דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקר החלל

הסְפר האחרון / אבודים בחלל: בני הנוער מגייסים כסף לפרוייקט מדעי, שהמדינה הפסיקה לממן

ליאן, ליהי, דנילה ועדי מגבעתיים, שפיתחו רובוט פסיכולוג לאסטרונאוטים ומערכת מיפוי רעידות אדמה על המאדים, אמורים להשתתף בתחרות יזמים של נאס"א | כשעוד היה תקציב הם זכו למימון של משרד המדע - כעת הם נאלצים לאסוף את הכסף בעצמם

משתתפי "המאיץ המדעי" מגייסים כסף למימון השתתפותם בתחרות של נאס"א (צילום: יהל פרג')
משתתפי "המאיץ המדעי" מגייסים כסף למימון השתתפותם בתחרות של נאס"א (צילום: יהל פרג')
יהל פרג'

"בגלל שאין ממשלה – אין מימון" אומרים לנו ארבעה בני נוער חדורי מטרה מחוץ לקלפי בגבעתיים. הארבעה ליאן בן-אריה, עדי לזרוס, דנילה גולייב וליהי כספי מתיכון בן צבי בעיר, מוכרים עוגיות, ספרים ישנים ושתייה כדי להצליח לעמוד בעלויות של הפרוייקט המדעי החדשני שהם לוקחים בו חלק. "משרד המדע שילם 75%, וזה 2,000 דולר למשתתף, אבל מאז שאין ממשלה, כל אחד משלם הכל בעצמו".

 "בתכנית אנחנו לומדים הרבה על יזמות וחלל, ובגלל שאנחנו רוב של בנות הכניסו הרבה העצמה נשית", מספרים הארבעה שהם חלק מקבוצה של שמונה המשתתפים בתחרות שיזמה, נאס"א ומזמינה יזמים צעירים להציע פתרונות לבעיות עמן מתמודדים או יתמודדו בעתיד אסטרונאוטים העוסקים בחקר החלל. לזרוס, אחת המשתתפות, מספרת שעברו מבחנים להיכנס לתכנית שנקראת "המאיץ המדעי" אותה מלווה היזמת החברתית, ורד כהן ברזילי, תושבת העיר גבעתיים.

"בתכנית אנחנו לומדים הרבה על יזמות ועל חלל ובגלל שאנחנו רוב של בנות אז הכניסו גם הרבה עניין של העצמה נשית. יש עוד כמה בתי-ספר שמשתתפים בתחרות, בארץ ובעולם ובתחרות בה השתתפנו, בשתי קבוצות, כל קבוצה הציגה את הסטארט-אפ שלה: רובוט שאמור לעזור לאסטרונאוטים עם בעיות נפשיות שיכולות להיווצר או לצוץ בחלל כתוצאה מהבדידות ו-SWAN, מאגר מידע הממפה את הנתונים הססמוגרפיים על-פני כוכב הלכת מאדים".

השלב הבא של התכנית הוא כבר במכון המחקר של נאס"א בארה"ב אולם כאן נתקלו התלמידים בבעיה שכן בגלל התסבוכת הפוליטית בה שרויה מדינת ישראל כבר מעל לשנה, אין תקציב מאושר ולפיכך, אין תקציב למימון השתתפותם בתכנית, זאת על-אף שכאשר עוד היה תקציב, משרד המדע מימן 75% מהעלות. במקום לוותר או לאפשר רק למי שידו משגת, החליטו המשתתפים לגייס כסף במשותף כדי לסייע להוריהם במימון הנסיעה, כ-2,000 דולר, הכוללים את הטיסות, מזון והוצאות הקשורות באירוח.

כספי מרחיבה על הפרוייקטים שזכו להשתתף בתחרות: "מדובר בפסיכולוג רובוטי שאמור לעזור לאסטרונאוט בחלל עם בעיות נפשיות כמו בדידות וכך יש מי לדבר עמו על בסיס יומיומי. המערכת בנויה על בינה מלאכותית ושואבת מידע מתוך ידע צבור של פסיכולוגים והאסטרונאוטים יכולים לשוחח איתה". גולייב ממשיך את דבריה ומספר על הסטארט-אפ השני, "מערכת בשם SWAN (Sesmic Waves Analysis) וזו מערכת המבוססת על ססמומטר שנאס"א הציבה בשנה שעברה במאדים ואנחנו נעזר בו על מנת למדוד את הנתונים הססמוגרפיים של מאדים על מנת למפות את כוכב הלכת ולקבוע מזה היכן עדיף להנחית רכבי חלל ובעתיד בתקווה אף ליישב את המאדים.

איך הגעתם לרעיונות האלה?
בן-אריה מספרת שבהתחלה חקרו באינטרנט וניסו להבין איך אסטרונאוטים מתנהלים בחלל ועם אילו בעיות הם מתמודדים. "המנחה שלנו, ורד כהן-ברזילי, עזרה לנו לגבש רעיונות ותכנית ורוב הרעיונות מתבססים על מוצר קיים ואנחנו פיתחנו אותו".

"גם ג'ייקוב כהן, אחראי מחקר במרכז המחקר איימס של נאס"א, עוזר לנו ויש עוד מנטורים ואנחנו מנצלים את יום הבחירות כדי לגייס כסף לסייע לשמונה תלמידים להשתתף בתכנית. בהמשך ננסה לגייס תורמים ואלי גם ספונסרים".

לצד הפנייה לעוברים והשבים להם מציעים יזמי החלל הצעירים לרכוש עוגיות שהכינו וספרים משומשים, הם קוראים לפוליטיקאים להקים ממשלה, לייצב את השלטון ולהתחיל להשקיע בנוער, בעתיד ובחקר החלל, "כי זה מה שייפתח את העתיד".

מייל לתרומות עבור הפרוייקט: Outofthebox.school@gmail.com

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!