דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רפואה ציבורית

כלכלת הקורונה / בצל הקורונה: מוסדות רפואיים מבקשים תרומות עבור ציוד בסיסי

תיקי כונן, מכשירי הנשמה ומתנדבים ללקיחת בדיקות - למרות מצב החירום, המערכת הציבורית מבקשת תרומות כדי להתקיים | "מבקשים מתנדבים במקום להיות מוכנים מראש", אומר סטודנט לרפואה

מודעה לגיוס תרומות של מד"א - אילוסטרציה. (צילום: פלאש90, עיבוד: אידאה)
מודעה לגיוס תרומות של מד"א - אילוסטרציה. (צילום: פלאש90, עיבוד: אידאה)
יהל פרג'

"הקורונה כאן, מזמינים אתכם להצטרף למאמץ" – כך קוראת מודעה של בית החולים יצחק שמיר (אסף הרופא לשעבר), המבקשת מאתנו לתרום כמה שנרצה עבור רכישת מכשירי הנשמה מתקדמים ולמען הגדלת מלאי החירום של המרכז הרפואי. כן, בית חולים ממשלתי מבקש תרומות עבור גיבוי מלאי החירום שלו, והוא לא היחיד.

ארגון ידידי מד"א למשל, מגייס תרומות מהציבור הישראלי עבור תיקי כונן: "מצב החירום מחייב אותנו, אזרחי המדינה, לקחת אחריות על חיינו". מה דוחף את הגופים הציבוריים האלו לשנורר כסף מהכיס של הישראלים? אולי הייבוש התקציבי של המערכת, שמתמודדת עם אחד האתגרים הגדולים ביותר בתולדות המדינה, הוא התשובה.


"יש כאן חריגה, התייחסות צינית, שימוש בתחושת האחריות, ובזה שבאמת אכפת לנו ואנחנו יודעים שיש צורך, כי רואים שיש רופאים ואחיות בבידוד, או מחלקות שנסגרות כי יש שם חולה", אומר אייל, סטודנט לרפואה בשנה ה', שנתקל בימים האחרונים בלא פחות מארבע בקשות מצד אגודת הסטודנטים או בית החולים, להתנדב במעבדה או עם ילדי הרופאים. "יש מצוקה, ואתה מכיר אותה מבפנים. בתור עובד הייתי שמח שהיה בא מתנדב להקל עלי, אבל עדיף שתקינת כח האדם לא תהיה משנות ה-80, אלא רלבנטי להיום", הוא אומר. אתמול (ראשון) בערב כבר נוספו 500 תקנים אחרי שנים שההסתדרות הרפואית דורשת זאת ממשרד הבריאות.

האפשרויות להתנדב עבור הסטודנטים לרפואה (צילומי מסך)
האפשרויות להתנדב עבור הסטודנטים לרפואה (צילומי מסך)

 

הקורונה כאן – מוזמנים להצטרף למאמץ (צילום מסך)
הקורונה כאן – מוזמנים להצטרף למאמץ (צילום מסך)

"השיטה הזו קלוקלת"

מהדברים של אייל עולה שמבקשים סיוע של מתנדבים עבור בדיקות מעבדה של PCR לקורנה, לפרוייקט הכשרה של מד"א ללקיחת דגימות, עזרה במיון בקופות החולים ובבתי החולים, ולבייביסיטר לילדים של אחים ורופאים.

"זה מעצבן אותי מכמה סיבות", מוסיף אייל, "במעבדות הרפואיות זה הכי מובהק, הם מתלוננים המון זמן שאין תקינה ואין מכשירים ומה שיש זה מיושן, ומתעלמים מזה. אבל עכשיו כשיש מצב חירום, באים לבקש מתנדבים במקום להיות מוכנים מראש".

"אנשי רפואה זו אוכלוסיה מאוד אכפתית, שרוצה לדאוג לחברה. האופי שלנו הוא כזה – רובנו מתנדבים בעבר ובזמן הלימודים. אבל אני לא מוצא שום סיבה להתנדב במקומות שבהם יש אנשים בשכר. זו חוצפה לא לשלם לסטודנטים, בטח בתקופה שבה מפטרים ודברים מתבטלים וגם הם נמצאים במחסור ובמצוקה כלכלית".

"אני לא רוצה לצאת בקריאה נגד התנדבות, אבל אני חושב שהשיטה הזו קלוקלת", אומר אייל, "אבל גם אם משתפים איתה פעולה, אם לא נאבק נגד זה ביום שאחרי, זה ימשיך וימשיך ויצמצם את המערכים הקיימים. זה עוד שלב בהתדרדרות של מערכת הבריאות".

תגובת המרכז הרפואי שמיר: "בעתות חירום, כמו בעתות רגיעה, אגודת הידידים של המרכז הרפואי שמיר דואגת לרווחת המטופלים ולחידוש הציוד המשמש את הצוות הרפואי. לאור המצב החריג במדינה בימים אלה, בעקבות נגיף הקורונה, קיבלנו פניות רבות של אזרחים ומטופלים שביקשו לעזור במאמץ הרפואי שלנו. אגודת הידידים שלנו הרימה את הכפפה והחליטה לצאת במבצע תרומות נרחב לטובת הצטיידות בציוד מציל חיים לשעת חירום. אנו מודים לציבור הרחב על התגייסותו היפה ונכונותו לפתוח את הכיס והלב לטובת הפרויקט החשוב הזה"

התייחסות אגודת ידידי מד"א: "התפשטות נגיף הקורונה וכניסתם של מאות אלפי ישראלים לבידוד, מחייב את מד"א להרחיב מידית את מערך התגובה שלו. העומס הצפוי בבתי החולים וחוסר יכולת לפנות חולים מצריך הענקת סיוע רפואי בביתם של החולים המבודדים. בימים אלה נערך מד"א לתכנית חירום לאומית שתיתן מענה רפואי לשוהים בבידוד שעלותה 13 מליון ש"ח! מד"א יפרוס מיידית 3000 חובשים ופרמדיקים בשכונות בכל רחבי הארץ שיצויידו בתיקי כונן הכוללים מכשיר החייאה, מנשם, בלוני חמצן ותרופות שיאפשרו להם להעניק טיפול חירום רפואי כשהם עוטים לבוש מגן.
עלות תיק לכונן 4700 שח. מצב החירום מחייב אותנו, אזרחי המדינה לקחת אחריות על חיינו ולסייע למד"א להיערך עבורכם לגרוע מכל. ידידי מד"א יוצאים בקמפיין גיוס המונים וקוראים לכל אחד ואחת מכם להיות שותפים במאמץ הלאומי ולסייע לנו במימון תיקי הכונן עבור צוותי מד"א. זה עניין של חיים ומוות."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!