דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

תנועות הנוער / להתמודד עם לקחי השואה: הנוער העובד והלומד חתמה על אמנה עם תנועת 'הפלקון' הגרמנית

האמנה נועדה להעמיק את שיתוף הפעולה בין שתי התנועות הסוציאליסטיות סביב האחריות על העבר, והמאבק "לבריאת עולם ראוי, טוב וצודק"

מעמד החתימה על האמנה בין הנוער העובד והלומד לתנועת הפלקון הגרמנית. מימין לשמאל: עלמה קלין, מזכ״לית משותפת הפלקון, יאנה הרמן, מזכ״לית משותפת הפלקון, פסח האוספטר, יו״ר הנוע״ל, מאיה גבע, מזכ״לית הנוע״ל. (צילום: דוד טברסקי)
מעמד החתימה על האמנה בין הנוער העובד והלומד לתנועת הפלקון הגרמנית. מימין לשמאל: עלמה קלין, מזכ״לית משותפת הפלקון, יאנה הרמן, מזכ״לית משותפת הפלקון, פסח האוספטר, יו״ר הנוע״ל, מאיה גבע, מזכ״לית הנוע״ל. (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

לאחר שלושה עשורים של שיתוף פעולה, חתמה תנועת הנוער העובד והלומד על אמנה משותפת עם תנועת הנוער הגרמנית הסוציאליסטית 'הפלקון' (SJD – Die Falken), במטרה להעמיק את המפגש בין התנועות גם סביב לקחי הנאציזם בגרמניה והשואה.

הנוער העובד והלומד והפלקון הן תנועות נוער סוציאליסטיות שנאבקות על סדר יום של צדק חברתי, שוויון, זכויות עובדים ודמוקרטיה. שתי התנועות קיימו עד היום מאות מפגשים בין צעירים משתי המדינות, יהודים, ערבים וגרמנים, לפעולות על מאבק משותף של שני העמים לשלום וצדק חברתי. מטרת האמנה היא לחדש את התוכן במפגשים בין התנועות סביב שאלת האחריות המשותפת על זכרון העבר והשותפויות הרצויות לעתיד לבוא. "ייעודו של הקשר בין תנועת הפלקון הגרמנית ותנועת הנוער העובד והלומד הישראלית יסודו ראשית לכל בניסיון משותף לתקן את עולמנו, עמינו וחברותנו – תיקון שעיקרו הוא חינוך", נכתב בדברי הפתיחה של האמנה, שנחתמה בחמישי האחרון בבית וילי ברנדט בירושלים.

חברי תנועות הנוער העובד והלומד ודרור ישראל, וחברי תנועת הנוער הסוציאליסטית הגרמנית 'פלקון' במעמד החתימה על האמנה המשותפת לתנועות (צילום: דוד טברסקי)
חברי תנועות הנוער העובד והלומד ודרור ישראל, וחברי תנועת הנוער הסוציאליסטית הגרמנית 'פלקון' במעמד החתימה על האמנה המשותפת לתנועות (צילום: דוד טברסקי)

"[הקשר] נשען על ייעוד משותף ועל הבנה הדדית כי אין הדור הצעיר בגרמניה נושא באשמה למעשי הגרמנים בתקופת השואה, אך הוא נושא בהכרח באחריות היסטורית למשמעויותיה", אמר בטקס חתימת האמנה יו"ר הנוער העובד והלומד ורכז תנועת דרור ישראל, פסח האוספטר. "אני תקווה כי נדע יחד ליצור את חזית-הרוחב הגדולה הלא-מודעת, שתהפוך למודעת, הנלחמת לאנושיות כנגד אויביה של האנושיות". בדבריו הזכיר האוספטר, בן לניצולי שואה, את עדותו של אביו מהימים ההם כפי שזה הכתיב לו. עדות שעיקרה שני סיפורים על התנהגות אנושית שונה של גרמנים בתוך התופת ההיא.

לדברי חברי הנהגת הנוער העובד והלומד, שבשנים האחרונות התכנסו לתהליך משותף לכתיבת האמנה, מדובר באתגר גדול מאוד לתנועה שמובילה מאות חניכים כל שנה למסעות לפולין ומחנכת על זיכרון המרד והשואה, ובמקביל לכך בוחרת לכרות ברית עם תנועה גרמנית, זאת כאשר בשנים האחרונות כמות המפגשים בין צעירים ונוער ישראלים וגרמנים גדלה, אך לדברי הנהגת שתי התנועות, התוכן שלהם הרבה פעמים דל ואינו מבקש להתעמת עם צל העבר הכבד.

בתנועות אמרו כי רוח האמנה באה להיאבק במגמות אלו על-ידי יציקת תוכן של אחריות ומחויבות למאבק למען הצדק כבסיס לברית בין שתי התנועות, ובכך לאפשר יחס של שותפות סביב אחריות בקשר העתידי ביניהן. באמנה נכתב "אנו חולקים באחריות זו כאחריות משותפת על אף האחריות העודפת שיש לעם הגרמני כלפי העם היהודי, ואנו מכירים בכך כי ללא מניע ויסוד משותף זה, אותו אנו חולקים באופן מלא, והמבקש לו בראש ובראשונה זוכרים וזוכרות, מגשימים ומגשימות מכל העמים, לא נוכל להביס את "הנגד-אנושי" ולברוא עולם ראוי, טוב וצודק".

ג'נה הרמן, מזכ"לית תנועת הנוער הסוציאליסטית הגרמנית 'פלקון' (צילום: דוד טברסקי)
ג'נה הרמן, מזכ"לית תנועת הנוער הסוציאליסטית הגרמנית 'פלקון' (צילום: דוד טברסקי)

תנועת הנוער הגרמנית הסוציאליסטית 'הפלקון' הוקמה בתחילת המאה ה-20 בגרמניה על-ידי צעירים סוציאליסטים, ביניהם קורט לוינשטיין, הוגה דעות ופעיל סוציאליסטי יהודי-אוסטרי, ועד היום היא מתנועות הנוער הגדולות במדינה. בדומה לנוער העובד והלומד, המטרות המרכזיות של התנועה הן לחנך בני נוער לערכי הסוציאליזם ואחוות העמים, ובין היתר לקחה התנועה חלק משמעותי בכינון התנועה והמפלגה הסוציאל דמוקרטית בגרמניה. במהלך מלחמת העולם השנייה והשואה התנועה הוצאה מחוץ לחוק, וחבריה התנגדו באופן פעיל לנאצים.

"יש לנו קשר שמחבר ביננו: הרעיון הסוציאליסטי של שינוי החברה דרך חינוך", אמרה בטקס ג'נה הרמן, רכזת תנועת הפלקון. "חינוך שלא רק עושה את העולם טוב יותר אלא גם כזה שמעצים אנשים צעירים לעצב פוליטיקה ואת העולם ברוח ערכיהם. אנחנו שואבים כוח ואמון מהעובדה שכולנו משתייכים לשמאל העולמי שמשתף פעולה מעבר לגבולות הלאומיים כדי להגיע למטרה משותפת. הכוח והאמון הזה מאפשרים לנו לפעול חזרה בארצותינו".​

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!