דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2020

בחירות 2020 / בג"ץ דחה על הסף את העתירה נגד 'אלקטור', אפליקציית הבחירות של הליכוד

העתירה הוגשה נגד מפעילי האפליקציה, שפרטי בוחרים דלפו ממנה לכאורה כבר מספר פעמים | אולם שופטי בג"ץ סברו כי גם אם נגרם נזק בגין דליפות המידע, ישנן ערכאות אחרות לפנות אליהן ולפיכך העתירה מיותרת

דליפת מידע. אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
דליפת מידע. אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בג"ץ דחה על הסף את העתירה נגד אפליקציית אלקטור, מערכת המידע של הליכוד לבחירות, תוך שהוא מקבל את טענות המדינה והליכוד, שהפרות הפרטיות לכאורה שנגרמו כתוצאה מהשימוש באפליקציה על-ידי מפלגת הליכוד לא צריכות להיות נידונות בבג"ץ, משום שהן בגדר "עוולה אזרחית".

פסק דין של בג"ץ, דחה על הסף את עתירת עורכי הדין שחר בן מאיר ויצחק אבירם, למרות תגובת הרשות להגנת הפרטיות, שגילתה ממצאים חמורים לגבי אבטחת האפליקציה בעבר, וחשדות לגבי ההשלכות של השימוש באפליקציה בשגרה, גם לאחר התיקונים שבוצעו לפי הנחיות הרשות.

לפי פסק הדין אותו כתבו השופטים מני מזוז, דוד מינץ ואלכס שטיין, יש לדחות את העתירה בעיקר מנימוקים של ליקויים משפטיים, מבלי שדנו בטענות העתירה לגופן. "עלינו לדחותה על הסף בשל קיומו של סעד חלופי. טענות העותרים מתמקדות בפגיעה החמורה בפרטיותם של רבבות אזרחים שפרטיהם דלפו החוצה עקב כשלי האבטחה הנטענים באפליקציה… אם אכן כך קרה, מדובר בפרטיות שעל חומרתה אין צורך להכביר מלים. פגיעה כאמור, אם התרחשה, מהווה עוולה אזרחית… סעדים כאמור מוענקים בבתי המשפט הרגילים, ולא בבית משפט זה בכושרו כבג"ץ".

למעשה, בשונה מפסק הדין, טענו העותרים לפגיעה בפרטיות של כל מיליוני האזרחים הרשומים בפנקס הבוחרים. לפי תגובת אלקטור לתביעה, האפליקציה כעת בטוחה וגם נמצאת תחת פיקוח מחמיר של הרשות להגנת הפרטיות. אלקטור אינה מכחישה כי בעבר האפליקציה כללה פרצות אבטחה, בעזרתן ניתן היה להשיג את כלל המידע בפנקס הבוחרים, גם אם אין עדות ודאית שכל המידע אכן דלף. מספיקה דליפת מידע מסוג זה פעם אחת בלבד כדי לגרום נזק בלתי הפיך, שתיקונו לאחר מעשה אינו מועיל. כך למשל, דליפת מרשם האוכלוסין המלא של משרד הפנים בשנת 2006 (תוכנת "אגרון") הביאה למצב בו כלל המידע בה מופץ באינטרנט ונגיש גם לבעלי מאגרי מידע מסחריים ואף לגורמים עוינים.

מציאת האנשים האחראים לדליפה ולהפצה וענישתם לא יכולה בשום צורה להשפיע על היקף הנזק שהם גרמו. לפי כלכליסט, באפליקציה נמצאו שלוש פרצות שונות בשני גלים, כאשר חלק מהמידע שהושג דרכן – מפתחות ההצפנה – לא הוחלף גם לאחר שנחשפה הפרצה. לאחר מכן, התגלתה פרצה גם באתר הליכוד, שמאפשרת להוציא את הרשומה המלאה של כל אדם מפנקס הבוחרים לפי מספר זהות בלבד. בליכוד תקנו את הפרצה לאחר הגילוי.

כעת, הגורם המוסמך להורות על הפסקת השימוש באלקטור הוא הרשות להגנת הפרטיות, שמבצעת בדיקה מתמשכת של האפליקציה. עמדתה, כפי שהוגשה לבג"ץ ביום ראשון השבוע, היא שאין מניעה מהמשך שימוש באפליקציה, למרות הממצאים החמורים שנמצאו גם בבדיקתה העצמאית.

במקביל, השופטים סירבו להתערב בקביעתו של יו"ר ועדת הבחירות, השופט ניל הנדל, שקבע שאיננו מוסמך לדון בנושא הזה, משום שמצאו אותה מוצדקת ותואמת את החוק. בפסיקה כתבו: "ככל שלמשיב 5 (יו"ר ועדת הבחירות – א.ר.) יש שיקול דעת שמאפשר לו לקבוע שימושים מותרים בפנקס הבוחרים ובמידע המצוי בו, ממילא לא נוכל להורות לו כיצד להפעילו".​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!