דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשלומי הורים

החינוך שלנו / מרד תשלומי ההורים בירוחם: "לא מדובר במשפחות מעוטות יכולת. זה עניין עקרוני"

לתלמידי התיכון המאוחד בירוחם בוטלו כבר שני טיולים עקב סירוב עקרוני של ההורים להשתתף בתשלומים על טיולים ופעילויות תרבות | יו"ר ועד ההורים, הילה אבוטבול: "בשנה הבאה יגידו לנו שאין תקציב לשעות מתמטיקה, אז גם שם ההורים ישלמו?"

משרדי המועצה בירוחם (צילום: יעקב לדרמן / פלאש 90).
משרדי המועצה בירוחם (צילום: יעקב לדרמן / פלאש 90).
דוד טברסקי

"ניסו לתאר פה תמונת מצב של משפחות מעוטות יכולת – אך זה כלל לא המצב", אמרה 'לדבר' הילה אבוטבול, יו"ר ועד ההורים של בית הספר המאוחד בירוחם. אבוטבול אמרה את הדברים לאחר שנמסר להורים כי פעילויות העשרה לילדיהם יבוטלו בשל סירובם לשתף פעולה עם תשלומי ההורים. נכון להיום, שני טיולים כבר בוטלו לתלמידי בית הספר המאוחד בירוחם, והטיול שתוכנן להמשך החודש בוטל גם הוא.

"ההורים של תלמידי בית הספר לא משלמים מבחירה". לטענת אבוטבול, אי תשלום תשלומי ההורים הוא מאבק צודק ועקרוני כנגד הפערים החברתיים שהתשלומים יוצרים "הורי ישראל חייבים להבין שב-2020 חוק חינוך חובה חייב להתקיים על כל פירושיו" אומרת אבוטבול "אז שנה הבאה יגידו לנו אין תקציב לשעות מתמטיקה, אז גם שם ההורים ישלמו? כל פעילות בית ספרית היא פעילות חינוכית – אז למה אני צריכה לממן את זה?"

ילדים בטיול שנתי עם הורה מלווה, ארכיון (צילום: shutterstock).
ילדים בטיול שנתי עם הורה מלווה, ארכיון (צילום: shutterstock).

לפי שבועיים, הורי בית הספר המאוחד בירוחם, קיבלו מכתב ממנהל אגף החינוך בעיר שהתריע על ביטול כל פעילויות העשרה בבית הספר של ילדיהם, בגין תת גביה של תשלומי הורים, כפי שהתפרסם ב'כאן'. לטענת האגף, הגביה של תשלומי ההורים מתחילת שנת הלימודים עומדת על אחוז נמוך מאוד, ועל כן הבית ספר לא יוכל לאפשר  פעילויות חוץ לרבות טיולים, מסיבות, יציאה להצגות ועוד. במכתב, הדגיש מנהל האגף מספר פעמים את חשיבותה החינוכית של הפעילות, שמומנה עד היום ע"י תקציב המועצה, ושהמשכה, תלוי לחלוטין בהסכמת ההורים לשלם.

"החוק לא מחייב"

"התגובות האלו קורות בעוד מקומות בארץ", מספר ל'דבר' פיצ'י דובינר, יו"ר מטה המאבק לחינוך חינם שמנהיג את חרם התשלומים מזה שלוש שנים. לטענתו, האיומים על ביטולי טיולים ואף ביטולם הפועל הם תופעה מוכרת במספר יישובים בהם ישנה התארגנות רצינית של הורים שאינם מוכנים לשלם תשלומי הורים. "החוק לא מחייב אותי או הורה אחר לשלם תשלומי הורים.. אך לנו אין יכולת להכריח בית ספר להוציא טיולים".

מחאת ההורים נגד תשלומי ההורים, ארכיון (מטה מאבק ההורים נגד תשלומי ההורים)
מחאת ההורים נגד תשלומי ההורים, ארכיון (מטה מאבק ההורים נגד תשלומי ההורים)

תשלומי ההורים לשנת הלימודים תש"פ נעים בין 532 ש"ח לתלמיד כיתה א' ל-1,314 ש"ח לתלמיד י"ב'. בקיץ האחרון ועדת החינוך אישרה את תשלומי ההורים בקושי רב, וזאת לאחר מחאת ההורים אינטנסיבית ובשל סירובם של חברי האופוזיציה החברים בוועדה להצביע בעדם. רק לאחר הסכמה עם סיעת 'כחול לבן' הצליח שר החינוך הרב רפי פרץ, יחד עם מנכ"ל המשרד שמואל אבואב ויו"ר ועדת החינוך יעקב מרגי (ש"ס), לאשר את התשלומים וזאת לאחר הפחתה מינימלית של סכום של 24 שקלים לילד בתשלומי ההורים והבטחה ליצירת תכנית הפחתה הדרגתית עתידית.

לטענת דובינר והורים נוספים, משרד החינוך והעיריות מנסות להתחמק מאחריות בכך שהן מציגות את עניין התשלומים כבעיה של הורים מעוטי יכולת, "הם צריכים להחליט, זה חשוב או לא חשוב לתוכנית הלימודים? אם זה חשוב לתוכנית הלימודים – משרד החינוך צריך לממן את זה" מדגיש דובינר. "אין פה עניין של קמצנות – כולנו משלמים מיסים למדינה, המדיניות הזו היא תוצאה של אידיאולוגיה נאוליברלית וקיצוצים רוחביים שמשמעותם לקחת עוד ועוד מאנשים, כך שמי שיש לו מתחנך ומי שאין לו – לא"

ממשרד החינוך נמסר: "בשנים האחרונות הורחבו השירותים שנועדו להקל את נטל התשלומים מההורים. כמו כן, מעמיד המשרד לרשות תלמידים מתקשים קרן מלגות בהיקף של כ- 100 מיליון ש"ח. ככל שמדובר במקרים של קושי כלכלי, הרי שההנחיות של המשרד קובעות כי אין למנוע יציאתו של תלמיד לפעילות."

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!