דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סין

אפקט הקורונה / כך מנסים רופאים ואנליסטים בשירות שוקי ההון למקסם רווחים מנגיף הקורונה

גם בתוך הבהלה העולמית מהתפשטות הנגיף, יש מי שמחפשים כיצד לגרוף הון: מהשקעה במניות חברות ציוד רפואי, ועד הימור על הפסדי חברות שהייצור שלהן נפגע כתוצאה מהמצב | בינתיים גובר החשש להאטה עולמית עקב הפגיעה במשק הסיני

עובד לבוש בחליפת מגן ומסיכה בשל נגיף הקורונה הבורסה של שנגחאי (AP Photo)
עובד לבוש בחליפת מגן ומסיכה בשל נגיף הקורונה הבורסה של שנגחאי (AP Photo)
יונתן קירשנבאום

נגיף הקורונה כבר משפיע באופן דרמטי על הפעילות הכלכלית בעולם כולו, מה שמביא לפריחה של יועצים שמציעים את שירותיהם לפעילים בשוק ההון. בשביל משקיעים ספקולטיביים, אי-הוודאות שנוצרה בשווקים העולמיים יכולים להיות הזדמנות או נפילה, וההשקעה במקום הנכון בזמן הנכון עשויה להניב רווחים משמעותיים.

ישנן מספר דרכים לגריפת הון מהקורונה. הספקולנטים מגייסים מומחים לבריאות הציבור, כדי לייצר מודלים שיחזו את קצב ההתפשטות של וירוס הקורונה במטרה לסייע בגיבוש אסטרטגיית השקעות שתניב רווחים גבוהים ככל האפשר. חברות ובנקי השקעה גדולים ברחבי העולם מנסים לפענח כמה זמן תימשך המגיפה, ולאן הסבירות הגבוהה ביותר שתתפשט מסין, בניסיון להרוויח ממנה כמה שאפשר.

אנשים עם מסיכות מגן בקניון בהונג-קונג (AP Photo/Vincent Yu)
אנשים עם מסיכות מגן בקניון בהונג-קונג (AP Photo/Vincent Yu)

כך למשל, בשבועות האחרונים זינק ערכן של מניות מספר חברות ממזרח אסיה המייצרות ציוד רפואי כמו מסכות חד-פעמיות וכפפות לטקס. זאת בעקבות נהירה של משקיעים ספקולטיביים לקניית מניות של אותן החברות, מתוך הציפייה שרווחי אותן החברות יעלה כתוצאה מהעלייה בביקוש לציוד רפואי באזור.

ספקולנטים גם החלו בשבועות האחרונים להמר נגד ערך המניות של חברות המייצרות את חלק ממוצריהן בסין, כמו 'אפל'. המשקיעים עשו למעשה עסקה הנקראת בשפה המקצועית "שורט", שבה הם זוכים בתשלום במידה וערך המניה של החברה עליה הם הימרו יורד מתחת לנקודה הנקבעת מראש. ההימור של אותם המשקיעים הוא שהפגיעה בפס הייצור כתוצאה מהסגר שהטילה ממשלת סין תביא לירידה ברווחים, וכתוצאה מכך ירידה בערך המניות של אותן החברות.

עובדות במפעל אפל בסין. ארכיון (AP Photo/Kin Cheung, File)
עובדות במפעל אפל בסין. ארכיון (AP Photo/Kin Cheung, File)

אלא שהדבר לא מוגבל לחברות סיניות בלבד. בשוקי ההון מחפשים בשבועות האחרונים דרכים להרוויח כמה שאפשר מאי-היציבות שהתפשטה כבר ברחבי העולם. למרות שבשבוע שעבר נתוני התעסוקה החיוביים של ארה"ב היוו גורם מרגיע לשווקים ומנעו ירידות חדות, החשש שהתפשטות הנגיף תביא לפגיעה חמורה בצמיחה העולמית.

על-פי הדיווחים מסין, הממשלה מעכבת את פרסום דו"ח הסחר לחודש ינואר. הסיבה לכך עלולה להיות הרצון להימנע מחשיפת ירידה דרמטית בפעילות הכלכלית במדינה, שעלולה לגרום לאבדן אמון ובריחה של משקיעים נוספים. מספר אנליסטים כבר העריכו שהנגיף עלול לגרום לצמיחה אפסית או אפילו שלילית ברבעון הראשון של 2020.

בשל נגיף הקורונה, אנשים עם מסיכות מגן בקניון בהונג-קונג (AP Photo/Vincent Yu)
בשל נגיף הקורונה, אנשים עם מסיכות מגן בקניון בהונג-קונג (AP Photo/Vincent Yu)

ללא הנתונים קשה לאמוד את הפגיעה בפעילות הכלכלית העולמית, דבר שעלול להיות קריטי. חלקה של סין בתוצר עומד על כ-19%, ופגיעה בפעילות הכלכלית בה עלולה לגרום לאפקט דומינו שישפיע גם על חברות ברחבי העולם. הבנק הפדרלי של ארה"ב הכריז לפני יומיים על "איום חדש" לצמיחה האמריקאית כתוצאה מהנגיף.

כאחד ממנועי הצמיחה העולמיים המרכזיים, בעיקר בעשור האחרון מאז המשבר הכלכלי, האטה בסין תשפיע רבות על הצמיחה העולמית. ההאטה במשק הסיני בשנה שעברה, הרבה מכך כתוצאה של מלחמת הסחר עם ארה"ב, היא אחת האחראיות הגדולות לירידה בקצב הצמיחה העולמי מ-3.6% ב-2018 ל-3% ב-2019.

מדובר בפגיעה פוטנציאלית לא רק בחברות שמייצרות את מוצריהן בסין, אלא גם בחברות מערביות המייצאות לסין. הירידה בביקושים בסין כתוצאה מהסגרים כבר מביאים לירידה בביקושים למוצריהן של חברות מחוץ לסין ועלולה להשפיע על הנתונים הכלכליים בארצות אחרות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!