דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

זכויות נוער בעבודה / כך תגנו על זכויות ילדיכם בעבודות הקיץ

200 אלף בני נוער צפויים להצטרף לשוק העבודה בחודשיים הקרובים. לצד אחריות כלכלית ועצמאות, הם עלולים ללמוד שיעור קשה בניצול מצד מעסיקים שישתמשו בחוסר הנסיון והתמימות שלהם כדי לפגוע בזכויותיהם. אז איך ניתן לשמור על הילדים שלכם בעבודה?

יריד תעסוקה לנוער לקראת הקיץ (צילום ארכיון: הרשת - הסתדרות הצעירים)
יריד תעסוקה לנוער לקראת הקיץ (צילום ארכיון: הרשת - הסתדרות הצעירים)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

לחסוך קצת כסף, לממן בילויים, לעזור להורים או אפילו סתם להעביר את חופשת הקיץ הארוכה – סיבות רבות דוחפות את בני הנוער היוצאים לחופש הגדול לחפש עבודה לחודשי הקיץ. עבור הורים רבים מדובר גם בהזדמנות חינוכית, והם מעודדים את הנערים והנערות לצאת לעבוד, ולהתנסות בעצמאות ובאחריות הנגזרת מכך.

עבודה בקיץ יכולה להיות חוויה מעצימה ומלמדת, אבל המוני הנערים הנכנסים בבת אחת לשוק העבודה, מהווים גם קורבנות קלים עבור נוכלים למיניהם, המעוניינים לעשות כסף קל, ולנצל את חוסר הניסיון שלהם ואת תמימותם ובמתכוון או שלא – לפגוע בזכויותיהם.

גבי חורי, שבנו דביר נוצל בעבודה: "אני חושב שלהורים יש פה תפקיד מכמה היבטים. קודם כל להראות לילדים שלא להיות פראיירים. הקיץ זה זמן טוב לנערים לעבוד – אבל תעמדו על הזכויות שלכם, ואם מפירים אותם, תערבו את ההורים. ובמקרה של הפרה ההורים צריכים להפוך עולמות כדי שהמעסיקים לא ינצלו".

אז מה יכול הורה לעשות כדי לדאוג לבנו או לביתו היוצאים לעבודתם הראשונה?

אור גואטה, מהסתדרות הנוער העובד והלומד, העוסק בליווי בני נוער שזכויותיהם בעבודה נפגעו, ממליץ להורים קודם כל לדעת היכן בדיוק עובדים בני הנוער, ובמה. "חשוב לוודא שהנערים חתמו על טופס 101, ועל הודעה לעובד בתחילת העבודה, אומר אור, "חשוב גם  לוודא שיש לנער יותר מטלפון אחד של המעסיק". גואטה מסביר שקורה לא פעם שמעסיקים מבקשים להתחמק מבני הנוער התובעים את זכויותיהם, או שאינם זמינים. כדאי שיהיה לצד הפלאפון של אחראי המשמרת גם טלפון של הבוס מעליו, או טלפון במשרד של המעסיק, לצד הסלולרי שלו. הדגש השני של גואטה הוא לדאוג שהנערים שומרים את תלושי השכר שהם מקבלים – בני נוער אינם מנוסים בבירוקרטיה, וכל מי שהציץ פעם בתרמיל בית ספר ימצא בו וודאי המוני דפי נייר מעוכים.

גואטה ממליץ גם לעודד את בני הנוער לנהל רישום עצמאי של השעות בהן הם עובדים, לצד הרישום שמנהל המעסיק. היום כשגם ככה הסלולרי לא עוזב את היד, זה פשוט מאי פעם, ויש גם אפליקציות שמאפשרות רישום יעיל וזמין.

שכרם המעודכן של בני הנוער העובדים. גרפיקה: דבר ראשון.
שכרם המעודכן של בני הנוער העובדים. גרפיקה: דבר ראשון.

"להורים יש פה תפקיד חשוב"
"באחד הערבים שמעתי שיחת טלפון של דביר, הבן שלי שעבד בחברת קייטרינג. זה היה אחרי מספר חודשים שמרחו אותם לגבי תשלום שהובטח להם", מספר גבי חורי. לדבריו בהתחלה הבן נמנע מלבקש ממנו עזרה, אולם לאחר זמן מה החליט שעליו להתערב בנושא. "כשראיתי שזה לא מסתדר, אמרתי שברמה העקרונית, לא בשביל הכמה מאות שקלים הללו, צריך להראות גם למעסיקים וגם לילדים שאסור שיהיה מצב כזה. זה שריטה גם לנו כחברה, גם לנו כהורים וגם לילדים שמעסיקים מנצלים את בני הנוער". אחרי שורה של שיחות שניהל חורי עם דרגים שונים בהנהלת החברה, פנו דביר וכ-160 נערים נוספים לסיוע הסתדרות הנוער העובד והלומד המגישה עבורם תביעה קבוצתית כנגד החברה למיצוי זכויותיהם.

"אני חושב שלהורים יש פה תפקיד מכמה היבטים. קודם כל להראות לילדים שלא להיות פראיירים. הקיץ זה זמן טוב לנערים לעבוד – אבל תעמדו על הזכויות שלכם, ואם מפירים אותם, תערבו את ההורים. ובמקרה של הפרה ההורים צריכים להפוך עולמות כדי שהמעסיקים לא ינצלו".

