דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
19.5°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.5°חיפה
  • 19.7°אשדוד
  • 19.0°באר שבע
  • 27.5°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שוויון

שוויון / צעדת השוויון נכנסת ליומה הששי

היום יצטרף לצעדה יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. אתמול פורסמה רשימת הדרישות של הצועדים ובראשן יישום החלטת הממשלה למיגור העוני והפסקת שיטת התקצוב הדיפרנציאלי

צעדת השוויון צילום: יח"צ
צעדת השוויון צילום: יח"צ

צעדת השוויון אשר החלה בשבוע שעבר ממשיכה בדרכה לירושלים. בראש הצועדים מיכאל ביטון, ראש מועצת ירוחם, ועמו ראשי רשויות נוספים, פעילים חברתיים מהדרום ומכל הארץ, וכן חברי כנסת ואישי ציבור המצטרפים למקטעים שונים של הצעדה להבעת תמיכה.

אתמול פרסמו מארגני הצעדה את רשימת הדרישות של הצועדים וכך התבררה תמונת מצב אבסורדית – דרישות צעדת המחאה, תחת הכותרת "התחלה שווה – למען שוויון הזדמנויות ברווחה ובחינוך" – כבר התקבלו כהחלטת ממשלה לפני כשנה, אך לא יושמו.

הדרישה המרכזית של הצועדים היא יישום החלטת הממשלה מס' 361, שהתקבלה באוגוסט 2015, תחת השם "כלים למיגור העוני", והיא עצמה מהווה המשך של יישום מסקנות ועדת אלאלוף למלחמה בעוני (הוועדה פעלה עוד בימי הממשלה הקודמת, טרם היה אלי אלאלוף חבר כנסת מטעם כולנו).

בהחלטתה, קבעה הממשלה כבר לפני כעשרה חודשים שיש לקבוע מנגנון תקצוב גמיש המותאם לחוזקה של הרשות המקומית בכל הנוגע לתקציבי החינוך והרווחה. על פי החלטת הממשלה, רשויות המוגדרות כחלשות, אשכולות 1 עד 3 ב"מדד המשולב" (הקובע את הדירוג החברתי-כלכלי של הרשות לפי מספר מדדים), ישתתפו בשיעור של עד 10% בתקציבי החינוך והרווחה שלהן, והשאר יהיה במימון המדינה. החל מאשכול 4, כך נקבע בהחלטת הממשלה, יעלה התקצוב ב-5% בכל אשכול, כך שאשכול 4 ישתתף בשיעור של 15% בתקציבי החינוך והרווחה, אשכול 5, בשיעור של 20% וכן הלאה. אשכול 10, ובו מספר מצומצם של הרשויות החזקות בישראל, ישתתף – על פי החלטת הממשלה בשיעור של 45% – בתקציבי החינוך והרווחה, והשאר מהמדינה.

אלא, שהחלטת הממשלה – כך על פי הצועדים והמוחים – לא יושמה, ושיטת התקצוב נשארה זהה לכל הרשויות, ונקראת בשמה מצ'ינג, כלומר שקל מול שקל. הממשלה מתקצבת את תקציבי החינוך והרווחה של הרשויות בהתאמה לתקציב שהרשות מקצה. וכך מוציאה הממשלה כסף רב יותר על הרשויות החזקות, אלו שיש להן, וכסף מועט על הרשויות החלשות, שאין להן.

כאמור, הצועדים הניחו דרישה זו בראש רשימת הדרישות שלהם, והשאלה הגדולה – האם מישהו בממשלה יוכל להתנגד לדרישה של המחאה, שהיא בעצם דרישה ליישום החלטה של הממשלה עצמה?

מצטרפים וצועדים

בתוך כך, נמשכת ההצטרפות של אישי ציבור בולטים ובולטות לצעדה. אתמול בשעות הבוקר הצטרפה לצועדים ח"כ קארין אלהרר ביציאה מקרית גת. ח"כ אלהרר הודיעה עם הצטרפותה לצועדים כי עוד באותו יום תגיש הצעת חוק אשר תורה על ביטול שיטת התקצוב התואם (מצ'ינג) של המדינה, ותחיל את מנגנון התקצוב הדיפרנציאלי.

במוצאי שבת, כאשר קבוצת הצועדים בראשות ביטון שהתה בקרית גת, התקיים גם מפגן של אחדות, כאשר לכינוס שקיימו הצועדים הצטרפו חברי כנסת משמאל ומימין, וכך הגיעו להביע תמיכה ח"כ עמיר פרץ, איציק שמולי ומיכל בירן (המחנה הציוני), ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) והשר לשעבר אבי גבאי (לשעבר מכולנו).

אמש הגיעה הצעדה לקרית מלאכי והפעילים קיימו כינוס עם בני נוער ופעילים חברתיים מקומיים, לשיחה על מטרות הצעדה.

מה עוד צפוי

הצעדה צפויה להתחדש היום (שני) בשעה 08:30 בצומת מסמיה, שם יצטרף לצועדים יושב-ראש ההסתדרות החדשה, אבי ניסנקורן. גם ויקי קנפו, תושבת מצפה רמון שהובילה צעדת מחאה משלה לפני מספר שנים תצטרף היום לצועדים שימשיכו את דרכם לכיוון ירושלים. מחר (שלישי) יתקיימו אירועים שונים בבית שמש, וביום רביעי צפויים הצועדים להגיע לכנסת ישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!