דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנימין נתניהו

דעות / נתניהו איבד את הקסם? הצגת ״תכנית ברקת״ לוותה בתחושת מועקה ומיחזור

התכנית הכלכלית של שר האוצר המיועד בממשלת נתניהו לא מתבססת על מציאות חייהם של אזרחי ישראל ועל המצוקות הקונקרטיות של הנכים והקשישים | הבעיה היא לא רק המיחזור, אלא גם הניתוק של שני גברים לבנים ושבעים שנתקעו לפני 15 שנה

נתניהו וברקת מציגים את התכנית הכלכלית של הליכוד בבורסה לניירות ערך. 16 בפברואר 2020 (צילום: תומר ניוברג/פלאש90)
נתניהו וברקת מציגים את התכנית הכלכלית של הליכוד בבורסה לניירות ערך. 16 בפברואר 2020 (צילום: תומר ניוברג/פלאש90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

הרגשה מעיקה עטפה את תשדיר הבחירות המחופש לתכנית כלכלית שהציגו אתמול נתניהו וברקת. ניתן היה להסביר את המועקה בכך שמדובר בשחזור מסרים וסיפורים שחלקם כבר בני עשרים ויותר. שוב הטירונות בצנחנים עם משל השמן והרזה, כאילו מערכת הרפואה, החינוך והרווחה הישראליות לא הגיעו לרמה אנורקטית בעידן נתניהו. שוב אותו סיפור על העולם המגלה עניין בפרובינציה הנקראת ישראל, בה גדלות עגבניות שרי ומכשירי דיסק און קי, פרי המוח היידישאי. איזה שטייטעל מוצלח שאנחנו. שוב אותן הפחדות על כלכלה בולשביקית, הבטחות שווא לנגב ולגליל, לעצמאים, לצרכנים, לכל אלו שאם יתאזרו רק בעוד קצת סבלנות, הפעם, בקדנציה הזו, יבוא המזור לכל בעיותיהם. אבל זה לא רק זה.

שני גברים לבנים ושבעים

ההבנה שהכל ממוחזר ולעוס לא פותרת את המועקה. בסופו של דבר, אין איך להסביר את זה אחרת מלבד העובדה שמדובר בשני גברים לבנים, מבוגרים ושבעים, שמייצגים את מה שבארצות הניכר מכונה ״האחוז האחד״. שניהם תקועים בסיפורי ההצלחות שלהם מלפני 15 שנה ויותר. ברקת עם צ'ק פוינט ונתניהו עם המהפכה הניאוליברלית של 2003. שניהם לא יודעים איך נראית המציאות של שאר ה-99%. מציאות שיש בה גם טיסה לסופ"ש בלרנקה וגם חשש מחיוב הוויזה הקרוב. מציאות של חשש יומיומי מפיטורים כי אתה מבוגר מדי, או מפשיטת רגל כי איזה לקוח גדול לא שילם על העבודה שעשית בזמן. הישרדות יומיומית של דור שלם שלא רואה איך אפשר לרכוש פה דירה. נתניהו שידר ניתוק עם רשימת 'הישגים' שניכס לעצמו וברקת שידר ניתוק עם תוכנית המורכבת מכותרות נבובות שמאחוריהן אין כלום ושום דבר.

אחרי מיחזור האגדה מהטירונות על השמן והרזה, הציג נתניהו רשימה של נתונים המעידים כביכול על הישגיו. ממספר הטסים לחו"ל ועד למספר מכשירי ה-MRI. כן, העולם שלנו הופך לגלובלי, כולם טסים יותר, זו לא תופעה ישראלית. על פי נתוני סוכנות התעופה של האו"ם, תעבורת הנוסעים בטיסה גדלה בכ-7.9% בשנה. כלומר, מכפילה את עצמה בכל עשור. באותה המידה יכול היה נתניהו לזקוף לעצמו את המצאת האינטרנט. אגב, בעולם מתייחסים לזינוק בתעבורת הטיסות כנתון מטריד שמצד אחד מייצר צורך להדביק את הקצב בבניית תשתיות תעופה, ומהצד השני מעלה את הזיהום הנגרם מהעלייה במספר הטיסות. לנו, בישראל, יש את נתב"ג 2000 שעל הקמתו הוחלט בממשלת רבין, ומזמן עבר כבר את קיבולת הנוסעים שאליה תוכנן.

