דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הכנסת

בדרך לכנסת ה-23 / איך מתחלקים המנדטים, ומה הלו"ז להרכבת ממשלה? מדריך למוצאי בחירות 2020

התוצאות הסופיות, השבעת הכנסת, מנדט להרכבת הממשלה - נשמע מוכר? אלו התחנות שצפויות בתקופה הקרובה, וייתכן שאחריהן תוקם ממשלה

מליאת הכנסת בפתח מושב החורף 15 באוקטובר 2018 (קרדיט: הדס פרוש/פלאש90)
מליאת הכנסת בפתח מושב החורף 15 באוקטובר 2018 (קרדיט: הדס פרוש/פלאש90)
אסף צבי

הבחירות לכנסת ה-23 הסתיימו אתמול (שני) בשעה 22:00 בלילה, וכעת מתחיל שלב חדש, שהפך כבר למוכר לאזרחי ישראל בחודשים האחרונים – קביעת התוצאות הסופיות ותחילת המאמצים להרכבת ממשלה. בתקווה שלא נעבור שוב את התהליך כולו ונחזור להתחלה, ככה זה יעבוד:

ספירת הקולות

הקולות בקלפיות הרגילות נספרו עם סיום ההצבעה והועברו לוועדת הבחירות המרכזית בצירוף הפרוטוקולים של הספירה, שם נבדקה תקינותם. הלילה (שני) החלה הוועדה בספירת 'המעטפות הכפולות' – קולותיהם של אנשים שלא יכלו להצביע בקלפי הקרובה למקום מגוריהם: חיילי צה"ל, אסירים, מאושפזים ועובדים בבתי החולים, מוגבלי ניידות, קשישים בבתי אבות, נציגי ישראל בחו"ל וכמובן – האזרחים השוהים בבידוד עקב נגיף הקורונה. כל אלו הצביעו במעטפה כפולה – מעטפה עם פתק ההצבעה שהוכנסה למעטפה עם פרטיהם האישיים.

לאחר זיהוי המצביע ובדיקה שלא הצביע פעמיים, נפתחת המעטפה במרכז ספירת הקולות של הוועדה ונספרת. בתום ספירת המעטפות הכפולות וקבלת החלטה לגבי קלפיות בהן התגלו אי סדרים או חשדות לזיופים, תכריז הוועדה על תוצאות הבחירות הסופיות.

ה-10 במרץ – תוצאות הבחירות הסופיות

על פי החוק, על הוועדה לפרסם את התוצאות הסופיות והרשמיות עד יום שלישי הבא, 10 במרץ. התוצאות המתפרסמות עד מועד זה אינן התוצאות הסופיות, ולעתים תזוזות קטנות עלולות להשפיע על חלוקת המנדטים בין המפלגות השונות. הוועדה יכולה לפרסם את התוצאות גם במועד מוקדם יותר, אך לא לאחריו.

השבעת הכנסת החדשה

חברי הכנסת העשרים ושלוש יושבעו ביום שני, ה-16 במרץ 2020, בשעה 16:00. להשבעת הכנסת אין קשר להרכבת הממשלה החדשה. עם זאת, עד לכינון הממשלה תמשיך הכנסת לפעול במתכונת מצומצמת וזמנית, ללא פעולה מלאה של כלל הוועדות.

עד 8 ימים לאחר פרסום התוצאות: הנשיא בוחר מי יקבל את המנדט להקמת ממשלה

על פי חוק יסוד הממשלה, בתוך שבעה ימים מפרסום תוצאות הבחירות הכלליות יטיל הנשיא על אחד מחברי הכנסת את הרכבת הממשלה. במידה שיצליח, חבר הכנסת הזה יהיה ראש הממשלה. החוק קובע כי על הנשיא לבחור את חבר הכנסת שירכיב ממשלה "לאחר שהתייעץ עם נציגי הסיעות בכנסת".

לחבר הכנסת עליו תוטל מלאכת הרכבת הממשלה מוקצבים בחוק 28 ימים. במידה ולא יצליח, הנשיא רשאי להאריך את תקופת הזמן ב-14 ימים נוספים.

אם חבר הכנסת עליו הוטלה הרכבת הממשלה לא הצליח לעשות זאת, עליו להחזיר את המנדט לנשיא. במקרה כזה, הנשיא יטיל על חבר כנסת אחר את התפקיד. לחבר הכנסת השני מקציב החוק 28 ימים בלבד, ללא אפשרות להארכה.

אם גם חבר הכנסת השני לא הצליח להרכיב ממשלה, קובע החוק שיטה נוספת להרכבת ממשלה: העברת המנדט לכנסת, תוך מתן אפשרות לתמיכה של רוב חברי הכנסת בחבר כנסת מסוים שירכיב את הממשלה. לפי החוק, כאשר רוב חברי הכנסת פנה לנשיא בדרישה שחבר כנסת מסוים ירכיב את הממשלה, על הנשיא לתת לחבר הכנסת את ההזדמנות. החוק מקציב לו שבועיים בלבד למשימה. אם גם חבר הכנסת שרוב חברי הכנסת תמכו בו אינו מצליח להרכיב ממשלה, על הנשיא להכריז על בחירות חדשות לכנסת.

