דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

מערכת חולה / "להציל לפני קריסה": פורום '5 מיליארד לבריאות' פתחו במחאה

60 הארגונים בפורום מבקשים להציב את הבריאות במקום מרכזי לקראת הבחירות | "תרבות המחסור גרמה לנו לחשוב שאנחנו צריכים להשתלח אחד בשני. הארגונים שמו את האינטרס בצד" אומר מנכ"ל הסתדרות האחיות בראיון בניידת השידור

שידורי המהפכה של פורום חירום לאומי - 5 מיליארד לבריאות. (עמוד הפייסבוק הסתדרות האחים והאחיות בישראל)
שידורי המהפכה של פורום חירום לאומי - 5 מיליארד לבריאות. (עמוד הפייסבוק הסתדרות האחים והאחיות בישראל)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

'פורום חירום לאומי – 5 מיליארד לבריאות' הכולל מעל 60 ארגונים בתחום הבריאות פתח היום (שלישי) ביום שידורים מיוחד בעמוד הפייסבוק שלו תחת הכותרת 'שידורי המהפכה', העוסק במצבה של מערכת הבריאות וניתן לצפייה גם בדף הפייסבוק של 'דבר'. חלק משמעותי מהראיונות עסקו בשאלה האם מערכת הבריאות המצויה במשבר ערוכה להתמודד עם איום נגיף הקורונה. ניידת השידור הוצבה בבית החולים שיבא ורואיינו בה בכירים במערכת הבריאות וכן מגוון עובדים ועובדות בתחום הרפואה.

שידורי המהפכה של פורום חירום לאומי – 5 מיליארד לבריאות. (עמוד הפייסבוק הסתדרות האחים והאחיות בישראל)
שידורי המהפכה של פורום חירום לאומי – 5 מיליארד לבריאות. (עמוד הפייסבוק הסתדרות האחים והאחיות בישראל)

"יש תקנים למערכת הבריאות, אבל הם לא מאוישים, כל זמן שאפשר לעכב ולעשות ועדת חריגים. עם כל הקושי והעומסים מישהו למעלה יושב, סוגר את הברז ואומר זה מה יש", אמרה יו"ר הסתדרות האחיות אילנה כהן, "מ-2012 המספרים לא עוצרים, הם רק גדלים, אנשים חיים יותר והבעיות שלהם גדלות". לדבריה "הציבור צריך לראות את התמונה האמיתית, ולא לתת מנוחה לכל ממשלה שתקום" עד שזו תפתור את המשבר במערכת הבריאות. היא הוסיפה כי "כולם מבטיחים, אבל עד כמה ההבטחות האלו יחזיקו מעמד גם אחרי הבחירות?".

אורי פליישמן, מנכ"ל הסתדרות האחים והאחיות בישראל אמר בפתיחת היום: "תרבות המחסור גרמה לנו לחשוב שאנחנו צריכים להשתלח אחד בשני. אנחנו נפנה למי שצריך כדי לדאוג לבריאות של העם. 60 ארגונים החליטו לשים את האינטרס שלהם בצד ולדאוג לבריאות של כולנו מבלי להשתלח באף אחד". פליישמן גם העלה את נושא האלימות כלפי הצוות הרפואיים שלדבריו "פושה בכל מקום" וטען כי המדינה לא עושה די להתמודד עם התופעה.

הארגונים החברים בפורום שהוקם לאחרונה כוללים ארגוני חולים, ארגון רופאי המדינה, הסתדרות האחים והאחיות בישראל, ארגונים פרה-רפואיים וארגונים אזרחיים, שהתאחדו יחד במטרה מוצהרת לשנות את מדיניות התקצוב במערכת הבריאות. "הבריאות שלנו עשויה להכריע את מערכת הבחירות הקרובה", אומרים בפורום, הפועל להחתמת המפלגות על התחייבות לחיזוק מערכת הבריאות בישראל. הפורום מזמין את הציבור כולו לחתום על אמנה הקוראת להוסיף 5 מיליארד ש"ח לבסיס תקציב הבריאות על מנת להשיב לתושבי ישראל את הזכות לשירותי בריאות ראויים ולהביא לשיקום מערכת הבריאות הציבורית הקורסת.

ניידת השידור של פורום 60 מיליארד לבריאות בסמוך למרכז הרפואי שיבא בתל השומר, 25 בפברואר 2020 (יחצ)
ניידת השידור של פורום 60 מיליארד לבריאות בסמוך למרכז הרפואי שיבא בתל השומר, 25 בפברואר 2020 (יחצ)

מערכת חולה צריכה להתמודד גם עם איום הקורונה

איריס אביטל, אחות בריאות הציבור בנפת רמלה התייחסה לקושי הקיים להפעיל מהלכי מנע כנגד נגיף הקורונה. "העומסים קשים מאוד. אנחנו מתמודדות עם חסר של כוח אדם, אני באמת חוששת מהיום שיחליטו על עוד פעולות למניעת הקורונה. אנחנו ישר מתגייסות, לפני שאומרים מה התגמול, כי זה חשוב לנו ואנחנו עושות את מה שאנחנו עושות מתוך אמונה ואהבה".

"בימי שגרה התקן של אחיות לבריאות הציבור נמוכה, אבל לא זו בלבד, גם את הכמות שאמורים להקצות לא מקצים", אומר פליישמן. "חסרות 200 אחיות, בערך 15% חסר. כשיש מגפות הראשונות שמתגייסות הן אחיות בריאות הציבור". לדבריו אין מדובר בתופעה נקודתית וכל המערכת עובדת בפחות כוח אדם מזה המוגדר בתקן. 

ד"ר חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור אמר: "מי שמגן עלינו בקו החזית בזמן שגרה וחירום הם הצוותים לרפואה מונעת בלשכות בריאות הציבור. לא קיימת בלשכות תקינה, המצב חמור עוד יותר מברפואה הציבורית. ראינו באיטליה איך אירוע יכול לעבור אסקלציה חריפה. רואים את החשיבות האדירה של תגובה מושכלת של בריאות הציבור. אנחנו חייבים להיערך בצורה יסודית ומדויקת. מבחינת היערכות אנחנו נמצאים בשלב מוקדם שיש בו אי ודאות גדולה אבל גם זמן יקר להיערכות. אני לא יכול לדעת אם אנחנו מנצלים את הזמן שלנו נכון".

לדבריו, "במצב הפוליטי שקיים אין פיקוח פרלמנטרי ורופאי המחוזות לא מספיק נמצאים בשולחן קבלת ההחלטות. הדיון הציבורי והפיקוח הפרלמנטרי חשובים מאוד כדי שההחלטות שמתקבלות לא יהיו משיקולים פוליטיים".

פרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית על נגיף הקורונה- "האפשרות שעולה מהמתרחש באיטליה היא מעבר בין מדינות ללא קשר למגע אדם. תושבי המדינה צריכים להבין שאנחנו נמצאים בשעת מבחן, עלינו לקחת אחריות ולהיכנס לבידוד במידת הצורך".

בהודעת פורום '5 מיליארד לבריאות' נאמר כי "אזרחי ישראל הבינו שזוהי הזדמנות אחרונה לבלימת קריסתה של מערכת הבריאות. לא במקרה כל המפלגות מקדמות בימים אלו הסברה על שיקומה של מערכת הבריאות הציבורית והתקציבים שיוקצו לה. זה הזמן של הציבור כולו להתעורר ולדרוש את הבריאות של כולנו". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!