דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עורכי דין

שוויון בעבודה / מתחייבים לשינוי: עשרות משרדי עורכי דין חתמו על אמנה לשוויון מגדרי בתעסוקה

האמנה שהובילו לשכת עורכי הדין ונעמת כוללת התחייבות לצמצום פערי שכר וייצוג, ולתמיכה בהורים עובדים באמצעות גמישות תעסוקתית וחופשת הורות לאבות | יו"ר נעמת חגית פאר: "כשהמגרש יתאים לנשים ולגברים, ויאפשר לנו לנהל חיים מאוזנים ושפויים, נוכל להישאר עליו"

(קרדיט: דוברות לשכת עורכי הדין)
(קרדיט: דוברות לשכת עורכי הדין)
אסף צבי
הדס יום טוב

עשרות משרדי עורכי דין מהמובילים בישראל חתמו הערב (שני) על אמנה לשוויון הזדמנויות בתעסוקה לעורכי דין, שיזמו לשכת עורכי הדין, ההסתדרות ונעמת. האמנה נועדה לצמצם פערי שכר וייצוג בתפקידים בכירים בין גברים ונשים בתחום עריכת הדין, ולעודד מגוון צורות העסקה עבור עורכי ועורכות דין שהם הורים לילדים, ללא פגיעה בשכר ובהתקדמות המקצועית.

האמנה כוללת התחייבות של המשרדים "לעודד שוויון הזדמנויות בעבודה בכל הנוגע לקבלה לעבודה, שכר וכן כל גמול אחר בקשר לעבודה, מהות התפקיד, תנאי ההעסקה, קידום וקבלה לשותפות, בהסתמך על כישורי העובד/ת, תפוקתו/ה ותרומתו/ה למקום העבודה". בנוסף התחייבו המשרדים "ליצור איזון ראוי בין שעות העבודה לשעות הפנאי לצורך מימוש הזכות להורות ולהבטחת זמן איכות אישי ומשפחתי, מבלי שתקופחנה זכויות העובד/ת במקום העבודה בשל מימוש ערכים אלה, ובשים לב לצרכי העבודה".

יו"ר לשכת עורכי הדין אבי חימי (מימין), ונשיאת הפורום לשוויון חברתי וייצוג מגדרי בלשכה עו"ד ברוריה לקנר, ועו"ד חיות גרינברג, בטקס החתימה על האמנה (קרדיט: דוברות לשכת עורכי הדין)
יו"ר לשכת עורכי הדין אבי חימי (מימין), ונשיאת הפורום לשוויון חברתי וייצוג מגדרי בלשכה עו"ד ברוריה לקנר, ועו"ד חיות גרינברג, בטקס החתימה על האמנה (קרדיט: דוברות לשכת עורכי הדין)

האמנה מציינת מספר דרכים אפשריות לתמיכה בהורים עובדים – שעות עבודה גמישות, ימי עבודה מקוצרים, יציאה לתקופת לידה והורות משמעותית לאבות והסדר עבודה מהבית. דרך נוספת שמזכירה האמנה לקידום השוויון המגדרי היא הנהגת מדיניות של הערכת עובדים ועובדות על בסיס עקרונות של תפוקה, איכות ויעילות ולא רק על בסיס היקף שעות העבודה. בנוסף כוללת האמנה התחייבות לפעול באופן אקטיבי לצמצום פערי שכר מגדריים.

באירוע החתימה על האמנה שנערך בבית הפרקליט בתל אביב אמר יו"ר לשכת עורכי הדין אבי חימי: "אני מקווה שהאמנה תיושם, ושנשות המקצוע יזכו לאותו יחס, לאותם תנאים ולאותן הזדמנויות כמו מקביליהן הגברים. אנחנו מבקשים להעביר מסר לא רק למשרדי עריכת הדין – אלא לחברה הישראלית כולה. אם אנחנו דורשים שוויון בחברה הישראלית אנחנו מתחילים בשינוי בבית, בקרב עורכות ועורכי הדין".

