דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
24.5°תל אביב
  • 24.3°ירושלים
  • 24.5°תל אביב
  • 21.3°חיפה
  • 23.7°אשדוד
  • 29.4°באר שבע
  • 32.5°אילת
  • 29.3°טבריה
  • 21.7°צפת
  • 25.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות

דעות / לפני המעבר לארבעה ימי עבודה בשבוע, כדאי לדבר עם העובדים

במקום עבודה מאוגד, החלטות קריטיות ומשמעותיות לגורלם ולכיסם של העובדים יתקבלו במשותף עם הנציגות שלהם. מאחורי המהלך של חברת הביטוח 'הראל' לקיצור שבוע העבודה מסתתרת פגיעה אפשרית בעובדיה, שאינם מאוגדים בארגון עובדים.

סועדים בבית קפה, רחוב יפו, ירושלים צילום ארכיון: פלאש 90 / נתי שוחט.
סועדים בבית קפה, רחוב יפו, ירושלים צילום ארכיון: פלאש 90 / נתי שוחט.
אורן שמידוב
אורן שמידוב
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

בקול תרועה רמה הודיעה לאחרונה קבוצת 'הראל' כי היא יוצאת לפיילוט בו תאפשר לעובדיה לקצר את שבוע העבודה לארבעה ימים, אם ירצו בכך. הדבר כמובן יתאפשר בכפוף להסכמת המנהל של אותם עובדים, תוך התאמת אחוזי המשרה החדשה (כ-80%) לתלוש המשכורת בסוף החודש. רבים מכלי התקשורת והפרשנים הכלכליים הזדרזו ובירכו על המהלך, ללא התייחסות רצינית ומעמיקה למערכת יחסי העבודה שעלולה להיווצר בקבוצה. מעבר לעובדה התמוהה שהראל התחייבה שהזכויות הפנסיוניות לאותה משרה חדשה יישמרו במלואן רק במהלך השנה הראשונה, עולה השאלה החשובה כיצד יצירת התקן המקוצץ ישפיע על עובדי החברה בעתיד הנראה לעין.

חשבתם למשל מה יקרה לאותו תקן המאויש כיום על ידי עובד שבחר לצמצם אותו ל-80% משרה לאחר שזה יודיע על עזיבתו? ספק אם המשרה הזו תחזור להיות מוגדרת כ-100%, ובכך למעשה ייקבעו  עובדות בשטח. יתרה מכך, קיצור שעות העבודה, במיוחד עבור עובדים בשכר נמוך עלול למעשה להגדיל אי השוויון החברתי ולהרחיק את העשירונים התחתונים עוד יותר מחיי הנוחות והפנאי. תחושת המשפחתיות וזמן האיכות עם הילדים הם חשובים ללא ספק, אך אי אפשר להתעלם מאותו רכיב כלכלי משמעותי שייפגע ועלול להשפיע על אותה תחושת פנאי.

אבל מעבר לאותה יוזמה יש להסתכל על הדברים בצורה רחבה יותר. במקום עבודה בו קיים ועד, שלא כמו ב"הראל", החלטות קריטיות ומשמעותיות לגורלם וכיסם של העובדים יתקבלו במשותף עם נציגות העובדים.

מניסיוני כיו"ר ועד, אני יכול לומר בביטחון מלא כי מערכת היחסים שהתפתחה בין הוועד להנהלת הפניקס מהווה תוספת כח משמעותית בצמיחתה של החברה. רק לשם המחשה, בהסכם הקיבוצי האחרון שנחתם בחברה נוסף, בלי רעש וצלצולים, סעיף בו עובד חברה רשאי לצמצם את היקף המשרה מבחירה ולשמור על זכויותיו הפנסיוניות וזאת בתיאום עם מנהלו הישיר.

אבל לא מדובר רק בצעד כזה או אחר, אלא בראייה הוליסטית והבנה אמיתית כי ישנו שחקן חדש על המגרש בדמות ועד, המעוניין גם לשמור על הביטחון התעסקותי והתנאים של העובדים ובמקביל לפעול להצלחת הפניקס. אין הדברים סותרים, אלא אחד הם.

נכון, שוק העבודה המודרני, המשתנה לנגד עינינו ללא הרף, דורש פתרונות יצירתיים כדי לתת מענה לצורכי העבודה והעובדים. יחד עם זאת, המציאות התעסוקתית בישראל מורכבת ומאתגרת ומחייבת את ניפוץ הקונספציה ואת תרגומם ועיצובם של מונחי העבר לתקופה שבה אנו חיים. כדי לשנע קדימה את גלגלי הכלכלה הישראלית ולאתחל מחדש את מערכת יחסי העבודה, מוטלת החובה על שני הצדדים, עובדים והנהלה, לגבש פתרונות לטווח ארוך, שיהיו קצת יותר רציניים מגימיקים כמו ב'הראל'.


אורן שמידוב הוא יו"ר ועד עובדי קבוצת הפניקס

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!