דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ' באייר תשפ"ב 21.05.22
22°תל אביב
  • 21°ירושלים
  • 22°תל אביב
  • 25°חיפה
  • 22°אשדוד
  • 22°באר שבע
  • 34°אילת
  • 29°טבריה
  • 28°צפת
  • 23°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חיים משותפים

חיים משותפים / זרעים של מפגש: תלמידים מרעננה ומטירה ציינו את ט"ו בשבט בנטיעת עצים משותפת

תכנית שמוביל המכון היהודי-ערבי של ההסתדרות מפגישה כבר 17 שנים בין בית הספר אל מג'ד מטירה ובית הספר שקד ברעננה לפעילויות היכרות, תרבות וספורט | חוסיין מסארוה, מנהל בי"ס אל-מג'ד: "בפעילות ובחיי היומיום המשותפים נפגשים בני-אדם ולא הלכי רוח פוליטיים"

נטיעות בפארק השלום של ילדי בתי הספר אלמג'ד מטירה ושקד מרעננה (צילום: יניב שרון)
יניב שרון

עננים התחשרו בקצה השמיים ונאבקו עם השמש, ובחלקת עפר בשטח מכללת בית ברל הסמוכה לכפר סבא התאספו ילדים על מנת לטעת עצים לכבוד ט"ו בשבט. לכאורה מראה רגיל בישראל, אך מעורר תהיות – מאחר שהילדים שוחחו ביניהם בשברי עברית וערבית.

הילדים, תלמידי בתי הספר היסודיים 'שקד' ברעננה ו'אל מג'ד' בטירה נטעו יחדיו עצי זית בפארק השלום בבית ברל ביום ראשון השבוע. “ידיים קטנות, יהודיות וערביות, נוטעות עצי זיתים – עצי שלום”, תיארה זאת סילבנה גראיסי, מנהלת הפרוייקטים של המכון היהודי-ערבי של ההסתדרות, המלווה את הפרויקט מאז 2004. לדברי יו"ר המכון, פארוק עמרור, סוד הצלחת התהליך הוא במשך וברציפות "אין לי עניין במפגש חד-פעמי. הדיאלוג נבנה מתוך התהליך הארוך והליווי של המחנכים והמנהלים".

נטיעות בפארק השלום של ילדי בתי הספר אלמג'ד מטירה ושקד מרעננה (צילום: יניב שרון)

השותפות בין בתי הספר כוללת ארבעה מפגשים בשנה של תלמידי כיתות ה'-ו' משני בתי-הספר לפעילויות היכרות, תרבות וספורט. לצד מפגשי התלמידים נערכים גם מפגשים של הצוותים החינוכיים בשני בתי-הספר. אירוע הנטיעות השבוע היה אחד משיאי התהליך, וקדם לו מפגש הורים משותף.

אסנת שניידר, מנהלת בית-הספר שקד, וחוסיין מסארוה, מנהל בית-הספר 'אל מג'ד', מספרים כי המפגשים שנערכים כבר כ-17 שנים הופכים את החיים המשותפים מסיסמה לפרקטיקה של מפגש ודיאלוג. "בפעילות ובחיי היומיום המשותפים נפגשים בני-אדם ולא הלכי רוח פוליטיים", אומר מסארוה, ושניידר מוסיפה כי “המפגש בין קבוצות שונות בחברה הישראלית הוא הלב והשגרה של הפעילות החינוכית שלנו". לדבריהם, ההיכרות הנוצרת מחזקת את המתרחש בפועל באזור בו ערבים ויהודים חיים זה לצד זה.

נטיעות בפארק השלום של ילדי בתי הספר אלמג'ד מטירה ושקד מרעננה (צילום: יניב שרון)

נטיעות בפארק השלום של ילדי בתי הספר אלמג'ד מטירה ושקד מרעננה (צילום: יניב שרון)

 

פאתן, המורה לאנגלית ולערבית בבית-ספר 'שקד', מגיעה לעבודתה מטייבה, עיר מגוריה. לדבריה, לימוד השפה של הצד האחר הוא הכרחי ליצירת היכרות וסובלנות. "קיימת תכנית לימודי ערבית מדוברת של משרד החינוך וכן תכנית מפגשים, אך צריך אנשים אמיצים ומשוגעים לדבר על מנת לחולל את המפגשים הללו", היא אומרת. היא מציינת כי מבנה תכנית הלימודים הנוכחית יוצר פער ידע משמעותי אצל התלמידים היהודים: בעוד שהתלמידים הערבים לומדים ערבית על בוריה, לימודי הערבית המדוברת נפסקים בבתי-הספר היהודיים בכיתה ט'. “יש לחייב את את התלמידים בבגרות בערבית מדוברת ביחידה אחת. היכולת לדבר, להקשיב ולהבין היא התנאי לדיאלוג ולמפגש".

נטיעות בפארק השלום של ילדי בתי הספר אלמג'ד מטירה ושקד מרעננה (צילום: יניב שרון)

נטיעות בפארק השלום של ילדי בתי הספר אלמג'ד מטירה ושקד מרעננה (צילום: יניב שרון)

נטיעות בפארק השלום של ילדי בתי הספר אלמג'ד מטירה ושקד מרעננה (צילום: יניב שרון)

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!