דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה בעולם

עבודה בעולם / מאמצעי מיגון ועד סיוע כלכלי: האיגודים בעולם נאבקים להגן על העובדים ממשבר הקורונה

בארה"ב דורשים האיגודים תשלום ימי מחלה למיליוני עובדי מזון מהיר | נהגי 'אובר' ו'אולה' בהודו נאבקים על אמצעי מיגון | ועובדי חדרי המתים בגאנה מאיימים בשביתה אם לא יקבלו מיגון | מבחר מאבקי עובדים מעולם במשבר

עובדים עם מסכה בגואטמלה. 12 במרץ 2020 (AP Photo/Moises Castillo)
עובדים עם מסכה בגואטמלה. 12 במרץ 2020 (AP Photo/Moises Castillo)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

מאז התפרצות מגיפת הקורונה פועלים איגודים מקצועיים ברחבי הגלובוס כדי להגן על העובדים מהמשבר הכלכלי. מדרישה לביטוח בריאות וימי מחלה בתשלום בארה"ב, אמצעי מיגון לנהגי 'אובר' בהודו ועד מיגון לעובדי חדרי המתים בגאנה, תפקידו של האיגוד המקצועי בימים אלו עולה ביתר שאת בדאגה לעובדים, לקיומם ולשלומם הכלכלי.

ארה"ב: דורשים ביטוח בריאות וימי מחלה בתשלום

בארה"ב לא נהוג לשלם לעובדים על ימי מחלה, ולרוב העובדים בענף המזון המהיר במדינה אין זכות כזו. התפשטות נגיף הקורונה מביאה למצב בו עובד צריך לבחור לבוא לעבודה חולה או לשבת בבית בלי שום פיצוי ודרך להתקיים.  ההתפשטות המהירה של הקורונה עלולה עוד להוביל לסגירה מוחלטת של המסעדות וגם בתרחיש זה, לא צפוי להיות פיצוי.

תנועת 'נאבקים למען ה-15', שנאבקת למען העלאת שכר המינימום ושיפור תנאי העבודה של עובדים מוחלשים בארה"ב, מובילה בימים אלו מחאה שבתחילתה עוד כללה הפגנות, והיום אמצעי לחץ נוספים סביב המעסיקים הגדולים בניהם מקדונלדס לתת ימי מחלה בתשלום לעובדים. בהצהרה שפורסמה אתמול (שלישי) נאמר כי "מקדונלדס, שגרפה רווחים של 6 מיליארד דולר בשנה שעברה, חייבת לספק ביטוח בריאות וימי מחלה בתשלום לכל מי שלובש את המדים שלה אם הם הושפעו מנגיף הקורונה. המעסיק השני הפרטי בגודלו בעולם חייב לספק איזו שהיא תמיכה לזכיינים שלו, כך שכל העובדים כולם יכוסו. החברה צריכה לשלם, ולא משלמי המיסים".

על פי התנועה, החברות הגדולות של ארה"ב לא מספקות ימי מחלה בתשלום ל-517 אלף עובדי מקדונלדס, 347 אלף עובדי וולמארט, 189 אלף עובדי קרוגר, 165 אלף עובדי ברגר קינג, 156 אלף עובדי פיצה האט, 139 אלף עובדי מריוט, 133 אלף עובדי וונדיס ועוד.

איראן: שובתים כדי לא לעבוד

מספרי המתים מנגיף הקורונה באיראן אינם ברורים ונעים בין 3500 ל-4,900. במפעלים גדולים באיראן מכריחים את העובדים להגיע לעבודה למרות העבודה בצפיפות, הנסיעה באוטובוסים מלאים וסכנות ההידבקות. ראשי מרבית החברות והמפעלים הפרטיים מסרבים לסגור את עסקיהם בעקבות המגיפה – מצב המסכן את העובדים.

למרות שמשטר האייתולות אוסר על פעילות איגוד מקצועי אמיתית וחופשית, העובדים עדיין מרימים את ראשם ורוצים לשרוד. ביום ראשון השבוע יצאו כ-3,500 עובדי מכרות פלדה במחוז דרום-מזרח קרמן לשביתה במחאה על כך שהם נאלצים לעבוד. מהדיווחים עולה כי רק המנהלים הבכירים בחברה, המזוהה עם המשטר האיראני, הורשו לעזוב ולהיסגר בבתיהם.

גאנה: איום להשבית את חדרי המתים עקב היעדר מיגון לעובדים

יו"ר איגוד עובדי חדרי המתים בגאנה (Mortuary Workers Union), אדמונד מנשה, איים בהשבתת חדרי המתים עקב הזנחת העובדים על ידי רשויות הבריאות במדינה. לדבריו, רשויות הבריאות לא הצליחו להעניק להם אמצעי מיגון כדי לבצע את עבודתם ההכרחית בבית החולים במידה וחולה קורונה ימות.

בראיון טלוויזיוני בראשון השבוע אמר מנשה כי העובדים ישבתו במידה שהרשויות הרלוונטיות לא יספקו להם הגנה לביצוע עבודתם ללא סיכון. "ההנהלה שלנו לא הייתה מעורבת בהענקת כלים או הדרכה שיאפשרו לנו לעבוד עם קורבן קורונה. אף אחד לא עירב אותנו, התעלמו מאיתנו," הוא הדגיש.

