דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום האישה

יום האישה 2020 / "לא רק האיומים הביטחוניים הם משמעותיים. האיומים מבית הם לא פחות חשובים"

יו"ר נעמת, חגית פאר: "השיח מאוד אלים, ובטח ובטח כלפי נשים" (צילום: קובי וולף, עבור דבר)
יו"ר נעמת, חגית פאר: "השיח מאוד אלים, ובטח ובטח כלפי נשים" (צילום: קובי וולף, עבור דבר)

יו"ר נעמת, חגית פאר, קוראת להקמת קבינט חברתי | בראיון ל'דבר' לרגל יום האישה הבינלאומי היא יוצאת נגד השיח האלים כלפי נשים, מסבירה מה צריך להשתנות בדרך לשוויון מגדרי במקומות העבודה, ומבקשת להזכיר - יום האישה אינו יום כיף

טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ימים אחדים לאחר הבחירות לכנסת, הדי מערכת הבחירות מטרידים את חגית פאר, יו"ר נעמת. חשיפת דבריו של יועץ ראש הממשלה, נתן אשל, שכינה את השרה מירי רגב "בהמה"; השפה הבוטה שנשמעת ביחס לאשת ראש הממשלה. "השיח מאוד אלים, ובטח ובטח כלפי נשים", אומרת פאר, בראיון מיוחד לרגל יום האישה שייצוין בתחילת השבוע. "זה מתחיל ממי שאמור לשמש לנו דוגמה וממשיך לכל המקומות. יש זילות לחיי נשים. כשמדברים ככה, ומותר להשפיל בפומבי גם נשים שאוחזות במשרות ציבוריות, יכול להיות שנשים נמנעות להיות במקומות האלה כי קשה להן להתמודד עם זה."

פאר מוטרדת גם מהייצוג הנמוך של נשים בכנסת. נעמת יצרה במהלך מערכת הבחירות קמפיין אינטרנטי מעורר הדים, שהדגיש את חשיבות הייצוג הנשי בשדה הפוליטי. "ראשי המפלגות, אין מספיק נשים בכנסת", נכתב בקמפיין, "אנחנו קוראות לכם להתחבר לצד הנשי שלכם – תתחייבו לקדם נושאים החשובים לנשים ולחברה כולה – בכל ממשלה שתקום!" לצד הקריאה הזו הופיעו תמונות של בנימין נתניהו, בני גנץ, אביגדור ליברמן, איימן עודה, עמיר פרץ ונפתלי בנט כנשים.

קמפיין נעמת ליום האישה 2020 (צילום: פלאש90 ושטיק מדיה באדיבות נעמ"ת)
קמפיין נעמת ליום האישה 2020 (צילום: פלאש90 ושטיק מדיה באדיבות נעמ"ת)

"הנושא מטריד אותי מאוד", אומרת פאר. "פניתי לפני הבחירות, ונמשיך גם עכשיו, לדאוג לכך שהנושאים שמעניינים אותנו ייכנסו להסכמים הקואליציוניים. אחת מהפניות שלי הייתה להקמת קבינט חברתי. לא רק האיומים הביטחוניים הם משמעותיים. האיומים מבית הם לא פחות חשובים. לצערי אין מספיק נשים [בכנסת]. זה בולט וחבל".

"ליצור חברה טובה יותר לקהל צעיר"

פאר נבחרה לתפקיד באפריל 2019, ומאז היא מתמודדת עם האתגר להפוך את נעמת לארגון נשים פמיניסטי ומעודכן, "תנועה שמחוברת לשטח, לצרכים של נשים, זו בעצם העבודה המרכזית", ובד בבד לחזק את נעמת מבפנים, "לייצב אותה מבחינה כלכלית, לשנות קצת את המבנה שלה ולתת את המקום הראוי לעובדות המסורות שעליהן היא נשענת. זה ארגון ענק שמעסיק 4,000 עובדות".

נעמת מצליחה להיות רלוונטית לנערות ולנשים צעירות?
"זה אחד האתגרים שלנו. להיות רלוונטיות מכל הבחינות, גם לקהל הצעיר יותר. ליצור להן חברה טובה יותר עם יותר אפשרויות והזדמנויות. אני חושבת שיש חיבור. עשינו קמפיינים ממוקדים לנוער ולצעירות ואנחנו תמיד משתדלות לשלב מודלים צעירים. יש לנו גם חיבור להורים במעונות שזה גם קהל צעיר יותר. האם זה מחלחל? יש לנו עוד עבודה."

