דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקשורת

תשתיות / מאבק משפטי סבוך מסכן את החיבור של מרבית תושבי מג'אר לאינטרנט

כנהוג בכפרים רבים בצפון, מועצה מקומית מגאר מחוברת באמצעות מפעילת תשתית אינטרנט המתבססת על תשתית של הוט | הוט טוענת כי נדרשה ע"י משרד התקשורת לנתק את הספקית היות ואין בידה הרישיון המתאים, אך משרד התקשורת מכחיש | העניין יידון בשבוע הבא בבית המשפט

מג'אר (צילום: Laliv Gal, Wikimedia Commons)
מג'אר (צילום: Laliv Gal, Wikimedia Commons)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מפעילת התקשורת הפעילה במגאר, חברת 'מונטה קרלו', מפצלת קו עסקי של הוט וכך היא מספקת קישוריות אינטרנט למועצת מגאר, למוסדות החינוך ולכ-1,800 לקוחות בסך הכל, כך על פי מנהל החברה. לטענת החברה, במהלך פברואר חברת הוט הודיעה לה שקיבלה הנחיה ממשרד התקשורת לנתק את הקו, וכך היא אכן עשתה. תושבי מגאר נותרו ללא אינטרנט עד שבית משפט השלום בנצרת פסק כי בכפוף לדיון שיתקיים בשבוע הבא, על הוט להמשיך ולספק את הקו העסקי הקיים. חברת 'מונטה קרלו', פנתה למשרד התקשורת להבין את פשר שינוי המדיניות, אך המשרד טען כי לא יצאה הנחיה בנושא.

לא מדובר בבעיה ייחודית למגאר. משרד התקשורת מודע היטב לכך שבכפרים בדואים ודרוזים רבים בצפון המדינה פועלים מפעילי תקשורת ללא רישיון נייח מתאים במשך שנים רבות, תוך שהוא מעלים עין מכך.

ארון תשתיות של חברת הוט (צילום: יהל פרג׳).
ארון תשתיות של חברת הוט (צילום: יהל פרג׳).

בשיחה עם 'דבר' מספר מחמד פתפות, המנהל של חברת מונטה קרלו, על העוול שנעשה לו לטענתו על ידי הוט: "היה לנו אישור ממשרד התקשורת לפעול, עוד מימי מת"ב, החברה שאוחדה להוט, שהוא בתוקף עד אשר המפעיל המקומי ישולב במסגרת חברת הכבלים". על סמך אישור זה, סיפקה מונטה קרלו גם שידורים ומשלב מסוים גם חיבור לרשת האינטרנט. 

פתפות אומר כי החברה מספקת אינטרנט במהירות של עד 100 מגה, עם קצב העלאה של 4-5 מגה בסיב אופטי עד הבית, תוך מתן שירות 24 שעות ביממה – יותר מאשר כל חברת תקשורת אחרת.

פתפות מבקש לקבל את אותם אישורים שמקבלים קיבוצים ומושבים המאפשר להם להפעיל רשת תקשורת פנימית ביישוב ללא כל צורך בהוצאת רישיון. יש לציין שנכון לשנת 2018 התגוררו במגאר מעל 22 אלף תושבים.

במצב החוקי הקיים, קיבוץ או מושב נחשבים ל"חצר בית" אחד בלבד. אין שום רגולציה בישראל בנושא הקמת רשת תקשורת קווית פרטית בתוך הבית ולכן אותם יישובים חופשיים להתקין איזו רשת קווית שירצו בתוך היישוב – פעולה שברמה הפורמלית אסורה על מפעילי תשתיות תקשורת בכפרים, ללא הוצאת רישיון מתאים ממשרד התקשורת.

ביום ראשון הקרוב אמורה להיות מוגשת התביעה המלאה של 'מונטה קרלו' ע"י עוה"ד כמאל אסלאן המייצג את החברה, וביום רביעי הקרוב נקבע דיון בתביעה בבית המשפט בנצרת.

מי השתמש בעמודים של מי?

בזק מבקשת להצטרף להליך משפטי, בו תובעת מפעילת תשתית אינטרנט בכפר מגאר את חברת הוט, שניתקה אותה משירות קו עסקי. בבקשת ההצטרפות טוענת בזק: "חלק מתשתית זו נפרסה על גבי תשתיות של בזק )עמודים, כבלים), ללא כל הרשאה מאת בזק, ולמיטב ידיעתה של בזק גם ללא רישיון של מפעיל פנים ארצי שנדרש לשם פריסת תשתית תקשורת נייחת דוגמת זו".

ל'מונטה קרלו' היה חיבור במשך שנים רבות לקו עסקי של חברת בזק ולמשך תקופה מסוימת קו עסקי מקביל של חברת הוט. לאחר שחברת בזק ניתקה את השירות, החברה הפכה לתלויה בקו של הוט. 

