניק על עבודות שיקום ושימור נוספות של רכבת ישראל במקומות נוספים. כך למשל בתוואי המסילה שבין לוד לבאר שבע נשתלו כ-1,000 עצים, לצד 30 אלף שיחים שונים ונזרעו שני טון זרעים, ובקטע אשקלון-נתיבות כ-25 אלף עצים ושיחים, לצד מאות אלפי שתילים מסוגים שונים.

מלבד היתרונות בהגנת הסביבה הטבעית ושיקומה לאחר שהופרו בזמן ביצוע עבודות התשתית, מציינים ברכבת יתרונות נוספים דוגמת ייצוב מדרונות הרכבת בצמחיה לצורך הגנה מפני סחף, וכן לנוי ולצל היוצרים יצירת סביבה נעימה והצללה לנוסעים בתחנות.