דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איראן

איראן / דיווח: איראן עומדת לרכוש 100 מטוסי נוסעים מבואינג

העסקה, שעשויה להסתכם במיליארדי דולרים, עדיין לא הושלמה ותהיה כפופה לאישור הממשל האמריקני. מוקדם יותר השנה רכשה איראן 180 מטוסים מחברת איירבוס בשווי 22.8 מיליארד אירו.

מטוס בואינג של אייר איראן, 1970. צילום: Ralf Manteufel, ויקיפדיה
מטוס בואינג של אייר איראן, 1970. צילום: Ralf Manteufel, ויקיפדיה

חברת בואינג מנהלת משא ומתן למכירת 100 מטוסי נוסעים לאיראן, כך דיווחו היום (ראשון) כלי התקשורת הממשלתיים במדינה. העסקה, שבמידה ותצא לפועל עשויה להסתכם במיליארדי דולרים, תהיה דריסת הרגל המשמעותית הראשונה של חברה אמריקנית ברפובליקה האסלאמית מאז הסכם הגרעין בשנה שעברה.

בבואינג סירבו להתייחס למגעים המתקיימים בינה לבין האיראנים, אולם לא הכחישו את המספרים שהציג ראש ארגון התעופה האזרחית של איראן, עלי עבדזאדה.

סנקציות אמריקניות ומגבלות רגולציה שעדיין לא הוסרו, למרות חתימת הסכם הגרעין, עשויות לסבך את העסקה המתרקמת. על אף מאמצים מצד מחלקת המדינה  לעודד מסחר עם איראן, חברות אמריקניות רבות מביעות, עדיין, דאגה מההשלכות הפוליטיות והחוקיות של עסקאות כאלה.

היומון הרשמי של ממשלת איראן ציטט היום את עבדזאדה שאמר כי המגעים עם בואינג הורכבו מ"מספר שלבים" וכי עדיין לא גובשו התנאים הסופיים של העסקה. עם זאת, אמר עבדזאדה, "שני הצדדים – איראן ובואינג – הגיעו להסכמה כתובה לרכישת מטוסים של החברה".

פאח'ר דאגסטאני, דובר של בואינג בדובאי, סירב להתייחס לאמירות אלו והוסיף כי "כל הסכם שיושג בין הצדדים יהי כפוף להסכמת הממשל האמריקני".

חברת התעופה הלאומית של איראן – איראן אייר – מפעילה כיום כ-60 מטוסים של חברת בואינג, אך רובם נרכשו לפני מהפכת 1979, בה הודח השאה מוחמד רזא פהלווי. מתוך 250 המטוסים המסחריים של איראן, 150 בלבד נמצאים בשימוש בעוד השאר מקורקעים בשל מחסור בחלקי חילוף. השגת חלפים ואחזקה שוטפת היו בעיות מרכזיות של התעופה האזרחית במדינה תחת הסנקציות שהוטלו עליה סביב תכנית הגרעין.

עסקת הגרעין שנחתמה בשנה שעברה כוללת הסכמה ליצרני מטוסי נוסעים להיכנס לשוק האיראני. איראן אייר חתמה כבר על הסכם לרכישת 180 מטוסים מקונצרן איירבוס האירופי ו-20 מטוסים נוספים מהיצרנית הצרפתית-איטלקית ATR. השוק האיראני עשוי להתגלות כרווחי ביותר, העסקה שביצע קונצרן איירבוס הסתכמה ב-22.8 מיליארד אירו (כ-99.4 מיליארד ש"ח).

סנקציות שהטילה ארה"ב על איראן, שאינן קשורות לתכנית הגרעין, נותרו עדיין על כנן ומחוקקים אמריקנים הזהירו את בואינג שלא לבצע עסקאות  עם המדינה, מה גם שעסקת הגרעין ממשיכה להוות מוקד לוויכוחים ערים במירוץ הנוכחי לנשיאות. ייתכן כי בואינג תיאלץ לבצע את העסקה דרך חברת-בת הרשומה מחוץ לארה"ב ולהשתמש במטבע שאינו הדולר האמריקני כדי להימנע מהפרה של החוק.

"איראן לא תמהר להשלים את העיסקה" אמר הבוקר עבדזאדה "משום שארה"ב השתמשה תמיד בצי המטוסים המיושן שלנו כנקודת מיקוח במשא ומתן". והוסיף כי "איראן תפעלה במשנה זהירות במגעים עם בואינג".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!