דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך מיוחד

החינוך שלנו / הדילמה של ההורים: להשלים עם הרפורמה בחינוך המיוחד או לדרוש להקפיאה?

רוב ההורים מבקרים את יישום הרפורמה לשילוב ילדים מהחינוך המיוחד בבתי הספר, אך חלקם טוענים שהקפאתה תגרום לנזק גדול יותר | אם לילד בחינוך מיוחד: "אין כאן ראייה של הילדים, יש פה ראייה של קיצוץ נטו"

הורים וילדים בכניסה לבית ספר (צילום אילוסטרציה: פלאש90)
הורים וילדים בכניסה לבית ספר (צילום אילוסטרציה: פלאש90)
דוד טברסקי

הכוונה להשבית את הלימודים לשעה ביום שישי הקרוב הציתה שוב את הוויכוח סביב הרפורמה בחינוך המיוחד. הרפורמה, שמשנה את האופן בו נקבע צורת שילובו של הילד במערכת החינוך, זוכה לביקורת מצד הורים ומורים רבים, וכבר שלוש שנים מתנהלים על אופן יישומה. הסתדרות המורים והנהגת ההורים הארצית פועלת להקפאה מוחלטת של הרפורמה, ובמקביל קמה קואליציה של ארגוני הורים לילדים עם צרכים מיוחדים שמתנגדת להקפאת הרפורמה, עם כי שותפה להרבה מהביקורת עליה. בינתיים, ההורים והמורים נמצאים במילכוד: האם להלחם על שינוי הרפורמה תוך כדי רפורמה, או למתוח את הגבול עכשיו?

לטענת הקואליציה, ביטולה המידי של הרפורמה, "שאין עוררין עליה שהיא גרועה" כפי שמציינת גילת שנהב, אמא לילד עם צרכים מיוחדים, יביא לכאוס שייפגע בילדים. "כיום אין ממשלה ולכן אין תקציב לתכנון שנתי – ולכן אם יבטלו את הרפורמה לא יהיו שעות, לא יהיו ועדות השמה ויישארו אלפיי ילדים שלא ברור מה יקרה אתם".

גילת שנהב. (צילום באדיבות המצולמת)
גילת שנהב. (צילום באדיבות המצולמת)

"חינוך מיוחד זה לא מקום נפרד, מדובר בתלמידים של מערכת החינוך שנזקקים לשירותי חינוך מיוחדים – וזו הדרך הנכונה לראות את הדברים" מסבירה שנהב בשיחה עם 'דבר'. שנהב היא חברה בקואליציה ואמא לאוהד, תלמיד בחינוך המיוחד שמיועד לשילוב במסגרת הרפורמה. "הסאבטקסט של הנהגת ההורים והסתדרות המורים היא יצירת חרדה מפני שילוב. הם כביכול בעד שילוב כמו שצריך, אבל מעבירים תחושה שהשילוב של הילדים הוא זה שיפגע במערכת. עם כל הכבוד, המערכת שלנו במשבר עמוק הרבה מאוד שנים, ושילוב ילדי החינוך המיוחד הוא לא מה שיגרום לה לקרוס".

לטענת גילת וחברותיה בקואליציה, הקפאת הרפורמה כיום לא תסתיים בתיקון מהיר אלא תביא לשיתוק שידחה את מערך השילוב לשנים רבות ויפגע בילדים. "את הרפורמה היה צריך להקפיא לפני שלוש שנים. הקואליציה ניסתה לבטל אותה לפני שאישרו אותה, לפני הפיילוט שלה, והיא גם תוקנה בזכותנו – אבל הקול שלנו חלש. איפה הסתדרות המורים וההורים היו אז?".

הסתדרות המורים מתרכזת בימים אלו במאבק מול משרד החינוך על שאלוני הראמ"ה. אלו הם שאלוני האפיון אותם נדרשים המורים למלא לגבי תלמידיהם כדי שאלו יוכלו להגיע לוועדות הזכאות הקובעות באיזה מסלול לימודי הילדים ילמדו. השאלונים נתקלו בביקורת עזה מצד הנהגת ההורים והסתדרות המורים ובשבועות האחרונים ההסתדרות אף הוציאה הוראה מפורשת למורים לא למלא אותם.

"המורים ועובדי ההוראה נדרשים למלא שאלונים על שאלונים מורכבים מאוד שאין להם את הידע הנדרש כדי למלא אותם", אמרה מזכלי"ת הסתדרות המורים יפה בן דוד, בכנס הסתדרות המעו"ף שנערך שבוע שעבר. "אם תלמיד בעבר היה עובר וועדת איפיון שהייתה קובעת שמתאים לו כיתה קטנה או חינוך מיוחד עם כל המערכת ואנשי המקצוע הפארא רפואיים – היום הילדים הללו נכנסים לכיתה רגילה ומקבלים שעתיים וחצי שעות ליווי בלבד". למרות הנחיית ההסתדרות, ל'דבר' נודע שמספר מורים שנענו לדרישת ההסתדרות ולא מילאו את השאלונים קיבלו מסרים הטוענים שהם פוגעים בתלמידים. במשרד החינוך בינתיים מתעקשים על מילוי הטפסים על ידי המורים וטוענים שללא מילוי השאלונים לא ניתן יהיה לקיים ועדות זכאות ואפיון לילדים.

