דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדריכי טיולים

נגיף הקורונה / "כל הענף מושבת": מי יפצה את מדריכי הטיולים שנמצאים בבידוד?

המדריכים נפגעים פעמיים - מהבידוד ומהביטולים | "לא יכול להיות ששכירים יקבלו ועצמאיים לא" אומרת בטי סגיר, מדריכת טיולים שנמצאת בבידוד אחרי שחזרה מאיטליה | "יש יחסי עובד מעביד בין המדריכים לסוכנויות", טוען אראל'ה סמואל, יו"ר הארגון הישראלי למדריכי טיולים בחו"ל

טיול מאורגן בלונדון. אילוסטרציה. (Jimj0will / Shutterstock.com)
טיול מאורגן בלונדון. אילוסטרציה. (Jimj0will / Shutterstock.com)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

בין אלפי האנשים שנפגעו מהקורונה נמצאים גם מדריכי טיולים, שנפגעים פעמיים – רבים מהם נמצאים בבידוד, והצמצום הדרמטי בתיירות החוץ והפנים פוגעת בהכנסתם, ועתידם לוט בערפל. בזמן שנראה שלעובדים המאורגנים יש גב, אבל לעצמאיים, עדיין, אין פיצוי.

"כשאני מדריכה טיולים אני תמיד מספרת לכולם על מגיפת הדבר שחיסלה חצי אירופה, ועכשיו אני בבידוד", מספרת בטי סגיר מדריכת טיולים ועורכת דין. "חזרתי מהדרכת טיול של שבוע בצפון איטליה ישר לבידוד. כשיצאנו לטיול באיטליה לפני שבועיים, לא היה כלום. פתאום התחילו להגיע חדשות מהארץ, הפצצת הודעות מאנשים, המטיילים התחילו להתחבר לוייפי, אבל עדיין לא הייתה אזהרת מסע. ערב לפני הטיסה הבנו שאנחנו חוזרים הביתה ונכנסים לבידוד, היה מלחיץ".

מדריכת הטיולים בטי סגיר (התמונה באדיבות המצולמת)
מדריכת הטיולים בטי סגיר (התמונה באדיבות המצולמת)

ההומור שהתגבש בקבוצת הישראלים שטיילה יחד שבוע בחו"ל, סייע בהפגת המתחים, "בקבוצת הטיול צחקנו שבטח לא ירצו אותנו בארץ ויזרקו אותנו בשדה תעופה מבודד. כשעלינו למטוס האיטלקים לא התרגשו, אבל במטוס של אל-על כולם היו עם מסכות וכפפות. המטוס המריא וברעידות אחד המטיילים אמר שהם רוצים לחסל אותנו, זה היה מצחיק".

"בשום פנים באופן לא היה לי מחשבה לא להיות בידוד, לא ליצור מצב שאפשר להידבק", אומרת סגיר שבחרה באובדן הכנסה שלא ברור איך תפוצה עליו, ולא לסכן את סביבתה. "מי שנכנס לבידוד והוא שכיר מקבל אוטומטית מהמדינה חופשת מחלה ישירות ועצמאים כלום. יש כמה לקוחות שאמרתי להם שאני בבידוד והם התפספסו, כרגע רק אני אמורה לספוג את זה".

כל הענף מושבת

אראל'ה סמואל, יו"ר הארגון הישראלי למדריכי טיולים בחו"ל, שותף לקריאתה של סגיר להשוואת הפיצוי של העצמאיים לפיצוי של השכירים. "מדריך טיולים בחו"ל מתחיל את עבודתו ב-7 בבוקר בחדר האוכל ומסיים אותו ב-24:00 בלילה. זאת עבודה שמשלמים בה בין 70 דולר ל-170 דולר ליום, מדובר בשכר מינימום אם מחשבים את תנאי העבודה כחוק".

סמואל, מדריך טיולים כבר 25 שנים, רובן כתחביב במקביל לעבודתו בבנק הפועלים, חווה גם באופן אישי את הביטולים, "בפסח אני אמור להוציא טיול וביטלו לי. כל הטיולים של איטליה וצפון איטליה, סין הכל בוטל. החברות שאנחנו עובדים בהן יכולות לקרוס ולהעלם. המדריכים שזו עבודתם היחידה רעבים ללחם מאז הקורונה. מי שחזרו עכשיו בודדו את עצמם בלי חשבון, ואין להם ממה לחיות. כל הענף מושבת וכל הקיץ סביר להניח גם לא יהיה."

מדריך הטיולים אראל'ה סמואל (התמונה באדיבות המצולם)
מדריך הטיולים אראל'ה סמואל (התמונה באדיבות המצולם)

סגיר אומרת שעצמאיים בבידוד הם בשטח הפקר. "המדינה אומרת לעצמאי תפריש לעצמך לפנסיה ולקרן מנהלים וכו' ומי שלא שם בעיה שלו. הייתי מצפה מהמדינה כמו שהיא נותנת שווה כסף לשכירים, שתיתן גם לעצמאים שבועיים מחלה או שווה כסף או דרך ביטוח לאומי, זה לא יכול להיות ששכירים יקבלו ועצמאיים לא."

יחסי עובד מעביד

סמואל טוען שישנם יחסי עובד מעביד בין סוכנויות הנסיעות למדריכי הטיולים, "בית המשפט קבע שזה לא משנה אם השכר מגיע בתלוש או בחשבונית, עדיין יש יחסי עובד מעביד – אנחנו כמדריכים לא יכולים לקבוע מי המדריך, המסלול, מי נירשם, כמה הוא משלם".

"בגלל שענף מדריכי הטיולים הוא לא רגלוטורי אנחנו לא יודעים אם אפשר לקבל דמי אבטלה, אולי ביטוח לאומי? לא ברור מה הזכויות שלנו" אומר סמואל. "בנתיים, כל אחד יצטרך לתבוע באופן אישי כי במערכות החוק עדיין לא מכירים בי כגורם מייצג. אנחנו משלמים מס כחוק, ביטוח לאומי ואנחנו זכאים לפיצוי, צריך לקחת אותנו בחשבון."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!