"העובדה שאני מגיעה מהדרום היא יתרון גדול"

פאר, בת 48, נשואה ליוסי ואם לטל, בת 21, חיילת בקבע, ולרז בן ה-17, ומתגוררת בלהבים. בעבר שימשה כמנהלת לקוחות אסטרטגיים בחברת בזק בינלאומי, ואת דרכה בהסתדרות החלה ב-2009 כרכזת הפעילות הארצית של סיעת עוגן בהסתדרות, תפקיד בו כיהנה עד 2012. בתום אותה שנה נבחרה לתפקיד יו"ר מרחב נגב מאוחד של נעמת (המקיף את מרחב נגב ואת מרחב נגב מרכזי), והיתה ליו"ר ה"דרומית" הראשונה.

חגית פאר, כיו"ר מרחב נגב מאוחד, יחד עם משתתפות תכנית להכשרה מקצועית במרחב (צילום: נעמי גרשקוביץ)
חגית פאר, כיו"ר מרחב נגב מאוחד, יחד עם משתתפות תכנית להכשרה מקצועית במרחב (צילום: נעמי גרשקוביץ)

"לא צמחתי במפלגה, צמחתי בהסתדרות, אני מגיעה מהשטח. שטח שהוא דימונה, ערד, ירוחם, אופקים, באר שבע, נתיבות, ולא מתל אביב רבתי. העובדה שאני מגיעה מהדרום היא יתרון גדול ביכולת להתחבר לצרכים. אני מכירה את השטח טוב, הייתי כל כך מעורה באתגרים ובבעיות שיש לנו. ניהלתי שני מרחבים, השטח הכי גדול בישראל עם אוכלוסייה מגוונת, כך שהייתה לי הכנה מאוד טובה לתפקיד הזה."

איך זה לגור בדרום ולעבוד במרכז?
"זה מסתדר נהדר. הנסיעה היא גם זמן עבודה, ואני אוהבת את האיזון. אחרי יום ארוך, עמוס ומלא באתגרים, לחזור לבית שלי, לקן שלי, לשורשים שלי."

"יש החלטות קשות לקבל"

בשנים האחרונות עומדת נעמת בחזית המאבק לתקצוב מעונות היום על ידי הממשלה ומשמשת פה גם לארגונים נוספים שמפעילים מעונות. "יש המון עבודה מול הממשלה ומול משרד העבודה על נושא קריסת החינוך לגיל הרך וייצובו גם מבחינה מוסרית, ערכית וחינוכית. פה יש לנו המון עבודה, ויש גם החלטות קשות לקבל".

מה למשל?
"לדוגמה, החלטה על סגירה של מעון. אם רוצים שמערך הגיל הרך שלנו ימשיך לפעול הוא חייב להיות מאוזן גם כלכלית. אני לא רואה רק את המעון, אני רואה את כלל המערכת ואני יודעת שזאת ההחלטה הנכונה בראיה הכוללת. אם המעון נמצא בשכונה מזדקנת, או שצריך לעבור שיפוץ כי המבנה לא מתאים, אם יש סכנה ואין לנו מיליון שקל להשקיע בשיפוץ שלו, אני צריכה לקבל החלטה. אני יודעת שיופעל עלי לחץ גדול מאוד מצד ההורים ועדיין אני יודעת שזאת החלטה שצריך לקבל, עד כמה שהיא יכולה קשה. חייבות לעשות פה סדר."

יו״ר נעמת, חגית פאר, במעון יום של נעמת. מעונות היום של נעמת מהווים את "פרויקט הדגל" של התנועה (צילום: דוברות נעמת)
יו״ר נעמת, חגית פאר, במעון יום של נעמת. מעונות היום של נעמת מהווים את "פרויקט הדגל" של התנועה (צילום: דוברות נעמת)

"קידום שיוויון מגדרי בעבודה, זה אחד הנושאים החשובים"

