דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אל על

תלויים באוויר / המשבר באל על: ההסתדרות הציעה הפחתה של 15% בשכר כדי למנוע פיטורים, ההנהלה סירבה

מנכ״ל אל על, גונן אוסישקין, חזר על איומו לפטר אלף עובדים | יו"ר ההסתדרות: "לא נקבל צעדים חד-צדדיים על חשבון ההון האנושי עליו נבנתה אל על"

גונן אוסישקין, מנכ"ל חברת אל על (צילומים: פלאש90)
גונן אוסישקין, מנכ"ל חברת אל על (צילומים: פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ההסתדרות ומועצת עובדי אל על הציעו הפחתת שכר בגובה 15% לכלל העובדים בעקבות השפעות מגיפת הקורונה, במטרה למנוע פיטורים, אך ההנהלה דחתה הצעה זו על הסף. מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין, הודיע במכתב לעובדים, כי בכוונתו לפטר כאלף עובדים זמניים וקבועים. יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד מסר: "זוהי שעה קשה ועל כולם להירתם למען הצלתה של אל על וחברות התעופה הישראליות. אני קורא לממשלה לגלות אחריות ולסייע באופן מיידי לייצובה של אל על ולשמור על זכויות וכבוד עובדיה. החברה נמצאת אמנם במצב חירום, אך לא נאפשר ולא נקבל צעדים חד-צדדיים על חשבון ההון האנושי עליו נבנתה אל על משך שנים ארוכות".

בימים האחרונים התקיים משא ומתן אינטנסיבי בין יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, וראש מועצת עובדי אלעל, שרון בן יצחק, לבין נציגי ההנהלה. הצוותים הגישו בפני הנהלת החברה תכניות שהוגדרו על ידי ההסתדרות "ממשיות ומרחיקות לכת", הניתנות ליישום מיידי תוך תשלום מחיר כבד מצד העובדים. בין היתר, ההצעה להפחית 15% משכרם של כלל העובדים, כמלווה לחברה מתוך אחריות לעתידה. עם זאת, הצעותיהם לא התקבלו על ידי החברה.

מטוס אל על. נתב"ג ספטמבר 2019. (פלאש90)
מטוס אל על. נתב"ג ספטמבר 2019. (פלאש90)

במכתב ששלח אוסישקין לעובדיו, ציין כי אל על ניצבת חשופה בחזית ההשפעה של הנגיף, לאור החלטות ייחודיות שקיבלה מדינת ישראל שלא התקבלו, לדבריו, באף מדינה אחרת בעולם, שהובילו לביטולי טיסות 'בהיקפים חסרי תקדים' ולירידה דרמטית בהזמנות – כגון ההחלטה להטיל בידוד על נוסעים ששבו מתאילנד, הונג קונג, סין, דרום קוריאה, מקאו ואיטליה, ופרסום צו של משרד הפנים האוסר כניסה של זרים ששהו במדינות אלו, לצד הקריאה של משרד הבריאות הישראלי לשקול מחדש נסיעות לחו"ל באופן כללי.

לדבריו, החברה קיצצה החל מתחילת מרץ את שכר חברי הדירקטוריון ב-20%, וכי מלבד פיטוריהם של אלף עובדים, בכוונתה לדרוש מההסתדרות הפחתה של 20% בשכר העובדים הקבועים בעלי השכר הגבוה, ולעצור קליטת עובדים חדשים עד להודעה חדשה. לצד זאת, עצרה החברה את הטיסות למדינות שעל השבים מהן הוטל בידוד, ודחתה את פתיחת הקו ליפן. כמו כן, אל על פועלת לאיחוד טיסות שחלה בהן ירידה חדה בכמות הנוסעים, והיא קיצצה בתקציב ההשקעות ואף פועלת מול הספקים לעדכון החוזים.

(צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)
(צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)

"ידענו משברים בעבר, אך אין ספק כי האתגר שהציבה לנו השעה הוא אחד המורכבים והקשים ביותר. יחד נעשה הכול ונפעל בכל דרך, קשה וכואבת ככל שתהייה, על מנת להבטיח את עתידה של החברה" כתב אוסישקין. "זו העת לפעול על פי הערכים שלנו – בטיחות ללא פשרות, מקצועיות, הוגנות ואנושיות. זה יום לא קל עבורנו והצעדים עליהם החלטנו נעשים מתוך כאב המשולב באחריות ודוגמה אישית. כאב בגין האנשים שנאלץ להיפרד מהם, אחריות ליתר אנשי אל על שיהיו שותפים למאמץ האינטנסיבי להתמודדות עם האתגר, ודוגמה אישית של המנהלים בקיצוץ משמעותי בשכרם. המהלך הזה הוא חלק משורה של צעדים שנעשים על מנת לאפשר לחברה לצלוח את המשבר ולצאת ממנו מחוזקת".

בהודעתו של אוסישקין לעובדים מהשבוע שעבר, ציין כי החברה צופה ירידה של 70-40 מיליון דולר בחודשים ינואר עד אפריל, שכ-50-40 מיליון דולר מתוכה יירשמו בהכנסות הרבעון הראשון. בשבוע שעבר הנחה משרד הבריאות את אזרחי המדינה לשקול מחדש טיסות לחו"ל. נתוני הלמ"ס שפורסמו היום מעידים כי בחודשים ינואר-פברואר השנה נרשמה עליה של 4.4% במספר היציאות של ישראלים לחו"ל לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, ובין דצמבר לפברואר חלה עליה של 3% לעומת חודשים ספטמבר-נובמבר 2019.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד פועל אף הוא מול הגורמים השונים בממשלה, לרבות ראש הממשלה נתניהו והשרים השונים, בניסיון למצוא פיתרון למשבר. בר-דוד התריע בפניהם כי ללא סיוע מיידי לאל על, תקרוס חברת התעופה הגדולה בישראל, דבר שעשוי להגיע לכדי איום אסטרטגי על הכלכלה הישראלית כולה ועל ביטחון המדינה. בשבוע שעבר, טרם הבחירות, פנה למנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, בבקשה לאשר מענק בסך 50 מיליון שקלים לטובת אל על מהקרן להצלת מפעלים במצוקה. במקביל, פנה בר דוד לראשי הוועדים בהסתדרות, בבקשה שיפעלו להעדפת חברות התעופה הישראליות בטיסות מטעם מקומות העבודה, פעילויות הוועדים והרווחה – ואף בבקשה שיתנו להן עדיפות בטיסותיהם הפרטיות לאות סולידריות.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!