דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

כלכלת הקורונה / תכנית החילוץ של טראמפ: תשלום ישיר של 1,000 דולר לכל אזרח

נשיא ארה"ב ושר האוצר שלו סטיב מנוצ'ין הודיעו על תכנית לחילוץ המשק ממשבר הקורונה בסך כ-850 מיליארד דולר | טראמפ: "אנחנו לא רוצים שאנשים יאבדו את מקומות העבודה שלהם או שלא תהיה להם יכולת להתקיים"

שר האוצר האמריקאי מנוצ'ין ונשיא ארה"ב טראמפ במסיבת עיתונאים על תכנית כלכלית למשבר הקורונה. 17 במרץ 2020 (AP Photo/Evan Vucci)
שר האוצר האמריקאי מנוצ'ין ונשיא ארה"ב טראמפ במסיבת עיתונאים על תכנית כלכלית למשבר הקורונה. 17 במרץ 2020 (AP Photo/Evan Vucci)
יונתן קירשנבאום

בצעד דרמטי הודיעו אתמול (שלישי) נשיא ארה"ב ושר האוצר האמריקאי סטיבן מנוצ'ין כי בכוונתם לאשר בימים הקרובים תכנית חילוץ דרמטית, שתכלול בין היתר תשלומים של 1,000 דולר, ישירות לחשבונות הבנקים של אזרחי ארה"ב. במטרה להקל על הירידה בהכנסותיהם כתוצאה ממשבר הקורונה, אמר הנשיא טראמפ "… אנחנו לא רוצים שחברות יקרסו, אנחנו לא רוצים שאנשים יאבדו את מקומות העבודה שלהם או שלא תהיה להם יכולת להתקיים כשרק לפני כמה שבועות הם היו בסדר גמור".

הצעד מתוכנן כחלק מחבילת סיוע שמתכנן ממשל טראמפ לנסות לאשר בימים הקרובים. החבילה צפויה להיות בגודל של 850 מיליארד דולר פחות או יותר, או כ-4% תוצר. סכום הסיוע שווה בגודלו לחבילת הסיוע של ממשל אובמה ב-2009, בתגובה למשבר הכלכלי של 2008.

סוחר בבורסה בוול סטריט, בעקבות נפילות שערים חדות בצל מגפת הקורונה. 9 במרץ 2020 (AP Photo/Richard Drew)
סוחר בבורסה בוול סטריט, בעקבות נפילות שערים חדות בצל מגפת הקורונה. 9 במרץ 2020 (AP Photo/Richard Drew)

פרטי התכנית עדיין לא פורסמו, אבל על פי דברי הנשיא ושר האוצר במסיבת העיתונאים אמש, חלק מהצעדים שינקטו יהיו העברות ישירות לחשבונות הבנק של אזרחים אמריקאים. עם זאת, לא ברור מי יהיה זכאי לתשלומים והאם ההעברות יהיו לכל משק בית או לכל אזרח בוגר בארה"ב. על פי מנוצ'ין, ממשל טראמפ שואף לבצע את ההעברות כבר בשבועיים הקרובים, במטרה להעניק רשת ביטחון למשקי בית לפני סוף החודש. "אזרחי אמריקה צריכים כסף עכשיו, והנשיא רוצה לתת להם את הכסף הזה עכשיו. וכשאני אומר עכשיו אני מתכוון עכשיו, בשבועיים הקרובים" אמר מנוצ'ין.

מטרת המהלך יהיה להעביר באופן המהיר ככל הניתן כסף שימנע ירידות פתאומיות בהכנסות אזרחי ארה"ב. החשש בארה"ב, כמו גם בישראל ובכל המדינות שמשקיהם נפגעו במשבר הקורונה, היא שגל הפיטורים ומספר הגדול של העובדים שנשלחו לחל"ת עלולים לךפגוע באופן קשה בביקושים ולהביא לגל שני של פגיעה בעסקים. לכן, מציע ממשל טראמפ העברת הכספים לחשבונות של אזרחי ארה"ב כאופן לבלום את הפגיעה בהכנסות, ולמנוע צניחה ברמת הביקושים.

התכנית תכלול ככל הנראה גם השקעה רחבה במשק, במטרה לעודד את הפעילות העסקית. באופן זה, הממשלה למעשה מזרימה כסף לעסקים על ידי רכישה רחבה של שירותים ומוצרים. צעד זה מהווה כרית ביטחון לאותם העסקים עם הבטחה להמשך תזרים, ומאפשר להם להימנע מפיטורי עובדים.

הממשלה תגייס את המימון לתכנית על ידי הגדלת החוב הממשלתי ככל הנראה. רק לפני מספר ימים הודיע הבנק הפדרלי בארה"ב על הזרמת 700 מיליארד דולר לשוק ההון על ידי רכישת אג"ח ממוסדות פיננסיים. למעשה, מדובר בהזרמת כספים בחינם לבנקים הגדולים ביותר בארה"ב ובעולם, מתוך ציפייה שכסף זה יחלחל למשק וירכך את ההאטה הכלכלית. על אף שמדובר במהלך חשוב, רובם המוחלט של הכלכלנים מסכימים כי כדי לעצור את ההתדרדרות לעבר מיתון, על ממשלות העולם לבצע לא רק הרחבת מוניטריות בדמות הזרמת כספים לשוק ההון, אלא גם הרחבות פיסקליות בדמות השקעה ישירה של הממשלה במשק, מתוך תקציב המדינה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!