דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

כלכלת הקורונה / לחיות בניו זילנד: הכירו את התכנית הכלכלית הרחבה ביותר שהוצגה כנגד משבר הקורונה

12 מיליארד דולר ניו זילנדי - שהם כ-4% מהתוצר המקומי - יממנו מענקים לתשלום שכר לעובדים, העלאת גובה דמי האבטלה ותגבור מערכת הבריאות הציבורית | שר האוצר רוברטסון: "זוהי רק ההתחלה"

שר האוצר של ניו זילנד, גרנט רוברטסון, בדרך למסיבת העיתונאים בה הכריז על חבילת הסיוע הממשלתית למאבק בהשפעת הקורונה על המשק. (צילום: Photo by Hagen Hopkins/Getty Images)
שר האוצר של ניו זילנד, גרנט רוברטסון, בדרך למסיבת העיתונאים בה הכריז על חבילת הסיוע הממשלתית למאבק בהשפעת הקורונה על המשק. (צילום: Photo by Hagen Hopkins/Getty Images)
יונתן קירשנבאום

ממשלת ניו זילנד הודיעה היום (שלישי) על שורת של צעדים תקציביים מרחיקי לכת במטרה לדאוג לעובדים ולמשק בזמן משבר הקורונה. הצעדים ימומנו על ידי חבילת סיוע ממשלתית בהיקף של 12 מיליארד דולר ניו זילנדי (כ-27.6 מיליארד שקלים), שמהווים 4% מהתוצר של המדינה. "אנחנו פועלים עכשיו כדי להימנע מתרחישים מהסוג שאנחנו רואים במדינות אחרות", אמר שר האוצר הניו זינלדי גרנט רוברטסון, שהוסיף כי "זוהי רק ההתחלה" וצעדים נוספים ינקטו ככל שידרש.

חלק מרכזי מחבילת הסיוע יהיה מוקדש לשמירה ככל הניתן על מקומות העבודה במדינה, על מניעת פיטורים והוצאה לחופשה ללא תשלום. לצורך כך החליטה הממשלה כי עסקים שירשמו ירידה במחזור של 30% לעומת השנה הקודמת יוכלו לזכות בסבסוד של שכר העובדים מטעם המדינה. למעשה, המדינה התחייבה לשלם חלק ניכר משכר העובדים בעסקים שמתקשים בעקבות הקורונה, עד לסוף חודש יוני בשלב הראשון. המדינה תשלם עד ל-2,340 דולר ניו זילנדי לחודש לעובד במשרה מלאה, ו-1,400 דולר ניו זילנדי לעובדים במשרה חלקית (5,393 שקלים ו-3,225 שקלים, בהתאמה).

בניגוד להלוואות בערבות המדינה המוצעות לעסקים בישראל, מדובר במענקים ישירים שיוענקו  לבעלי עסקים כדי לממן את שכר העובדים. על פי התכנית, עסקים יוכלו לקבל עד ל-15,000 דולר ניו זילנדי לחודש (כ-34.5 אלף שקלים) במענקים.

"אנחנו רוצים להציל כמה שיותר מהמשרות דרך התכנית הזאת, אבל אנחנו מודעים לכך שלא כל המשרות ינצלו" אמר רוברטסון, "אנחנו מנסים לעזור לעסקים להסתגל עד כמה שאפשר".

בשלב השני, החליטה הממשלה על מספר צעדים כדי לדאוג לכך שעובדים שיפוטרו יסבלו מפגיעה קטנה כמה שניתן בהכנסותיהם.  הממשלה הודיעה על הגדלת התקציב של לשכות התעסוקה באזורים העניים ביותר של המדינה. הממשלה גם העלתה את דמי האבטלה במדינה ב-100 דולר (כ-230 שקלים) בחודש, והודיעה כי העלאות נוספות ישקלו בהמשך.

בנוסף לצעדים למניעת פגיעה בהכנסות משקי הבית, הממשלה הודיעה כי תזרים חצי מיליארד דולר למערכת הבריאות הציבורית, שיממנו את תגבור יחידות האשפוז היעודיות לחולי קורונה, רכישת ציוד חירום ותשלום שכר הרופאים.

מדובר בחבילת הסיוע הגדולה ביותר שעליה הכריזה מדינה כלשהי עד כה בתגובה למשבר הקורונה. לעומת חבילת הסיוע הניו זילנדית, שעומדת כאמור על כ-4% מתוצר, חבילת הסיוע של ישראל שעומדת על כ-0.5% מהתוצר בלבד, בבריטניה עומד הסיוע הממשלתי על כ-0.6% מהתוצר, חבילת הסיוע באוסטרליה עומדת על 1.2% וקנדה שהכריזה כי תציג חבילה בגודל של 1%-2% אחוזי תוצר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!