איך באמת נולד ההייטק הישראלי?

נתניהו חוזר שוב ושוב על הישגי ההייטק הישראלי שעל פי ראש הממשלה נולד יש מאין במוחם המבריק של בחורינו ברגע שהורדנו מהם את עול הבולשביזם. האמת לא יכולה להיות יותר הפוכה מהסיפור הזה. ההייטק הישראלי בנוי על השקעה ציבורית מאסיבית. מערכת הביטחון היא המנוע שמייצר ביקוש בהייטק הישראלי, מייצר ידע שעובר מהמערכת הביטחונית לאזרחית ומייצר כוח אדם מיומן. ההייטק הישראלי צמח על חורבותיו של פרויקט הלביא, על ברכיה של העלייה הרוסית וכנראה יותר מכל התפתח בחממה של כמה יחידות צבאיות שמתמחות במעקב ועיבוד נתונים. היוזמה החופשית היא נהדרת אבל אין לה שום ערך כלכלי ממשי בלי ההשקעה הציבורית האדירה שמאפשרת לה להתפתח.

עוד שקר שנשחק לעייפה בנאומיו של נתניהו נוגע לעליית השכר במשק אותו זוקף נתניהו לזכותו. האמת היא שהשכר במשק הישראלי עלה למרות מדיניות נתניהו ולא בזכותו. דווקא ניסנקורן, יו״ר ההסתדרות לשעבר, המוצג כבולשביק בקמפיין הליכוד, הוא זה שיכול לזקוף לזכותו חלק גדול מעליית השכר במשק ובטח כשמדובר בשכר המינימום שעלה כתוצאה מהסכם בין ההסתדרות למעסיקים. הסכמי השכר של ההסתדרות במגזר הציבורי, חילחלו למגזר הפרטי, והביאו לעליית השכר הממוצע במשק. למרות נתניהו, לא בזכותו.

הישגו הגדול של ברקת

במחצית השנייה של הפרזנטציה, העביר נתניהו את השרביט לידיו של ברקת על מנת שיציג את תוכניותיו כשר האוצר המיועד של הליכוד. ברקת שהישגו המרכזי כראש עיריית ירושלים היה הורדתה של עיר הקודש בדירוג הסוציואקונומי, סיפר על הקבלות והזכרונות מימיו בצ'ק פוינט. הוא יודע מה צריכה הרשות המקומית, אמר רגע לפני שהציג את התוכנית להקפאת שיעורי הארנונה של עסקים, והעברת קרקעות מידיה של רשות מקרקעי ישראל לידי הרשויות המקומיות והשוק הפרטי.

על אף שהמילה סייבר חזרה על עצמה שוב ושוב באותן הדקות יחד עם המושג הקליט desert-tech, שום דבר חדשני לא היה בה. הבטחות ריקות על בתי חולים שייבנו, מיסים שיירדו, רגולציה שתעלם והפערים בין המרכז לפריפריה שיימחקו. לרגעים זה נשמע כמו שיחה בפרלמנט של שישי בצהריים עם גמלאים משועממים שזורקים לאוויר נושאי שיחה מהשבוע שחלף ומשבצים בהם מילים עדכניות. התכנית לא התבססה על מציאות חייהם של אזרחי ישראל. לא על מצוקותיהם של הקשישים או הנכים, לא על אתגרי העתיד הקונקרטיים שניצבים בפני הדור הצעיר שגדל למציאות שבה קריירה במקום העבודה נמשכת בין כמה חודשים לכמה שנים בודדות, דירה היא חלום רחוק ומעון לילד עולה כמו תואר באוניברסיטאות העילית האמריקאיות.

לקסם הבא צריך חבר כנסת מימין

למרות שנתניהו היה אולי רוצה לחשוב ככה, הציבור הישראלי לא טיפש, במיוחד הדור הצעיר שסביר שהיה עונה לו ״אוקי בומר״, על ההרצאה הממוחזרת. במערכת הבחירות הקודמת ניסה נתניהו להיצמד לימין הכלכלי כשחיבק אליו את פייגלין עד שנעלם. הפעם הוא מנסה להיות יותר כהנא ממתן כהנא. זה נראה ממוחזר ומיושן, חנוט בחליפה לא מותאמת. ככה לא נראה העתיד.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!