דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

מחיר הקורונה / "אתה אומר לעובדים בנתב"ג את האמת, עם כל הכאב, דמעות בעיניים"

כשאולמות נמל התעופה ריקים מנוסעים ומעובדים, יו"ר ועד עובדי רשות שדות התעופה, פנחס עידן, מנסה לצמצם נזקים | לדבריו, ההחלטות הקשות מתקבלות יחד עם ההנהלה | ויש לו גם מסר לפוליטיקאים: "צריך ממשלת חירום"

פנחס עידן על רקע אולם ריק בנמל התעופה בן גוריון  (צילומים: פלאש 90 / עיבוד: אידאה)
פנחס עידן על רקע אולם ריק בנמל התעופה בן גוריון (צילומים: פלאש 90 / עיבוד: אידאה)
שי ניר

מעל ארבעים שנות עבודה בנמל התעופה בן גוריון לא הכינו את פנחס עידן, יו"ר ועד עובדי רשות שדות התעופה, למראות האולמות הנטושים בשדה התעופה מהשבועות האחרונים. "זה מצב שאני לא מכיר ולא זוכר כמוהו. לראות טרמינל שהעביר 25 מיליון נוסעים בשנה כשעכשיו הוא ריק, עיר רפאים, זו טראומה. רק שאנשים לא ייכנסו לדיכאון". מאז עצירת מרבית הטיסות בישראל בעקבות התפשטות הקורונה הוצאו לחופשה ללא תשלום כמחצית מעובדי נמל התעופה, ועידן מנסה לצמצם ככל האפשר את הנזקים. לדבריו, מתחילת המשבר ועד עכשיו הוועד פועל בשיתוף פעולה עם ההנהלה, וההחלטות, כואבות ככל שיהיו, מתקבלות במשותף.

ספר על התחושה הכללית בקרב העובדים בשבועות האחרונים.
"העיניים רואות ולא מאמינות, והלב נשבר. בימי שגרה הטרמינל נעים, חי, נושם, פועל, אין מקום לעבור בין הנוסעים, אין מקומות ישיבה מרוב שצפוף ומלא. היום אתה בא וזה כמו חלום בלהות שלא נגמר – הכל ריק. בתוך המציאות הזו, עובדים רבים במצב של יאוש, חוסר ודאות, לא יודעים מתי זה ייגמר. אומרים לאנשים ללכת הביתה, לפני חג הפסח. יש יותר קשה וגרוע מזה? אנחנו רגילים שזו התקופה לגייס ולקלוט עובדים לקראת עונת השיא, ובמקום זה שולחים אנשים הביתה. זו אווירת ייאוש קודרת ועצובה".

כמה עובדים בנתב"ג נמצאים בבית כרגע?
"בעונה השיא הרגילה אנחנו מגיעים ל-6500 עובדים. עכשיו בגלל המצב הגענו לכמעט ל-3500 עובדים בחופשה ללא תשלום (חל"ת). בינתיים לא הגענו למצב של פיטורים. במקום זה מוציאים לחל"ת, מוציאים לחופשות מאולצות, עובדים קבועים עובדים שעות נוספות. קיצצנו בדברים שמגיעים לנו בהסכמים, והסכמנו לוותר עליהם. אני לא יודע מה ההמשך והלוואי והייתי יודע. מהראשון באפריל אנחנו מוציאים את כל עובדי היום, עובדי המשרדים, לחופשה מאולצת עד אחרי פסח. כדי להבין את מצב העבודה אתן דוגמה – ביום עבודה רגיל טרקטור בנתב"ג צורך כ-40 ליטר דלק. היום הוא צורך רק 5 ליטר בלבד".

איך אתה ואנשי ועד העובדים מתמודדים עם המצב?
"אנחנו מתמודדים יחד כוועד ונושאים באחריות. אף פעם לא נתקלנו במשבר כזה, אבל אנחנו כאן, בטוב וברע. בדרך כלל, בתקופות כאלה אנחנו יודעים רק להביא להישגים ולגייס. לצערי, היום אנחנו פוגשים את העובדים שיוצאים לחל"ת. אתה אומר להם את כל האמת, עם כל הכאב, עם דמעות בעיניים, ואתה לא יכול להישיר מבט אליהם. זו מכה משמיים. אם המצב לא יתאושש בחודשיים-שלושה הקרובים, לצערי חלק מהם יצטרכו להישאר בבית ולחפש עבודה. ציבור העובדים שלנו מבין את העניין. הם רואים את זה שאין טיסות, אין עבודה, אין נוסעים והאולמות ריקים".

נמל התעופה בן גוריון כמעט נטוש, מרץ 2020 (צילום: דוד טברסקי)
נמל התעופה בן גוריון כמעט נטוש, מרץ 2020 (צילום: דוד טברסקי)

האם יש מחלוקות בין הוועד להנהלה?
"אנחנו עובדים עם ההנהלה בשיתוף פעולה מעולה ומקבלים החלטות משותפות. כל בוקר אנחנו מתכנסים ורואים איפה אפשר לקצץ ולהוריד כדי לעבור את המשבר, כך שכשנסיים נוכל להגיע למצב כלכלי שאפשר יהיה להציל את העסק. כולם מבינים את המצב ומודיעים למה שקורה. ההנהלה לא מנצלת את המצב לרעה, ואין לי טענות או תלונות. יושבים ומתפללים יחד איתם שייגמר מהר. אנחנו עובדים בתיאום עם ההנהלה וגם מקבלים גיבוי מלא מההסתדרות".

רבים מחולי הקורונה בישראל נדבקו בחו"ל ועברו דרך נתב"ג. כיצד העובדים מתמודדים עם הסיכון להידבק בנגיף?
"נכון לכרגע עשרות עובדים נמצאים בבידוד בעקבות מגע עם חולים. אנחנו מעורבים בדרישה שיתנו לעובדים את המיגון המקסימלי. לצערי, לאחרונה נדבק לנו עובד בעבודות קבלן, אבל זו העבודה שלנו. אנחנו נגיד לסגור את העסק וללכת הביתה כולם? מישהו צריך לעבוד. אלו הסיכונים וזו העבודה שלנו לצערי".

איך אתה רואה את המשבר באל על?
"ליבי ליבי עם עובדי אל על ועם הוועד. הנהלת אל על לא צריכה לנצל את המצב. שיקחו דוגמה מההנהלה שלנו, שבכל בוקר עושים הערכות מצב ומתקדמים. צריך לשבת יחד עם הוועדים וההסתדרות, ולא לנצל את המצב ולכרות את כל העץ שעליו יושבים. אפשר להגיע לפשרה, יש שם ועד אחראי, ויש הסתדרות שמבינה. אי אפשר לדעת אם זה יימשך שנתיים או שזה ייגמר עוד שבועיים. תמתינו. אי אפשר לנצל את המצב".

אחרי שכמעט התמודד לכנסת מטעם הליכוד לפני כשנה, עידן מצפה מהפוליטיקאים להתעלות מעל המחלוקות, ולהקים באופן מיידי ממשלה שתטפל במצב. "צריך שתקום ממשלת חירום או ממשלת אחדות, להתגייס כולם. עזבו את האגו, בואו נעבור את המשבר. לא יכול להיות שנמל תעופה, השער הכמעט יחיד של מדינת ישראל סגור, ואנחנו משחקים במשחקי פוליטיקה, אגו וכבוד? זו בושה וחרפה. תעזבו את כל האגו וכל ההתחייבויות, בואו נקים ממשלה ונצא לעבודה. זה יותר גרוע ממלחמה. כבר עברתי כמה מלחמות, ולא היה מצב כזה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!