הזמן המצטבר של כל התהליך הנקבע בחוק (פרסום תוצאות רשמיות, התייעצויות הנשיא, הרכבת ממשלה ע"י ח"כ, הארכה, הרכבת ממשלה ע"י ח"כ שני, הרכבת ממשלה ע"י ח"כ שלישי) הוא כשלושה חודשים וחצי – כלומר תיאורטית, תהליך הרכבת הממשלה יכול להימשך עד אמצע יוני. בבחירות שנערכו בספטמבר 2019 'זכו' אזרחי ישראל לחזות בתהליך המלא, בפעם הראשונה בתולדות המדינה: בתחילה קיבל בנימין נתניהו את המנדט להרכבת הממשלה, אחריו בני גנץ, ואחריהם הכנסת – ללא הצלחה. בבחירות שנערכו באפריל 2019 התהליך נקטע בתום התקופה שהוקצבה לבנימין נתניהו להרכיב ממשלה (לאחר הארכה) ע"י העברת חוק לפיזור הכנסת והליכה לבחירות חדשות. זאת מאחר שהחוק קובע כי במידה ותחליט הכנסת על התפזרותה, ייפסק תהליך הרכבת הממשלה.

כיצד מתחלקים המנדטים?

הדרך מתוצאת בחירות באחוזים לחלוקת 120 המושבים בכנסת בין הרשימות שהתמודדו היא אתגר מתמטי מורכב, שנוסחאותיו יכולות להשפיע על גורלן של סיעות ואף קואליציות. אלו השלבים בתהליך:

קביעה מי מהמפלגות עברו את אחוז החסימה: אחוז החסימה הנוכחי בישראל הוא 3.25% מסך הקולות הכשרים – כלומר סך הקולות, בניכוי הקולות הפסולים (פתקים לבנים או לא תקינים). רק מפלגות שקיבלו מעל ל-3.25% מסך הקולות הכשרים ייכנסו לכנסת.

קביעת המודד למנדט: 'המודד למנדט' הוא מספר הקולות הנדרש כדי לקבל מנדט אחד. הוא נקבע מחלוקת מספר הקולות הכשרים לרשימות שעברו את אחוז החסימה ב-120.

חלוקת המנדטים השלמים: הסבב הראשון של חלוקת המנדטים לרשימות מתבצע ע"י חלוקת מספר הקולות שקיבלה כל רשימה ב'מודד למנדט'. המספר השלם שיתקבל (ללא השארית) הוא מספר המושבים הראשוני שכל מפלגה תקבל.

חלוקת המנדטים הנותרים ע"פ נוסחת באדר-עופר: לאחר השלב הקודם, סך המנדטים שיחולקו יהיה נמוך מ-120 מנדטים, מכיוון שהם חולקו רק על פי המספר השלם ללא התחשבות בשארית. כדי לחלק את המנדטים שנותרו, נכנסת לתמונה הנוסחה של חברי הכנסת באדר ועופר משנות השישים. הרעיון של הנוסחה הוא שכל מנדט יחולק למפלגה שהוספתו למניין המנדטים שלה תהפוך את היחס בין הקולות למנדטים שלה לגבוה ביותר. בפועל, הנוסחה מיטיבה עם המפלגות הגדולות יותר. בנוסחה זו נכנסים לפעולה הסכמי העודפים שחתמו המפלגות בטרם הבחירות. 2 רשימות שעברו את אחוז החסימה וחתמו על הסכם עודפים יחושבו בשלב זה כרשימה אחת.

במידה ונותרו 6 מנדטים פנויים לאחר חלוקת המנדטים השלמים, הם יחולקו כך:

לגבי כל רשימה (או גוש של 2 רשימות שהתקשרו בהסכם עודפים), מחלקים את מספר הקולות הכשרים שקיבלה הרשימה למספר המנדטים השלמים שקיבלה +1. הרשימה שעבורה תתקבל התוצאה הגבוהה ביותר, תזכה במנדט הראשון.

לאחר מכן מחלקים שוב את מספר הקולות הכשרים שקיבלה כל רשימה למספר המנדטים שלה, כולל המנדט הראשון שהוספנו בשלב הקודם. הרשימה שעבורה תתקבל התוצאה הגבוהה ביותר, תזכה במנדט השני, וכן הלאה עד המנדט השישי.

חלוקת מנדטים בין סיעות שהתקשרו בהסכם עודפים: בשלב הבא מחלקים את המנדטים בין רשימות שהתקשרו ביניהן בהסכם עודפים, בדומה לחלוקת המנדטים הכללית. תחילה נקבע מודד אחיד לשתי הרשימות, שמחושב ע"י חלוקת מספר הקולות הכשרים שקיבלו שתיהן למספר המנדטים הכולל שקיבלו שתיהן. לאחר מכן מחלקים את מספר הקולות הכשרים של כל רשימה בנפרד במודד האחיד, ומתקבל מספר המנדטים השלמים שלה. את המנדטים שנותרו מחלקים לרשימה ש'ערך' כל מנדט שלה בקולות יהיה הגבוה ביותר – כלומר חלוקת מספר הקולות שקיבלה כל רשימה במספר המנדטים שקיבלה בסיבוב הראשון של שלב זה +1. הרשימה שעבורה היחס יהיה הגבוה ביותר, תזכה במנדט הראשון, ובמידה ויש עוד לחלק בין שתי הרשימות, חוזרים שוב על התהליך.

פירוט נרחב יותר של שיטת חלוקת המנדטים ניתן למצוא באתר המכון הישראלי לדמוקרטיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!