דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלימות במשפחה

נגיף הקורונה / סכנה בבית: בשירותי הרווחה נערכים להתגברות מקרים של אלימות במשפחה

בידוד ממושך, לחץ בעקבות מצבים רפואיים וכלכליים, חוסר וודאות - כל אלו עלולים להכניס מתח רב למערכות יחסים בבית, ולהגביר התנהגות אלימה | "בכל במקרה של איום או צורך בהגנה להתקשר 106 בכל עיר בארץ" אומרת רותי עוזרי, מנהלת מרכז נעמת לטיפול ומניעת אלימות במשפחה

הפגנה נגד רצח נשים בת"א (צילום: יהל פרג')
הפגנה נגד רצח נשים בת"א (צילום: יהל פרג')
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

למעלה ממיליון משפחות נכנסו בימים האחרונים לשגרה של שהייה ממושכת ביחד בעקבות השבתת מערכת החינוך, והמעבר לעבודה מהבית, פיטורים, יציאה לחל"ת ועוד. לפי גורמי הרווחה, המצב עלול להגביר מצבי אלימות בתוך המשפחה, והם קוראים לכל מי שנתקל באיום של אלימות במשפחה לפנות למוקד 106.

לדברי חגי מויאל, מנהל תחום אלימות במשפחה בקהילה במשרד הרווחה, "אחרי חגים וסופי שבוע רואים לרוב עליה מסוימת באלימות בבית. לכן צריך להיות דרוכים". בימים הקרובים יצא המשרד בקמפיין פרסומי ברשתות החברתיות שיציע לאנשים והנשים שזקוקות לסיוע את המשרד ככתובת.

"אנחנו מדברים על 'משבר מצבי'", אומר מויאל. "אירוע מטלטל בחיים, כמו פיטורים שאנחנו רואים עכשיו, אלו האנשים שרוצים להגיע אליהם, לפני שזה נהיה פלילי. אנחנו מדברים על מצבים בהם אנשים לא מצליחים לווסת את ההתנהגות, וכשזה קורה הם מוזמנים להתקשר אלינו, לא מצריך שהמטופלים שלנו יהיו בקצה הרצף".

רותי עוזרי, מנהלת מרכז נעמת לטיפול ומניעת אלימות במשפחה, מחזקת את דבריו של מויאל, "אנחנו צופות הגברת מתחים ואלימות שקיימית כבר, בין היתר כתוצאה מזה שכל הילדים בבתים ויש איסורים. תמיד אחרי חגים ושהות ממושכת ביחד המצב הופך להיות יותר קשה. חלק מהסימנים לאלימות הם: קנאה, אובססיביות, אלימות נפשית, אלימות מילולית. גם כל המצב הכלכלי מעצים את זה, כשלא מקבלים משכורות, וכמובן פיטורים".

על המקלטים המתוגברים שפועלים 24/7: "יושבים בערב לראות לראות טלוויזיה, עשר נשים והילדים שלהן, בשני מוקדים. המקום חייב לעבוד 24/7, זה מפעל חיוני."

נערכים

המשרד וגופי הרווחה ממשיכים להפעיל ללא הפסקה, ואף בצורה מתוגברת, את קווי המענה והמקלטים. משרד הרווחה מפעיל 113 מרכזים למניעת אלימות במשפחה ברשויות המקומיות, וכ-450 עו"סים עובדים בהם. יש להם את הידע, הם יכולים לבצע הערכת מסוכנות, תכניות הגנה, כניסה לתהליך.

שמות הנשים שנרצחו השנה על רקע מגדרי בעצרת מאחה בירושלים למאבק באלימות נגד נשים. 18 באוקטובר 2018 (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
שמות הנשים שנרצחו השנה על רקע מגדרי בעצרת מאחה בירושלים למאבק באלימות נגד נשים. 18 באוקטובר 2018 (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)

בנוסף לכף מפעיל המשרד קו חירום 118 שפועל 24/7, המאוייש על ידי עובדות סוציאליות שעברו הכשרה בתחום האלימות במשפחה. "למצב הקיים עשויה להיות השפעה על היחסים בתוך המשפחות, ואנחנו נערכים לכך – שמירת קשר טלפוני עם משפחות מוכרות, מחדדים הנחיות לאנשי מקצוע וגם ברשויות, וטיפול טלפוני ברשויות שלא נותנות טיפול ישיר."

הבעיה, לדעתה של עוזרי תהיה כששירותי רווחה לא יהיו זמינים, "בכל במקרה של איום או צורך בהגנה להתקשר 106 בכל עיר בארץ, יש כוננים של הרווחה ויודעים לתת מענה במצבים אקוטיים ש לצורך בהגנה". עוזרי מוסיפה, "לאור ההגבלות בקרב האוכלוסייה, ומקומות עבודה שיסגרו – המצב הקיים יכול להתלהט. אנחנו זמינות להתייעצויות והפניה למקלט בעת הצורך. משרד הרווחה הנחה לתגבר את הצוותים, כרגע ללא שיפוי, אולי בהמשך".

המקלטים לנשים נפגעות אלימות הפעילות ממשיכה כרגיל, ואף מתוגברים בכוח אדם, "במקלט הפעילות ממשיכה, מתגמשים עם השעות וההפרדה, ביחס להוראות משרד הבריאות" אומרת עוזרי. "התאבזרנו בכל מה שצריך. במצב הנוכחי אפשר להחזיק מעמד, הבעיה תיהיה כשיהיה פה חולה. יושבים בערב לראות לראות טלוויזיה, עשר נשים והילדים שלהן, בשני מוקדים. המקום חייב לעבוד 24/7, זה מפעל חיוני."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!