דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דיני עבודה

שכר שווה / נשיאת ביה"ד הארצי לעבודה קוראת להגשת תביעות ייצוגיות כנגד אפליה מגדרית בשכר

בדברים בכנס של לשכת עורכי הדין אמרה השופטת ורדה וירט ליבנה כי "מיעוט התביעות אינו משקף את המתרחש בשטח" | לדעתה, תביעות ייצוגיות יכולות להתמודד עם הקושי של עובדת יחידה לתבוע על אפליה בשכר לעומת עובד גבר

נשיאת בית הדין הארצי לעבודה ורדה וירט ליבנה. (קרדיט: דוברות לשכת עורכי הדין)
נשיאת בית הדין הארצי לעבודה ורדה וירט ליבנה. (קרדיט: דוברות לשכת עורכי הדין)
הדס יום טוב

נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, השופטת ורדה וירט-לבנה, קוראת להגשת תביעות ייצוגיות בנושא אפליה מגדרית בשכר. "התביעות הייצוגיות המוגשות הן מעטות מידי, ובוודאי מצב זה של מיעוט תביעות אינו משקף את המתרחש בשטח בעניין הפליה", אמרה, "אני סבורה שככל שתוגשנה תביעות רבות יותר, ובוודאי תביעות ייצוגית בתחום זה, תהיה לכך חשיבות עצומה – הן בהעלאת מודעות לסוגיה והן במתן האפשרות לבתי הדין לעבודה לתת פרשנות בתיקים אלו". את הדברים אמרה וירט ליבנה בערב ההשקה של אמנה לקידום שוויון הזדמנויות בעבודה לעורכי ולעורכות דין, שהתקיים ביום שני השבוע בבית לשכת עורכי הדין בתל אביב.

'חוק שכר שווה לעובדת ולעובד' קובע כי עובדת ועובד המועסקים אצל אותו מעסיק ובאותו מקום עבודה, זכאים לשכר שווה בעד אותה עבודה, וכן בעד "עבודה שווה בעיקרה או עבודה שוות ערך". לפי החוק, עובדת או קבוצת עובדות רשאיות לתבוע את המעסיק עקב אפליה מגדרית בשכרן, אך גם גורמים ציבוריים יכולים להגיש תביעה – ארגון עובדים יציג, נציבות שוויון ההזדמנויות בעבודה ואף ארגון נשים או ארגון גג ייצוגי אחר. על פי החוק, ניתן להגיש גם תביעה ייצוגית על אפליה בשכר בקרב קבוצה גדולה של עובדות או עובדים, הנובעת מהיבט מגדרי. האפליה יכולה לכלול גם שכר נמוך יותר למקצוע או עיסוק שרוב העובדות בו הן נשים, במידה ובית הדין ישתכנע כי אכן מדובר בעבודה שוות ערך לעבודה אחרת שבה השכר גבוה יותר.

וירט-לבנה אמרה כי היא מודעת לקושי של עובדות להגיש תביעה פרטנית במסגרת החוק: "היקף התיקים שמגיעים לבתי הדין לעבודה אינו ממצה את ה'פוטנציאל', במרכאות", ציינה, "הסיבות לכך ברורות – חששם הטבעי של העובדים להגיש תביעה כנגד המעסיק שתחייב אותם להתמודדות משפטית ולהוצאות כספיות, וייתכן שאף תחשוף אותם לפיטורים או התנכלות מצד המעסיק. כמו כן, אנו רואים לא אחת כיצד עובדים חוששים שתביעה נגד מעסיק תסמן אותם כ-'בעייתיים' ותערים בפניהם קשיים במציאת עבודה אצל מעסיק אחר."

וירט ליבנה הוסיפה כי המאבק באפליה המגדרית צריך לכלול גם תביעות ייצוגיות, וקראה לעורכי הדין לקדם הגשת תביעות כאלה. "כלי התובענה הייצוגית הופקד גם בידיהם של עותרים בשם הציבור", אמרה, "המסר ברור – החוק נותן ביטוי לאינטרס הציבורי בעשיית שימוש בהליך התובענה הייצוגית בעילה של הפליה. אני מדגישה זאת בפני הנוכחים כאן, מאחר שאולי יש כאן מי שיוכל להרים את הכפפה".

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!