"שאלוני האפיון אינם חלק מהרפורמה ולכן הם לא חייבים להיכלל בתוכה" אומרת שנהב בתגובה ומדגישה שאת הדיון על חשיבותם או המשך קיומם של השאלונים ניתן לפתור בשיח בין הצדדים, כל שזו אינה עילה מספקת לעצירת הרפורמה.

הורים אחרים מביעים עמדות שונות. רויטל אבודגה, חברה בהנהלת הנהגת ההורים הארצית ואמא לאופק, תלמיד בחינוך המיוחד, טוענת שמדובר ב'העמסת שילוב' במקום מהלך שילוב. לדבריה המהלך כולו בא קודם כל כדי לכסות על קיצוץ. "יש כאן הסללה מכוונת של תלמידים ברמת תפקוד נמוכה לרמות תפקוד גבוהות יותר. שליחת ילדים לשילוב ללא סל הצרכים הראוי, ועוד במערכת חינוך שגם ככה מתקשה לתפקד – מדובר פה פשוט במערך שירמוס את הילד לחלוטין". בהנהגת ההורים הדגישו מספר פעמים שמשרד החינוך מתכוון לקצץ 30% במספר התלמידים המופנים אליו, שהם כ-13,500 ילדים שיעברו למסגרת המשלבת בשנה אחת.

רויטל אבודגה. (צילום באדיבות המצולמת)
רויטל אבודגה. (צילום באדיבות המצולמת)

 

 

"אין כאן שום ראייה של הילדים, יש פה ראייה של קיצוץ נטו ונגד זה בדיוק המחאה שלנו"

"אנחנו חייבים את ההקפאה כי כל הדרך שגויה" אומרת אבודגה נחרצות והודפת את הביקורת של הקואליציה על כך שההנהגה וההסתדרות לא מעוניינים בשילוב. לטענתה ולטענת הורים נוספים לילדים עם צרכים מיוחדים החברים בהנהגת ההורים, הורים  שילדיהם מיועדים לשילוב, מדובר במהלך שכלל אינו רואה את הילדים ויגרום להם נזק. "לתת לילד שמשלבים אותו סל שירותים מתוך המאגר המצומצם של בית הספר ולהסתמך על זה שאול יהיה סל מחוזי שיוכלו להיעזר בו במידה ובית הספר לא יוכל לעמוד בנדרש – זה לזרוק את הילד למים. בצפון אנחנו מכירים ילדים שהגיעו מהחינוך המיוחד למשולב ומקבלים שעתיים של סייעת בשבוע. כל מי שמבין עניין בנושא יגיד לך שזה לא לזרוק את הילדים למים, כמו שחלק מהמבקרים טוענים, זה פשוט להטביע אותם".

אבודגה מספרת על הורים רבים ממחוז צפון שבו מיושמת הרפורמה המספרים שילדיהם קיבלו הרבה פחות שעות סייעת ממה שהיו אמורים לקבל. "מכיוון שההורים היו רגילים לכמות מסוימת של שעות סייעת בחינוך המיוחד, רבים מהם נדהמו לגלות שהם קיבלו הרבה פחות, למרות הבטחות מקדימות על כך שהילדים יקבלו את השעות החסרות מתקצוב מחוזי" אומרת אבודגה. "אין כאן שום ראייה של הילדים, יש פה ראייה של קיצוץ נטו ונגד זה בדיוק המחאה שלנו".

"לדעתי לא תפגוש איש חינוך אחד שיעמוד היום מאחורי הדרך אותה מתווה המשרד" מסכמת אבודגה ומבטיחה שהקפאת השילוב לא תפגע בילדים שכבר משולבים ולא באלו שישולבו בהמשך. "יש היום כבר שילוב שקיים והקפאת הרפורמה לא תוביל לחוסר שילוב או עצירת שילוב. ההקפאה תוביל לזה שלא ישלבו בכמויות הלא הגיוניות ובדרך הלא הגיונית שהמשרד מנסה ליישם".

תגובת משרד החינוך: "משרד החינוך מייחס חשיבות עליונה למענים שיש להעניק לתלמידים עם צרכים מיוחדים, ולאור מדיניות זו, הוא הרחיב את מעטפת המענים שהוא נותן לחינוך המיוחד ובכלל זה לתלמידים משולבים. במסגרת התיקון לחוק החינוך המיוחד הוסיף השנה (תש"ף) המשרד מעל מיליארד ושלוש מאות מיליון ש"ח. משרד החינוך יימשך לפעול למען תלמידים אלה מתוך חובה חינוכית ומוסרית כדי להבטיח להם שירותים טובים וראויים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!