דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אירופה

משבר האקלים / הפרלמנט האירופי דחה את ההצעה של "הירוקים" למנוע השקעה בתשתיות גז

ברוב של 443 מתנגדים מול 169 תומכים ו-36 נמנעים הוחלט לדחות את הצעת המפלגה הירוקה | לפי המפלגה הירוקה, מימון ההשקעה בתשתיות היא הבקעת "גול עצמי" בתכניות היבשת למעבר לאנרגיות מתחדשות

בניין הפרלמנט האירופי (צילום: DiegoMariottini / Shutterstock.com)
בניין הפרלמנט האירופי (צילום: DiegoMariottini / Shutterstock.com)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הפרלמנט האירופי דחה אתמול (רביעי) ברוב גדול את הצעת המפלגה הירוקה למנוע עקרונית מימון השקעה בתשתיות באירופה, הכוללות תשתיות גז. לפי הירוקים, מדובר בהבקעת "גול עצמי" בתכניות היבשת למעבר לאנרגיות מתחדשות. לפי מפלגת הימין ה-EPP, ההשקעות יפחיתו את התלות ברוסיה, ישפרו את הביטחון האנרגטי ולא יפגעו במאמץ למעבר לאנרגיה נקיה.

הפרלמנט האירופי הצביע ברוב של 443 מתנגדים מול 169 תומכים ו-36 נמנעים לדחות את הצעת המפלגה הירוקה למנוע מימון אירופי לפרוקיטים של תשתיות גז. בהצעת הנציבות האירופית מקודמים 151 פרויקטים, רובם קשורים למשק החשמל ו-32 מהם קשורים לתשתיות גז. לפי הנציבה הנוכחית של אירופה, אורסולה וון דר ליין, היבשת תהיה הראשונה שתגיע למאזן של אפס פליטות פחמן ב-2050 והירוקים סבורים שמתן מימון אירופי לפרויקט הגז יקשה על עמידה ביעד, או יגרום לבזבוז כספים על נכסים תקועים, שלא יכולים להחזיר את ההשקעה.

לפי דיווח באתר יורואקטיב, מייקל בלוס, חבר הפרלמנט האירופי מהמפלגה הירוקה מגרמניה, אמר: "רשימת הפרויקטים מערערת את הגרין דיל האירופי ותחמם את הפלנטה. הענקת עדיפות ומימון לפרויקטים של גז יובילו למלכוד גז למשך 50-40 השנים הבאות ולבזבוז של 29 מיליארד יורו בנכסים תקועים", מספר שנשען על נייר עמדה של חברת ארטליס, שבחן את תכנית ההשקעות והעריך את הסיכונים הטמונים בה.

במפלגה הימנית EPP, ההתנגדות להצעת הימנים הייתה גורפת. 152 התנגדו, 10 נמנעו ושלושה בלבד תמכו. לארס לוק, חבר הפרלמנט האירופי מן המפלגה הסביר בטוויטר את הסיבות לתמיכה: אירופה זקוקה לפיתוח תשתיות גז, שיפחיתו את התלות באספקת גז רוסי, הגז ישמש כדלק מעבר לאנרגיות מתחדשות, והתשתיות החדשות יקבלו מימון רק אם יותאמו במקביל להזרמת מימן – גז המהווה דלק נקי ששריפתו לא מזהמת את הסביבה ולא תורמת לאפקט החממה.

בנציבות האירופית מבהירים כי אישור התכניות ברמה העקרונית לא מבטיח מימון אירופי לכל פרויקט. פרנס טימרמן, סגן נשיא הנציבות, האחראי על הגרין דיל, אמר כי רק השקעות בפרויקטים שהולמים את מטרות האיחוד לגרין דיל וניטרליות פחמן יזכו למימון בפועל.

במפלגות השמאל בפרלמנט האירופי ובמפלגה הירוקה בוחנים הצעה התובעת מהנציבות לסרוק את הרשימה מחדש, כך שינופו ממנה פרויקטים שלא הולמים את מטרות האיחוד כלפי הפחתת משבר האקלים.

בשונה מארצות הברית, שם ממשל טראמפ נסוג מהסכם פריז ומינה מכחיש אקלים לתפקיד ראש הסוכנות להגנת הסביבה, באירופה ישנה הסכמה כלפי הסכנות הנובעות מההתחממות הגלובלית, וכן מההסבר כי היא תוצאה של מעשי האדם, כמו גם לגבי הצורך לחדול מפליטות גזי חממה. הוויכוח הנוכחי ניטש סביב תשתיות הגז, שמהוות מחד דלק פוסילי זול מופחת זיהום, ומנגד, מדובר במשאב מתכלה, ששריפתו תורמת לאפקט החממה, כמו גם דליפות של גז בלתי שרוף.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!