דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

כלכלת הקורונה / "אני לא זוכרת שהיה ריק ככה": בעלי העסקים בהם ביקרו חולי הקורונה מדברים

בזמן שהמעקב אחר מסלולם של חולי הקורונה הופך לספורט לאומי, עומדים בעלי עסקים ועובדים שנפגעים מהחשש לחזור למקום ששמו נקשר למגיפה | בעלי חנויות אופנה, בית קפה וסופר מרקט מספרים על הפגיעה בכיס, "אתה שורד בקושי ואז מקבל מין מכה כזו, נוק אאוט, ומתרסק"

מסעדה ריקה בבניין כלל הישן בירושלים (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
מסעדה ריקה בבניין כלל הישן בירושלים (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
הדס יום טוב

"בטח שזה פוגע בעסק", מספרת עדן (23) מנהלת חנות 'רנואר' בקניון קריית אונו – שם ביקרה מי שזכתה לכינוי 'חולה 14', "היא הייתה ממש פה, זה מפחיד אנשים. גם אותי ואת שאר העובדות".

החנות של עדן היא רק נקודה אחת במסלול של הנדבקת האלמונית. היא נדבקה ב-25 בפברואר בחנות 'הפיראט האדום' באור יהודה, ומאז הספיקה לעבור בבית הספר אביגדור ורשה בקרית אונו, באולם ספורט בגני תקווה, ובחתונה באולם השמחות 'הרמוניה בגן' בצומת כנות. למחרת עברה בין החנויות בקניון אונו ובקו האוטובוס 55 מקריית אונו לגני תקווה, ויום לאחר מכן נכנסה לבידוד.

מה שהפך בימים האחרונים לספורט ישראלי חדש, לעקוב אחרי מסלולם של חולי הקורונה, כפי שמפרסם משרד הבריאות, נראה פחות משעשע ממקומם של העובדים ובעלי העסקים המוזכרים במסלולים האדומים. למרות שככל הידוע עד כה הקורונה לא עוברת במגע עם חפצים, לא נשארת באוויר יותר מדי זמן, ואין הדבקה ממעגל שני – המקומות האקראיים בהם ביקרו החולים הופכים למוקצים שלא באשמתם, וללא שום הצדקה.

צוות ניקיון וחיטוי בחנות 'הפיראט האדום' באור יהודה, פברואר 2020 (צילום: פלאש90)
צוות ניקיון וחיטוי בחנות 'הפיראט האדום' באור יהודה, פברואר 2020 (צילום: פלאש90)

מה שנותר לעובדות ב'רנואר' לעשות זה להתבדח, וכשאחת העובדות שנמצאת בבידוד התקשרה, הן נזהרות ש"לא להידבק דרך הטלפון". לא כולם עוקבים באובססיביות אחרי מסלולם של חולי הקורונה והמידע הזה יכול לתפוס אותך בהפתעה, "אם הייתי יודעת שהיא הייתה פה גם אני לא הייתי רוצה לבוא לעבודה" אומרת אחת העובדות. "אני לא זוכרת שאף פעם היה כל כך ריק", מוסיפה עובדת אחרת.

דבר שגומר את העסק

"מאז הפרסום העסקים ירדו ב20-30%", מתארת אבישג (41) בעלים של בית קפה בירושלים שהיה אחת הנקודות במסלולו של תייר מצרפת שנמצא חולה בקורונה לאחר חופשה של 24 שעות בישראל, "אנשים מפחדים, ובטח לבוא לאכול". העובדים שנכחו בזמן שהחולה ביקר במקום נשלחו כמובן לבידוד, אבל העובדים האחרים גם מפחדים להגיע למקום. "המצב לא פשוט בכלל. ההודעות נועדו להזהיר אנשים שהיו עם חולה במקרה באותו מקום, וחוץ מלעשות את זה הם גם פוגעות מאוד בכיס".

"אנשים לא נכנסים. ברגע שרואים את הפרסום אנשים מפחדים ובצדק, גם אני הייתי מפחד", מספר יעקב (45) מנהל 'סופר חצות וחצי' בראשון לציון, שהיה נקודה במסלולו של החולה ה-25. יעקב מספר שאת כל העובדים שהיו באותה משמרת שלחו לבידוד, אך גם העובדים האחרים חוששים להגיע. "זה דבר שגומר על העסק", הוא מספר, "צריך לשלם חשמל, ארנונה, לחלק משכורות למעל 30 עובדים. חג עכשיו, קנינו סחורה חדשה, ואנשים פשוט לא באים". כשאתה בעל עסק קטן, מספר יעקב, אתה במילא נמצא כמעט תמיד במצוקה תזרימית, והפרסום בהקשר הנ"ל עוד יותר מקשה, "אתה שורד בקושי ואז מקבל מין מכה כזו, נוק אאוט, ומתרסק", הוא אומר בכאב.

הקונים מתחילים לחזור

"ברגע שההודעה התפרסמה, הקניון פשוט התחיל להתרוקן לגמרי מאנשים", מספרת מעיין (19) מנהלת סניף של חנות הנעליים 'TO GO' בקניון אונו, חנות שהיתה גם היא במסלול של החולה ה-14. "החנות התרוקנה ברמה שאף אחד לא נכנס במשך שעות. אין מה להגיד, זה מאוד פגע בעסקים", היא אומרת. "ביום שקיבלנו את ההודעה, הייתי בדיוק עם אחד העובדים שמכר לחולה שהייתה בחנות. היינו בשוק".

אתמול (שני) נראה היה שהקונים מתחילים לחזור למקום, "בהתחלה הרגשנו את הפגיעה אבל עכשיו מתחילים להיכנס לפרופורציות. אנשים מבינים שזה לא שהם יגעו בנעל ויחלו."  מעיין מוסיפה שיש גם עניין חברתי. "את עוברת בקניון וכולם מסתכלים עלייך. אתמול בערב למשל קניתי שתיה באחת החנויות האחרות בקניון, והעובדת שם אמרה לי 'מה את עושה פה? לכי לבידוד'. אני בכלל לא הייתי שם עם החולה, וכמובן שהעובדים שכן היו וכל מי שצריך להיות בבידוד – נמצאים בבידוד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!