סביבה בטוחה, שעות, התלמדות, החזר נסיעות ומינימום – זיכרו!
כ-200 אלף בני נוער צפויים לעבוד בחודשי הקיץ. במהלך חופשת הקיץ יכולים לעבוד נערים מגיל 14 (במהלך שנת הלימודים רק מגיל 16). חשוב לוודא עם בני הנוער שהם מכירים את זכויותיהם.

שכר מינימום: שכר המינימום צפוי לעלות בתחילת יולי, ואיתו גם שכר המינימום לנוער. חשוב לזכור שאסור לשלם לבן נוער פחות משכר המינימום לגילו, גם במידה והוא מסכים לכך. שכר המינימום חל על כל שעת עבודה, ובכללן התלמדות וישיבות עבודה (חובה לשלם שכר עבודה התלמדות). למעסיק השוכר בני נוער חובה להעביר הודעה לעובד המפרטת את תנאי העסקתם בתוך שבוע מתחילת עבודתם (ולא בתוך חודש, כפי שנהוג עם מבוגרים). כמו כן, חובה על מעסיק להחתים את בני הנוער העובדים אצלו על כרטיס עובד (טופס 101), ולנפק לבני הנוער תלוש שכר.

בשנת 2015 השיבה הסתדרות הנוער העובד והלומד 2,360,439 ש"ח לבני נוער שנוצלו בעבודתם.

הורה צריך לשאול איפה הבן שלו עובד, גם מבחינת מיקום וגם מי המעסיק. ומה סידור החזרה ממקום העבודה, הרבה פעמים בני הנוער חוזרים מאוחר בלילה. בהסתדרות הנוער העובד והלומד מדגישים כי על פי חוק מותר להעסיק בני נוער עד השעה 22:00 בלבד, ובחופשים עד השעה 24:00, ובלבד שהמעסיק מספק לבני הנוער הסעה לביתם. חל איסור על העסקת בני נוער מתחת לגיל 16 אחרי השעה 20:00.

סביבה בטוחה: כמו כן חשוב לוודא כי סביבת העבודה של בני הנוער היא בטוחה, שהם אינם מרימים משקלים שעשויים לפגוע בבריאותם, וכן שהם עובדים בצל או מקבלים הפסקות ומים על פי הצורך. האחריות על בריאותו ושלמותו של הנער העובד מוטלת על כתפי המעסיק.

שעות: מותר להעסיק בני נוער עד 8 שעות ביום, או 9 שעות במקומות בהם שבוע העבודה הוא בן 5 ימים, ועד 40 שעות בשבוע. במידה והנער עבד למעלה מ-8 שעות, הוא זכאי לגמול עבוד שעות נוספות – 125% עבור השעה התשיעית והעשירית, ו-150% עבור כל שעה נוספת. חשוב להדגיש ששכר השעות הנוספות יחושב משכר הבסיס ולא משכר המינימום.

הענפים בהם מספר התלונות הרב ביותר הם ענפי ההסעדה, המזון המהיר, אולמות אירועים, חנויות וכן נערים העובדים עבור מפלגות בבחירות מקומיות וארציות.

הפסקה: ביום עבודה שאורכו למעלה משש שעות, חובה על המעסיק לתת לבני נוער עובדים לפחות 45 דקות הפסקה, מתוכם לפחות חצי שעה ברצף. למעסיק מותר לנכות את זמן ההפסקה מן השכר רק בגין הפסקה של חצי שעה רצופה לפחות.

החזר נסיעות: נער עובד זכאי להחזרי נסיעות, המגיעים עד לסכום המינימלי הדרוש להגעה למקום העבודה, ולא למעלה מ-26.4 ש"ח. אולם במידה והעבודה מסתיימת אחרי שעות התחבורה הציבורית, על המעסיק להחזיר את הוצאות החזרה הביתה במונית, כנגד הצגת קבלה.

ימי חופשה: על אף שרוב בני הנוער אינם עובדים במשך שנה שלמה, הם זכאים ל-18 ימי חופשה בתשלום. במידה ולא נוצלו, על המעסיק לשלם את פדיונם עם סיום העבודה. נער שעבד פחות מ-75 ימי עבודה זכאי עם סיום העסקתו לתשלום חופשה בסך 4% משכרו הכולל

קנסות: חל איסור על מעסיקים להטיל קנסות כספיים על בני נוער, ובכלל זה לנקות משכרם בגין נזקים שנגרמו במהלך עבודתם. כמובן שעובד אשר גרם נזק במכוון – חשוף לתביעה פלילית. חשוב להדגיש כי נערים המשתכרים פחות מ-7,613 לחודש, ונערות המשתכרות פחות מ-8,516 ש"ח פטורים ממס הכנסה, דמי ביטוח לאומי ודמי בריאות.

אל תישארו לבד! בשנת 2015 השיבה הסתדרות הנוער העובד והלומד 2,360,439 ש"ח לבני נוער שנוצלו בעבודתם. בכל קיץ ישנה עליה של כ-20-30% במספר התלונות, ובנוער העובד צופים כי המספרים אף יעלו בשל חיזוק המודעות בקרב בני נוער לזכויותיהם בעבודה. הענפים בהם מספר התלונות הרב ביותר הם ענפי ההסעדה, המזון המהיר, אולמות אירועים, חנויות וכן נערים העובדים עבור מפלגות בבחירות מקומיות וארציות.

בני נוער הזקוקים לסיוע בגין ניצול במקום העבודה יכולים לפנות להסתדרות הנוער העובד והלומד בטלפון *1121. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!