מנשה חזר ואמר כי הפוליטיקאים רק גורמים לדברים להראות טוב בעיני הגנאים, אך העובדים, כבעלי עניין מרכזיים, זכו להתעלמות. "האם איננו גנאים? מדוע מתעלמים מאיתנו? כשנישא גופות של קורבנות הקורונה, האם עלינו לשאת את הנגיף למשפחות שלנו?", אמר.

הודו: דרישה לחלוקת מסכות לנהגי אובר ואולה

איגודים של נהגי אולה ואובר דרשו מהחברות לספק להם ערכות בטיחות כדי שלא יידבקו בנגיף הקורונה. "נהגי אולה ואובר הם לרוב הראשונים שבאו במגע עם נוסעים שעלולים לסבול מנגיף הקורונה", אמר שייק סאלאדין, מזכ"ל הפדרציה ההודית של עובדי תחבורה מבוססי אפליקציות (IFAT), "שתי החברות לא צריכות לצפות שהנהגים יגיעו למרכזיהם כדי לקבל את ערכות הבטיחות, אלא להקיםעמדות המציעים חומרי חיטוי, מסכות וסניטרים ידניים בנקודות איסוף מרכזיות כמו שדות תעופה". סאלאדין הדגיש גם את המקרה של נהג אולה שנבדק בנגיף כשהעביר שני אנשים ממומבאי לפונה.

לדבריו של סאלאדין, במהלך השבוע האחרון דיווחו מספר נהגים כי לקוחותיהם מתעקשים שהם ילבשו מסכות ויחטאו את מכוניותיהם. "מדוע הנהג צריך לקנות מסכות וחומרי חיטוי? האם אין לחברות חובה חברתית?" אמר.

בנוסף לדרישת המסכות, ראש התאגדות הנהגים מבוססת האפליקציות במדינת קרנאטקה בהודו דרש מהחברות להכריז על חופשת מחלה בתשלום בת 14 יום לנהגים, כפי שיושם באוסטרליה ובארה"ב. אולה ואובר אמרו כי הקימו צוות ייעודי להתמודדות עם התפרצות הנגיף, והנהגים עודכנו על הוראות 'עשה ואל תעשה' להבטחת ביטחונם. דובר אולה אמר כי "המרכזים שלנו, שניתן להיכנס אליהם, מצוידים באספקה קבועה של ייעוץ לבריאות, חומרי סניטריה לידיים ומסכות שהנהגים יכולים לאסוף ולהשתמש בהם".

הונג קונג וקוריאה הדרומית – משלבים כוחות להגנת זכויות העובדים בזמן הקורונה 

הקונפדרציות של האיגודים המקצועיים בשתי המדינות החליטו לשתף פעולה על מנת לדרוש את התערבות המדינות בהגנה על העובדים. שתי המדינות נפגעו מהמגיפה בהיקפים גדולים, והממשלות בהן מגיבות די דומה. בשתי הקונפדרציות הבינו שפעולה משותפת והצבת דרישות יגדילו את כוחם.

בשתי המדינות גינו מנהיגי האיגודים גינו את חבילת הסיוע הפיננסי של הממשלה, שהיתה מוכוונת יותר לסיוע למעסיקים – הפחתות מס, הפחתת שכר דירה, וסבסוד ישיר לבעלי עסקים. הם דרשו תמיכה כספית נאותה לעובדים הסובלים מהפסד כספי בגלל המגיפה. שני האיגודים הבטיחו להגביר את מאמציהם ולחזק את השותפות ביניהם כדי להגן על זכויות העובדים ועל פרנסתם בתקופות כה קשות.

אוסטרליה: מבקשים את התערבות המדינה בהבטחת שכר

ההנהלה הלאומית של איגוד עובדי החשמל באוסטרליה נפגשה היום בסידני, וקרא לפעולה דחופה של הממשלה הפדרלית לסייע לכל העובדים שנפגעו מהמשבר, וגינו את מעשיהם של מעסיקים שפועלים לא כדין בפגיעה בעבודתם.

"אנו זקוקים לפעולה דחופה של הממשלה הפדרלית כדי לוודא שלא תהיה פגיעה בשכרם של העובדים שנפגעו, במישרין או בעקיפין", אמר אלן היקס, מזכ"ל האיגוד. "לכל הפחות, המשמעות היא חופשה מיוחדת בתשלום עבור כל עובד הזקוק לבידוד עצמי. פירושו של דבר הוא שכל עובד שעבודתו הופסקה על ידי המעסיק צריך להמשיך לקבל את שכרו השבועי הרגיל, ללא קשר לאופי עבודתו". היקס הוסיף כי "לממשלה יש חובה מוסרית ברורה להבטיח כי עובדים פגיעים ועובדים לא קבועים לא יהיו אלו שנושאים על עצמם את השלכות המשבר".

הצהרת האיגוד הדגישה כי שהותם של עובדים בבידוד לא צריכה להיות ממומנת רק על ידי המשפחות העובדות. "זה נושא של בריאות הציבור. אסטרטגיה הנשענת על שכרם ההולך ואוזל של האנשים העובדים כדי לפרנס את משקי הבית שלהם היא גישה פגומה. עלינו להפוך בדחיפות את הבידוד העצמי לאפשרי למימוש כלכלי אמיתי לכל חבר בכוח העבודה האוסטרלי."

האיגוד שלח גם מסר מאיים למעסיקים הפוגעניים: "האיגוד שלנו ירדוף באופן פעיל אחר מקרים בהם מעסיקים ינהגו שלא כדין באי מתן עבודה, הפסקת עבודה או יישום חופשה כפויה", נאמר בהצהרת האיגוד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!