דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חניון הברזל

אסון חניון הברזל / שלוש וחצי שנים אחרי: שימוע לקראת אישום לחמישה בכירים בגין אסון חניון הברזל

בכוונת הפרקליטות להעמיד לדין בכפוף לשימוע את מנכ"ל חברת דניה סיבוס רונן גינזבורג, את מנהל הפרויקט האדריכל אילן דונסקי, ושלושה מהנדסים נוספים | בהתמוטטות החניון נהרגו שישה עובדים ונפצעו 23

אתר חניון הברזל, לאחר התאונה (צילום: דבר)
אתר חניון הברזל, לאחר התאונה (צילום: דבר)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

פרקליטות מחוז תל אביב הודיעה היום (ראשון) למנכ"ל חברת דניה סיבוס, רונן גינזבורג, ולמנהל פרויקט חניון הברזל, אילן דונסקי, אדריכל בכיר שהועסק על ידי חברת קידן, כי בכוונתה להעמידם לדין בכפוף לשימוע באשמת גרימת מוות ברשלנות בשל אסון הקריסה בו נהרגו שישה עובדים ונפצעו 23 נוספים. מלבדם, הודיעה הפרקליטות לשלושה נאשמים נוספים, שלושה מהנדסים, על כוונתה להעמידם לדין בכפוף לשימוע.

המהנדסים הנאשמים הם חנוך צחר, שותף במשרד מילר שנבל צחר ושות' המתמחה בתכנון קונסטרוקציה של מבנים; ליטל מרמוש, מהנדסת שהועסקה במשרדו, ואריאל בבגנוב, מהנדס בכיר במשרד ירון שמעוני שחם מהנדסים ויועצים בע"מ, שהיה אמון מטעמה על הבטחת האיכות של פרויקט חניון הברזל.

משמרת מחאה וזיכרון, באתר חניון הברזל, במלאת 30 לאסון (צילום: דבר ראשון).
משמרת מחאה וזיכרון, באתר חניון הברזל, במלאת 30 לאסון (צילום: דבר ראשון).

האסון התרחש בשעות הבוקר של ה-5 בספטמבר 2016, במהלך השלמת עבודת הבניה של החניון, כשלושה שבועות בלבד לפני תאריך היעד לפתיחתו לציבור הרחב. תקרת החניון התמוטטה לאחר שעל פי ממצאי החקירה לא עמדה בעומס של כשליש מהעומס בו אמורה הייתה לעמוד על פי התקן. כתוצאה מכך, נהרגו שישה עובדים שנקברו תחת ההריסות: אולג מישאלוב, אולג יעקובוב, רוסלן איסקוב, איעד מערוף, דאובשה מוחמד ודניס דיאנצו. 23 עובדים נוספים נפצעו באירוע.

על פי כתב החשדות, בשנת 2008 חתמה חברת אחוזת החוף בבעלות עיריית תל אביב על חוזה עם משרד שחם, לתכנון מקדמי להקמת חניונים תת קרקעיים ברחוב הברזל בתל אביב. משרד שחם התחייב גם לקיים הבטחת איכות על תכנון החניון ולוודא התאמתו למפרט המכרז ולתקן הבניה הישראלי. המהנדס בבגנוב היה אמון מטעמו על הבטחת האיכות מטעם המשרד. אחוזת החוף התקשרה גם עם חברת קידן, לשכירת שירותיו של דונסקי לניהול הפרויקט, תפקיד שכלל אף הוא פיקוח והבטחת איכות, תוך תיאום והנחיה של כלל הגורמים המקצועיים בפרויקט. בשנת 2012 זכתה חברת אפריקה ישראל במכרז לתכנון והקמה של חניון הברזל, והתקשרה בחוזה עם חברת דניה סיבוס, ובו הוסכם כי דניה סיבוס הינה האחראית הבלעדית לתכנון ולביצוע של הפרויקט. דניה סיבוס התקשרה עם משרד צחר לתכנון הקונסטרוקציה של חניון הברזל ופיקוח עליון.