עוד מציינת בזק, כי 'מונטה קרלו' הצהירה על היתר פעילות ממשרד התקשורת, אלא שזה לא הוצג לבית המשפט. לגבי השימוש בעמודי בזק כתבה: "עניינה של בזק בבקשה, הן בהיבט היותה ספק שירות תשתית אינטרנט שזכויותיו נרמסות בעצם מתן השירות הלא חוקי לדידה של בזק על ידי 'מונטה קרלו', והן בהיבט השימוש הפיזי והשגת הגבול בתשתיותיה. בהקשר זה יצוין כי בזק בוחנת את האפשרות לבצע מבצע רחב היקף להסרת כל רכיבי התשתית שהונחו פיזית על גבי התשתית שבבעלותה, בלא הרשאה ו/או שלא כדין".

בבקשת בזק להצטרפות, נשלחו תמונות המעידות לכאורה, על שימוש בעמודים של חברת החשמל ועמודים של בזק לתליית כבלי תקשורת של 'מונטה קרלו'. פתפות אמר ל'דבר' כי המצב למעשה הפוך ויש בידיו הוכחות כי בזק משתמשת בעמודים של 'מונטה קרלו'. "17 שנה היינו מחוברים לבזק, ואף אחד לא מבזק דרש מאיתנו להציג רשיון", אמר. לדבריו, יש למעלה מ-10 חברות שהציעו לו שירות עסקי של חיבור אינטרנט מהיר על בסיס תשתית בזק, במקום הוט.

איפה משרד התקשורת?

לפי גלובס, בשבועיים האחרונים הוט ניתקה לא מעט מפעילים בכפרים בצפון מהאינטרנט, בירכא, פקיעין ונחף. לפחות בחלק מהמקרים, המפעילים המקומיים התחברו להוט רק לאחר שנותקו מבזק. במקרה אחד בירכא, הוצת גוב תקשורת של בזק (תעלה באדמה המאפשרת גישה לכבלי התקשורת של בזק בכל היישוב), פעולה שגרמה לניתוק של כלל לקוחותיה בכפר עד לתיקון הגוב. לידי 'דבר' הגיעה רשימה של יישובים אשר מחוברים להוט בדיוק באותה שיטה. לדברי המקור, כך הוט חיברה בשיא כ-100,000 לקוחות. יישובים אלו כוללים את חורפיש, עלבון, עספיא ואחרים.

בתגובה לגלובס, נמסר ממשרד התקשורת: "המשרד בודק את הנושא ופועל בין היתר במספר מישורים לבחון את הדרך למיגור התופעה, על-ידי פעילות מול מפירי החוק. קונקרטית, בעקבות פניית 'גלובס', לפיה ישנם בעלי רישיונות שייתכן ומשתפים פעולה עם המפרים, בוצעה פנייה לחברת הוט, שהתחייבה לנתק לאלתר את החיבור הלא תקין. במקביל, המשרד פועל בשיתוף בעלי הרישיון לאפשר אספקת שירותי תקשורת על-פי הוראות הרישיון, באמצעים חלופיים, לצורך גישור על פערים תשתיתיים".

בפועל, תשובת המשרד מאותתת על "תיבת פנדורה" שהולכת ונפתחת. במשך שנים רבות המשרד העלים עין ממי שפתאום מכונים "מפירי חוק", אשר לחלקם יש היתרים מסוימים להפעלת שירותי תקשורת, שאינם דווקא בתחום תשתית אינטרנט. בתגובה לפנית 'דבר' בעבר על הנעשה בכפר ירכא, נמסר במשרד כי לא יגיבו לנושא הנמצא בדיון משפטי. 

המפעילה ירכא TV תבעה מבזק לחבר אותה מחדש לשירות קו אינטרנט עסקי, כאשר בזק טענה כי הניתוק מתחייב משום שירכא TV אינה בעלת רשיון. בירכא TV משכו את התביעה והתחברו להוט, כאשר לאחרונה גם הוט ניתקה אותם, ככל הנראה, בהתאם להנחיה ממשרד התקשורת.

הבעיות מתחילות באכיפה כלפי החברות הגדולות

משרד התקשורת מתיר גם לחברות הארציות לבצע שידורים ללא רשיון בניגוד לחוק. Yes והוט משדרים שידורים לפי דרישה (vod) ללא רשיון מתאים, המתחייב מתיקון לחוק התקשורת משנת 2007. פרטנר פורסת סיבים בעידוד המשרד ללא רשיון מתאים, ובניגוד לרשיון קווי אחר, שמחייב אותה לאפשר בחירת ספק אינטרנט שאיננו פרטנר עצמה. המשרד אוכף חובה זו על המתחרות של פרטנר ויוצר אפליה חסרת צידוק.

אי אכיפה כנגד חברות התקשורת הכלל ארציות שמה את משרד התקשורת בעמדה חלשה במיוחד, ביחס לאכיפה כלפי מפעילים מקומיים כמו 'מונטה קרלו' במגאר. בקרב הפקידות במשרד יש כאלו אשר תומכים בפתיחת מסלול "הלבנה" למפעילים מקומיים חסרי רשיון, כך שיוכלו לפעול כחוק, לעומת אחרים שמתנגדים לכך בתוקף.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!