דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ריבית

כלכלת הקורונה / הפד בצעד דרמטי: מוריד את הריבית בארה"ב באחוז לרמה אפסית

בנוסף הודיע הבנק המרכזי האמריקני על הזרמת 700 מיליארד דולר לשווקים בחודשים הקרובים | אסטרטג הריביות של בנק לאומי: "השוק משדר שהכלים שהיו טובים ל-2008 לא רלוונטיים, ומה שנדרש הוא צעדים פיסקליים מאוד נרחבים"

הבנק הפדרלי של ארה״ב (צילום: shuttterstock)
הבנק הפדרלי של ארה״ב (צילום: shuttterstock)
יונתן קירשנבאום

בצעד הדרמטי ביותר מאז המשבר הכלכלי לפני 12 שנים, הבנק הפדרלי של ארה"ב חתוך אתמול (ראשון) את שיעור הריבית באחוז שלם, והוריד אותו לטווח של 0%-0.25%. הבנק גם הודיע על סדרה חדשה של רכישות אג"ח ממשלתית הידועים כהרחבה כמותית, בהיקף של חצי 700 מיליארד דולר בחודשים הקרובים.

"וירוס הקורונה פוגע בקהילות ומפריע לפעילות הכלכלית במדינות רבות, כולל פה בארה"ב" אמר הפד בהודעה לתקשורת. "הבנק הפדרלי מוכן להשתמש בכל סל הכלים שלו כדי לתמוך במשך זרימת האשראי למשקי בית ועסקים". הנשיא טראמפ שיבח את המהלך ואמר שהמהלך "משמח אותי מאד".

הצעד של הפד נועד לנסות ולמנוע פגיעה כלכלית משמעותית בעקבות משבר הקורונה. בית הנבחרים האמריקאי אישר תכנית סיוע שתעניק בין היתר ימי מחלה ומימון לבדיקות לעובדים אמריקאים רבים, ובימים הקרובים תובא התכנית לאישור הסנאט. התכנית כוללת גם מיליארד דולר בסיוע לאנשים בסיכון לתת תזונה בעקבות המשבר, ועוד מיליארד דולר נוספים לתשלום ימי המחלה של עובדים בנמצאים בבידוד.

הורדת הריבית היא ניסיון נוסף להתמודד עם המשבר הכלכלי המתהווה בארצות הברית בכלים מוניטריים – דרך הקלת התנאים להלוואת, גיוס הון והמרצת השקעה במשק.​ גם בנק ישראל נוקט בצעדים דומים אם כי קיצוניים פחות, ואתמול הודיע על תחילת הרחבה כמותית. עם זאת, נגיד הבנק הצהיר כי "הגיע הזמן לעשות סוויטצ'" ולעבור לכלים של הרחבה תקציבית.

דודי רזניק, אסטרטג הריביות של לאומי שוקי הון, התייחס הבוקר להפחתת הריבית הדרמטית בארה"ב ולצעדים הנוספים שעליהם הודיע הפדרל ריזרב: "השווקים משדרים אי אמון במהלך של הפד: המסחר בחוזים העתידיים בוול סטריט נעצר במהלך הלילה לאחר ירידה של 4.5%. במסחר באסיה המדדים יורדים בכ-2-4 אחוזים והבורסה של סידני יורדת בלמעלה מ-9 אחוזים, וההערכה היא שגם שוק המניות הישראלי יפתח את המסחר בירידות, בדומה לעולם. השוק משדר שהכלים שהיו טובים ל-2008 לא רלוונטיים להיום, ומה שנדרש הוא צעדים פיסקליים מאוד נרחבים. מה שדומיננטי בשווקים הוא הפחד הגדול מההשפעה הריאלית של הנגיף ולכן השוק מסתכל יותר על הצעדים שנוקטות הממשלות מאשר על הבנקים המרכזיים. הצעד הראשון שנקט טראמפ ביום שישי, עם ההרחבה הפיסקלית של כ-50 מיליארד דולר, הוא התחלה של מה שהשוק מצפה לו".

איך ממריצים כלכלה? הביקורת של סטיב קין על דרכי ההתמודדות עם המשבר הכלכלי (גרפיקה: אידאה)
איך ממריצים כלכלה? הביקורת של סטיב קין על דרכי ההתמודדות עם המשבר הכלכלי (גרפיקה: אידאה)
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!