דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלת העולם

נגיף הקורונה / מסכים אדומים ושיתוק כלכלי: נגיף הקורונה מתחיל להשפיע על כלכלת העולם

וול סטריט סגרה ביום שישי את השבוע הגרוע ביותר מאז המשבר הכלכלי של 2008 | בסין התכווצה התעשייה בקצב שיא בפברואר, בתאילנד ואיטליה התיירות צונחת | הכלכלנים מזהירים: התגברות הנגיף תביא למיתון עולמי

תיירים עם מסכות ברחובות רומא. 28 בפברואר 2020 (AP Photo/Gregorio Borgia)
תיירים עם מסכות ברחובות רומא. 28 בפברואר 2020 (AP Photo/Gregorio Borgia)

התפרצות נגיף הקורונה מתחילה לגרור את כלכלות העולם לעבר משבר: החרדה מהידבקות הביאה בימים האחרונים לביטול אירועים, ירידה משמעותית בתיירות, התרוקנות וסגירת חנויות ופארקי השעשועים ברחבי העולם, ושלחה את וול סטריט לשבוע הגרוע ביותר שלה מאז המשבר הכלכלי של 2008.

שווקי המניות ברחבי העולם צללו שוב ביום שישי: בוול סטריט, מדד דאו ג'ונס סגר את השבוע הגרוע ביותר שלו מאז המשבר הכלכלי הגדול של 2008, וצנח ב-14% אל מול נקודת השיא שלו. מדד S&P 500 ירד במהלך השבוע ב-9.24 נקודות. גם בישראל, מדד ת"א 125 ירד ב-.3.8% השבוע.

אך השפעות הנגיף לא מוגבלות רק לשווקים הפיננסים: גם בכלכלה הריאלית נראים בימים האחרונים שינויים דרמטיים, המתחילים לקבל ביטוי במדדים הכלכליים שמתפרסמים.

בסין פעילות המפעלים הצטמקה בקצב שיא בחודש פברואר: לפי רשת CNBS מדד מנהלי הרכש, המשקף את השקעת המפעלים, ירד לשפל של 35.7 נקודות בפברואר, בהשוואה ל-50 נקודות בחודש ינואר. השלטון בסין מנסה, דרך הממשל המקומי, לדחוף מפעלים לחזור לעבודה ברחבי סין, אך התגובה עד כה נראית חלשה, ומהגרי עבודה רבים (חלקם בתוך סין) עדיין לא חזרו לאזור עבודתם. על פי מידע רשמי רק 30% מהחברות הקטנות והבינוניות, שאחראיות לרוב התעסוקה והייצור במדינה, חזרו לעבוד נכון ליום חמישי.

ביפן, פארקי השעשועים הגדולים – דיסני לנד ויוניברסל סטודיו – הודיעו כי יישארו סגורים, ואירועים שאמורים היו למשוך עשרות אלפי תיירים יבוטלו. בין השאר נערכים במדינה לסגור את כל בתי הספר עד תחילת אפריל.

אדם עם מסכה לפני שלט עם נתוני הבורסה. טוקיו יפן. 28 בפברואר 2020 (Photo by Tomohiro Ohsumi/Getty Images)
אדם עם מסכה לפני שלט עם נתוני הבורסה. טוקיו יפן. 28 בפברואר 2020 (Photo by Tomohiro Ohsumi/Getty Images)

באיטליה, בה דווחו יותר מ-900 הידבקויות בנגיף – הכי הרבה מחוץ לאסיה,  נרשמה ירידה חדה בהזמנות למלונות, וראש הממשלה ג'זפה קונטה העלה את האפשרות כי המדינה בדרך למיתון. "בקרוב נחזיר את המפתח לבעל הבית", אמר לחדשות איי.פי פלביו גסטאלדי, המוכר מזכרות ברחובות ונציה כבר שלושה עשורים.

בתאילנד נחתך מספר התיירים ב-50% בהשוואה לשנה שעברה, כך לפי חברת הייעוץ קפיטל אקונומיקס. בשווייץ אסרה הממשלה על אירועים בהם למעלה מ-100 איש. בגרמניה, רוקנו אגני המים הקדושים בקדתרלה בעיר קלן מחשש לעודד התפשטות חיידקים.

נראה כי כלכלת אירופה כבר מתנדנדת על הסף של מיתון. מדד הסנטימנט העסקי בגרמניה נפל באופן חד בשבוע שעבר, מה שמצביע על כך שחברות מתכוונות לדחות השקעות ותכניות התרחבות. סין מהווה שוק מרכזי לייצוא הגרמני.

לארי קודלואו, יועץ בכיר לענייני כלכלה לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ, אמר לעיתונאים שגל המכירות בשווקים הפיננסים יכול להיות תגובת יתר למגיפה, שהשפעותיה ארוכות הטווח עוד לא ידועות. "אנחנו לא רואים כל ראייה להפרעה משמעותית שרשרת האספקה. אני לא מנסה להגיד ששום דבר לא קורה. אני חושב שתהיה השפעה, אבל בכנות, ברגע זה, אני לא רואה הרבה" אמר קודלו.

נכון לעכשיו, צופים כלכלנים כי הצמיחה העולמית תרד ל-2.4% בלבד, הנמוכה ביותר מאז המיתון העולמי הגדול ב-2009, ומתחת לתחזיות קודמות של 3%. אם נגיף הקורונה החדש יהפוך למגיפה עולמית, התחזיות חמורות בהרבה – מה שכנראה יגרור את העולם למיתון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!