דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חסרי בית

נלחמים בקורונה / כך מתכוננות מדינות בעולם לרגע בו הקורונה תגיע לחסרי הבית. ואצלנו?

בסן פרנסיסקו רכשו 30 וואנים למקרה בו חסרי הבית יצטרכו בידוד | במונטריאול תגברו את המקלטים | ובלוס-אנג'לס מוודאים שחסרי הבית שוטפים ידיים | האם הצעדים האלו מספיקים כדי לשמור על האוכלוסייה הפגיעה הזו מפני התפרצות?

מחנה מאולתר של חסרי בית באורגון, שהתארגן מחשש מפני התפרצות הקורונה (AP Photo/Andrew Selsky)
מחנה מאולתר של חסרי בית באורגון, שהתארגן מחשש מפני התפרצות הקורונה (AP Photo/Andrew Selsky)
יהל פרג'

אחת מהאוכלוסיות עבורן התפרצות של נגיף כמו קורונה מסוכנת במיוחד היא אוכלוסיית חסרי הבית. שילוב של מצב בריאותי ירוד, העדר תנאים סניטריים וכמובן העדרו של מקום מבודד, חושפים אותם לסכנה בצורה קיצונית. ברחבי העולם נערכים בדרכים שונות כדי לצמצם את ההידבקות, גם של חסרי הבית וגם מחסרי הבית לשאר האוכלוסיה.

כמעט 200,000 בני אדם נחשבים לחסרי בית בארצות הברית, ולמרות שעד כה לא  נמצאו חסרי בית עם קורונה, זו אוכלוסייה שנחשבת לפגיעה ביותר. על פי דו"ח של הבית הלבן התנאים בקרב חסרי הבית בארה"ב מתדרדרים במספר מדינות, כולל בוושינגטון, קליפורניה ואורגון, שם עליית עלויות הדיור גרמה לנסיקה במספר חסרי הבית.

 כ-8,000 בני אדם חסרי בית חיים בסן פרנסיסקו, ופרנסיס זמורה, מנהל במחלקת החירום בעיר, אמר ביום שלישי השבוע כי המטרה העיקרית היא לצמצם כמה שניתן את ההתפשטות בקרב האוכלוסיה הפגיעה הזו. בנסיון למזער נזקים, הכשירו בסן פרנסיסקו בשבוע האחרון 30 וואנים, בהם מטבחון שירותים ומקלחת, עבור חסרי הבית שנאלצים לשהות בבידוד, ושמן הסתם אין מרחב ששומר עליהם ועל הסביבה. 30 כלי הרכב, שעלותם למעלה מ-440,000$, הושכרו בידי העיר בזכות הכרזה על מצב חירום, ובנוסף להם בעיר בודקים אפשרות של בידוד בחדרי מלון מקומיים.

במונטריאול שבקנדה תגברו הרשויות את המקלטים למחוסרי הבית, במטרה למנוע את התפשטות הוירוס. רופאים בקנדה הביעו חשש שהנגיף עלול להתפשט במהירות בקרב אוכלוסיות של מחוסרי דיור, ודחפו להקמת מרכזים זמניים בהם ישמרו תנאי היגיינה גבוהים. "אם נגיף הקורונה היה מתפשט בקרב מחוסרי הדיור, יש אפשרות שהיינו כבר רואים התפרצות שלא היינו יכולים לשלוט בה", אמר סמואל ווטס, שמנהל את אחד המרכזים לחסרי בית בקנדה.

מחסי חסרי בית. (קרדיט: דבר)
מחסי חסרי בית. (קרדיט: דבר)

מחוז קינג בוושינגטון, מקום מקרי המוות הראשונים מקורונה בארה"ב, קנה מוטל והתקין בו תריסר יחידות בהן יכולים חסרי בית נגועים להתאושש. ג'ימי ג'ונס, מהעיר סלאם, באורגון, שם הקימו מחנה מאולתר לחסרי בית, אמר: "אם חסרי הבית חוטפים את הנגיף, קיימת מידה גבוהה של הסתברות שהוא ישפיע עליהם בצורה קשה יותר מאשר על האוכלוסייה הכללית, עם תמותה גבוהה יותר".

בלוס אנג'לס הגיעו צוותים של המדינה ליותר מ-300 מתקנים של חסרי בית כדי לוודא שאנשים "שוטפים ידיים ולא חולקים אוכל או כלים", למרות שברור שבתנאים כאלו כמעט בלתי אפשרי לדחות את ההתפרצות.

ואיך מתמודדים אצלנו?

בעוד בקנדה (שם לומדים מההשפעה של התפרצויות קודמות של מחלות על חסרי הבית) ובצפון אמריקה צוותי רווחה נערכים בצורה מעמיקה, בין השאר דורשים מהארגונים השונים והמתנדבים עם חסרי בית ללמוד על הוירוס, לאגור מצרכי מזון ועוד, נראה שההערכות בישראל, מתעכבת.

מעיריית ת"א, שם מספר חסרי הבית הוא הגבוה ביותר בישראל, נמסר: "עיריית תל אביב יפו ממשיכה לטפל ולפעול למען דרי הרחוב כפי שבוצע עד כה. הנחיות משרד הבריאות הנוגעות להתמודדות עם הקורונה הופצו לכלל העובדים המטפלים בדרי הרחוב, למטופלים ביחידה ולשוהים בגגונים. בנוסף ובהתאם להנחיות משרד הרווחה והשירותים החברתיים, מוכשר חדר בגגון מכורים. מינהל השירותים החברתיים פועל יחד עם משרד הרווחה לאיתור פתרונות נוספים במידה ונידרש לכך."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!