יו"ר נעמת חגית פאר. (קרדיט: דוברות לשכת עורכי הדין)
יו"ר נעמת חגית פאר. (קרדיט: דוברות לשכת עורכי הדין)

יו"ר נעמת חגית פאר אמרה כי "אנחנו יכולות לנסח עוד חוקים, ואנחנו יכולות לרתום את כל הגורמים במשק לקידום בפועל של שוויון הזדמנויות בעבודה. האמנה הזו היא צעד ראשון ומתבקש לקראת הסכמה של הגורמים הרלבנטיים לקידום שוויון להורים עובדים". פאר הוסיפה כי "כשהמגרש יתאים לנו, גם נשים וגם גברים, אמהות ואבות, ויאפשר לנו באמת לנהל חיים מאוזנים ושפויים, נוכל להישאר על המגרש. הוצאה מן הכוח אל הפועל של הכללים הכתובים באמנה ומתן אפשרות לעבודה גמישה ולעבודה מהבית, הן אלו שיתנו הזדמנויות לשוויון, וישפרו גם את החיים של הגברים עורכי הדין".

נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, ורדה וירט ליבנה, אמרה באירוע כי "דומה שאין צורך להכביר מילים אודות חשיבותו של עקרון השוויון. היינו מצפים כי לא תהיה הפליה בין גברים לנשים, אולם תמונת המצב כיום, בישראל 2020, לאחר יותר מרבע מאה מאז נחקק חוק שכר שווה לעובדת ולעובד בשנת 1996, עדיין איננה משביעת רצון". בדבריה סקרה וירט ליבנה את התפתחותו של חוק שכר שווה לעובדת ולעובד בראי הפסיקה.

נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה, מרים כבהא, אמרה כי "משמח ומרגש שהאמנה מתייחסת לעובדים ולעובדות כאחד, כי שינוי אינו בר השגה אם הוא נחלתם של הנשים בלבד. על מנת להגיע למטרה שכל העובדים יזכו להזדמנויות שווה, יש צורך בשיתוף פעולה של גברים ונשים כאחד." היא הוסיפה כי "כאשר מקומות העבודה נוטים לתגמל בשכר גבוה ובאפשרויות קידום עובדים שנמצאים שעות רבות במקום העבודה, בלי קשר לתפוקות, נמנעות מהנשים אפשרויות קידום".

נשיאת הפורום לשוויון וייצוג מגדרי בלשכת עורכי הדין, עו"ד ברוריה לקנר, אמרה כי האמנה נועדה לשפר את מצבם של עורכי דין שהם הורים – נשים וגברים כאחד. "לא עוד הקלות לנשים, לא עוד הקלות לאמהות, לא עוד גמישות לעובדות, כי אם כל אחד ואחד כל אחת ואחת מעורכות הדין ועורכי הדין העובדים במשרדים שלנו ישאף להגיע לאן שהוא מכוון, אבל אנחנו כמעסיקים נשאף לאפשר להם את המימוש העצמי ונהיה פתוחים לשינויים."

"הצורך בניצול מיטבי של הזמן הפנוי והבטחת זמן איכות אישי ומשפחתי עולה גם בקרב עורכי הדין הגברים", הוסיפה לקנר, "המטרה היא לחולל שינוי חברתי על ידי כך שכל אחד מאיתנו, בעיקר המעסיקים, יטמיעו נהלי עבודה חדשים שרואים קודם כל דווקא את עורכי הדין הגברים שבבינינו. עורך דין שמגיע אלי כמעסיקה ומבקש ממני למחרת היום להישאר בבית כי בנו הקטן חולה או משתתף בטיול כיתתי או בפעילות אחרת שלו, זה ייראה אך טבעי וברור מאליו."

המשנה לפרקליט המדינה לעניינים אזרחיים, עו"ד אורית קוטב, התייחסה בדבריה לפרקליטות המדינה כארגון שמעודד הורות וקידום נשים, ויכול להוות השראה גם למקומות עבודה אחרים. "חשוב לי שערכי השוויון לא יהיו רק ערכים שאנו מייצגים בשמם את המדינה אלא גם ערכים שאנחנו מגשימים בחיי היום יום", אמרה, "אני גאה להיות חלק מארגון שבו כשאני שופכת קפה על השולחן, העוזר שלי מוציא את קופסת המגבונים שנמצאת אצלו ב'שלוף', כי הוא יוצא מוקדם להיות עם הילדים שלו".

בין המשרדים שחתמו על האמנה נכללים משרדים גדולים, שחלקם מעסיקים מאות עובדים – גורניצקי ושות', אגמון ושות', ש.הורוביץ ושות', כספי ושות', ליפא מאיר ושות', ארדינסט בן נתן טולידאנו ושות', גרוס ושות', תדמור לוי ושות', ארנה לין ושות ועוד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!