מעונות היום של נעמת, המהווים את "פרויקט הדגל" של התנועה, מסמלים את הייעוד שלה, מאז הקמתה – לתת מענה לאישה העובדת בכל תחומי החיים. לדבריה של פאר, זהו מקור העוצמה של נעמת, תנועת הנשים הגדולה בישראל, וזה גם השוני בינה לבין ארגוני נשים אחרים. "יש לנו ערך מוסף בחיבור שלנו לנשים במקומות העבודה. החיבור הזה נותן לנו עוד מקום וקהל נוסף. אנחנו נוגעות בכל מעגלי החיים, מהפעוטות שלנו במעונות, לנוער בבתי הספר ובכפרי הנוער, יש לנו את המרכז הראשון בארץ למניעת אלימות במשפחה, וכמובן שאנחנו חלק מההסתדרות. זאת עוצמה אדירה."

מה הדבר החשוב ביותר שיש מבחינתך לקדם?
"אחד הנושאים הכי חשובים זה קידום שוויון מגדרי במקומות העבודה. יש לנו עוד המון עבודה בכל הנושא של קידום שוויון מגדרי."

בהקשר הזה החליטו בנעמת להכריז על תו ״מקדם שוויון״ – אות נעמת לקידום הוגנות מגדרית, כדי לתמרץ מקומות עבודה לפתח תרבות ארגונית מקדמת שוויון, ולעודד יצירת מרחב בטוח לעובדות ולעובדים.

נושא נוסף שפאר מאמינה שיש לקדם בדחיפות הוא יצירת עתודה ניהולית של נשים. "אין לנו נשים במקומות המובילים והמשפיעים. כמעט בכל תחום, בכל אספקט, אין מספיק נשים. כדי לעשות את זה ולא רק לדבר על זה, צריך לפעול. אנחנו מקימות עתודה ניהולית, נלווה באופן אישי את הנשים שרוצות לפרוץ את הדרך, נשים שעובדות בדרגי הביניים ורוצות לעלות לרמה הניהולית."

יו"ר נעמת, חגית פאר, במסדרון משרדי נעמת בבית הוועד הפועל בתל אביב. "אין לנו נשים במקומות המובילים והמשפיעים" (צילום: קובי וולף, עבור דבר)
יו"ר נעמת, חגית פאר, במסדרון משרדי נעמת בבית הוועד הפועל בתל אביב. "אין לנו נשים במקומות המובילים והמשפיעים" (צילום: קובי וולף, עבור דבר)

עם זאת, פאר מדגישה שכדי לאפשר לנשים לפרוץ את הדרך למשרות בכירות, על עולם העבודה להשתנות. "צריך לדבר על התאמת עולם העבודה לעולם המשפחה. כל עוד האישה היא מרכז הבית, וכל עוד אין גמישות במקומות העבודה, וכל עוד אנחנו לא קוראות לגברים להצטרף למסע הזה ולעשות את זה יחד – הנשים הן הראשונות להיפגע".

"יום האישה הפך להיות יום כיף, וזו בעיה"

ערב יום האישה הבינלאומי, מבקשת פאר לחזור למקורותיו של היום הזה, ולראות בו יום המסמל מאבק למען שוויון לנשים, בדגש על עולם העבודה. "יום האישה הפך להיות יום כיף וזו בעיה", היא אומרת. "יום האישה הוא יום של מאבק על זכויות. כך הוא הוכרז באו"ם. אין לנו שכר שווה, נשים עדיין מרוויחות 30% פחות. בעיני יום האישה הוא הזדמנות להעלות את הנושאים האלה עוד פעם ועוד פעם לסדר היום. אצלנו כל יום הוא יום האישה, ואנחנו נלחמות על זכויות נשים ונאבקות על הסוגיות האלה כל הזמן, אבל ביום הזה אנחנו עוצרות, כי לא כל מקום הוא נעמת. חשוב שנתאחד, חשוב שתהיה סולידריות נשית. זה חסר לנו."

מה מניע אותך הלאה?
"טל בתי היא אחת מהסיבות שלי לעשות את כל מה שאני עושה. אני רוצה להשאיר לה עולם אחר, יותר קל. קצת יותר שוויוני. היא גדלה ככה והיא באמת ילדה מאוד פמיניסטית ומודעת. אני חושבת שזה גם מה שאני קיבלתי מסבתא שלי ומאמא שלי וזה מה שאני מעבירה לה. זה בער בי כבר מהגן. תמיד הייתה מגנה, לוחמת צדק."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!