דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כנס אילת לעבודה

כנס אילת לעבודה / יפה בן דויד: "נדרוש במו"מ שכר של 9,000 ש"ח למורה מתחיל, והפחתת מספר התלמידים בכיתה"

מזכ"לית הסתדרות המורים התריעה בכנס אילת לעבודה על מחסור חמור בעובדי הוראה, במנהלים ובקרוב גם בגננות, עקב תנאי העבודה השוחקים | הפתרון: "ראוי שלעובדי ההוראה תהיה אוטונומיה איך ללמד. המשרד יקבע יעדים ברורים, אבל חייב לתת לאנשי ההוראה להחליט איך להגיע אליהם"

رئيس اتحاد المعلمين يافئ بن دافيد في مؤتمر إيلات للعمل (تصوير: قيرين شيمش)
رئيس اتحاد المعلمين يافئ بن دافيد في مؤتمر إيلات للعمل (تصوير: قيرين شيمش)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"מערכת החינוך כושלת במאמציה להתאים את עצמה לעתיד" אמרה מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד בכנס אילת לעבודה. "אנחנו עדים לנטישה המונים של עובדי הוראה צעירים שנכנסים למערכת, נוגעים בה, ובורחים. עובדי הוראה ותיקים פורשים בשל שחיקה מסיבית. חסרים מעל 200 מנהלים ברחבי הארץ. המדינה מחויבת לדורות הבאים וכולנו חייבים לדאוג שמערכת החינוך תהיה חזקה ויציבה".

לדבריה, "מחקרים בינלאומיים מראים שתוך שנים ספורות יהיה מחסור של כ-60 מיליון עובדי הוראה. ובניגוד למקצועות אחרים הוראה תישאר נתח מרכזי של המגזר הציבורי ואולי אפילו תעלה. מדינת ישראל יכולה לתכנן צעדיה קדימה ולהימנע ממשבר עמוק בעולם החינוך". הבעיה אינה מסתכמת בכתלי בית הספר. "גני הילדים צפופים ומדי שנה חלה ירידה במספר הנרשמים ללימודי הוראה לגיל הרך. בקרוב נרגיש גם במחסור בגננות".

בן דויד מראה כיצד ניתן יהיה למנוע את בריחת המורים ממשרות ההוראה: "ראוי שלעובדי ההוראה תהיה אוטונומיה איך ללמד. המשרד יקבע יעדים ברורים אבל חייב לתת לאנשי ההוראה להחליט איך להגיע אליהם – בין אם זה יושג בלמידה פרונטלית בכיתה, בכיתת מחשבים או במגרש הכדורסל". היא מוסיפה כי "המורה צריכה חלל נורמלי וסיוע מקצועי של סייעות מוכשרות".

בעיה נוספת עליה מצביעה בן דויד היא העיסוק הגובר של משרד החינוך בטפסים. "מורים מלמדים שעות ארוכות, עשרות ילדים בכיתה, ואז נדרשים למלא דוחות ארוכים. בעבר התלמיד היה במרכז. היום הכל סביב הטפסים, הסטטוסים. במה משרד החינוך מתעסק בימים אלו? טפסים וסטטוסים. זה מדיניות שפויה של מדינה?"

"בקרוב ייפתח הסכם השכר שלנו ובכוונתנו לדרוש ששכר מורה מתחיל יעמוד על 9,000 ש"ח, כמו גם את הפחתת מספר התלמידים בכיתה וצמצום כמות השעות הפרונטליות" מתחייבת בן דויד.

הרפורמה בחינוך המיוחד

"אנחנו בעד חוק השילוב – השאלה איך מבצעים זאת" אומרת בן דויד. "לצערנו עובדי ההוראה לא הוכשרו לחינוך המיוחד והמורים לא יודעים איך להתמודד ואיך להכיל. לכן הדרישה שלנו היא קודם כל תכשירו את המורים ועובדי ההוראה לפני שאתם מכניסים את הילדים ממסגרות החינוך המיוחד למסגרת הרגילה".

"תלמיד בעבר היה עובר ועדת איפיון שהייתה קובעת שמתאים לו כיתה קטנה או חינוך מיוחד עם כל המערכת ואנשי המקצוע הפארא רפואיים. היום הילדים הללו נכנסים לכיתה רגילה ומקבלים שעתיים וחצי שעות ליווי בלבד. מקצצים באופן משמעותי מהסל שתלמיד כזה מקבל לעומת הסל שהיה מקבל בחינוך המיוחד. יש רפורמה חשובה אבל הרפורמה הזו מבטאת קיצוץ תקציבי. אתה מצפה שמי שיובל את הרפורמות זה גורמים פדגוגיים – אבל כאן אנשי התקציבים מובילים את הרפורמה במטרה לקצץ בתקציבי החינוך המיוחד. הם רוצים להכניס למעלה מ-13 אלף ילדי החינוך המיוחד ולשלב אותם בכיתות ובגנים – זו תהיה קריסה של המערכת. אנחנו אומרים להם – עיצרו. התחלתם פיילוט מהצפון, בואו תסיקו מסקנות. אבל אצה להם הדרך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!