על פי כתב החשדות, בניגוד לתכנון המקדמי של משרד שחם, תכננו המהנדסים צחר ומרמוש ממשרד צחר את תקרת החניון באופן שגוי, מבלי לבצע את הבדיקות הנדרשות ומבלי לקחת בחשבון את רמת העומס הצפויה על התקרה. התקרה תוכננה כמשטח בטון מלא ורציף, בלא קורות הנשענות על עמודים – תצורה המועדת מטבעה לסיכון של 'חדירת' עמודי הבטון המחזיקים את התקרה, וקריסתה.

המהנדס בבגנוב ממשרד שחם, קיבל לבחינה על פי כתב החשדות תכנית גיאומטרית לקויה שערך משרד צחר, אך לא זיהה את הכשל היסודי בתכנון והעביר אישור ביצוע לגביה, לדונסקי, מנהל הפרויקט. בבגנוב הפר את חובתו להבטיח את יציבות המבנה, לא פעל לבדיקת התכנית ולא זיהה את הכשל בתכנון למרות שהיו בידיו את כל הכלים לעשות כן מתוקף תפקידו. האדריכל דונסקי, מנהל הפרויקט, נמנע מלעמוד על טיב האישור שסיפק המהנדס בבגנוב ממשרד שחם, ובהמשך הפר את נוהל העבודה של פרויקט החניון, בכך שלא העביר למשרד שחם תכנית קונסטרוקטיבית מלאה ומפורטת, לפני ביצוע, כמתחייב, שלב נוסף שבו ניתן היה לזהות את הכשל בבחינה חוזרת של משרד שחם.

אתר חניון הברזל, בשעות הצהריים. (צילום: דבר ראשון)
אתר חניון הברזל, בשעות הצהריים. (צילום: דבר ראשון)

גינזבורג, מנהלה הכללי של דניה סיבוס ומהנדס בעצמו, נמנע על פי כתב החשדות מכל מעורבות מקצועית של דניה סיבוס בהליך התכנון, חרף היותה אחראית בלעדית על התכנון מכוח חוזה. גינזבורג נמנע מלפעול ליישום המוטל על החברה ולא התווה כל מנגנון בחינה של התכנית ההנדסית, על מנת להבטיח את יציבות מבנה החניון ובטיחותו. לאורך כל התקופה ניהלה דניה את עבודות הקמת חניון הברזל על בסיס תכנית קונסטרוקטיבית לקויה ומסוכנת של תקרת החניון, מבלי שנתנה את דעתה לתכנית.

על פי כתב החשדות, כל החשודים לא נתנו דעתם לשינוי המהותי בתכנון תקרת החניון בין התכנית המקדמית שהוגשה למכרז על ידי משרד שחם לבין התכנית שהוגשה על ידי צחר ומרמוש ממשרד צחר, ולא בחנו את השלכותיו על יציבות החניון ובטיחותו. בכתב החשדות נכתב כי שרשרת המחדלים של החשודים ומעשיהם המצטברים, כל אחד לפי חלקו, ותוך הפרת חובות שנבעו מתפקידם, גרמו למותם של ששת המנוחים ולחבלות לעשרים ושלושה עובדים.

החקירה התנהלה במפלג הונאה של מחוז תל אביב במשטרה בליווי פרקליטות מחוז תל אביב פלילי. במסגרת החקירה נערכה חוות דעת מקצועית של מומחים בתחום הנדסת הבניין מהטכניון.

מדניה סיבוס נמסר כי "קבוצת דניה סיבוס, אחת מהחברות הקבלניות המובילות בארץ, הינה בעלת סטנדרטים מקצועיים ותרבות ארגונית יוצאי דופן. כתב החשדות המטיל דופי על החברה כקבלן מבצע או מי ממנהליה אחריות לכשלים תכנוניים נובע מחוסר הבנה מוחלט של תחום הביצוע והתכנון של פרויקטים מעין אלה. החברה מאמינה בצדקת דרכה ומנהליה ובטוחה כי הדברים שהועלו יובהרו כדבעי בשימוע".

מירון שמעוני שחם מהנדסים ויועצים בע"מ, ממשרד מילר שנבל צחר ושות' ומחברת קידן, טרם נמסרה תגובה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!