לאחר שבקשות הסיוע שלה מהממשלה לא נענו עד כה, חברת אל על הודיעה אמש (שלישי) לבורסה כי כ-5,500 מתוך כ-6,500 עובדי החברה ועובדי חברות הבנות שלה יצאו לחופשה ללא תשלום עד ל-31 במאי.
יו"ר ארגון עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, מסר בתגובה: "התהליך בוצע בתיאום עם נציגות העובדים וההסתדרות. הוקם מנגנון משותף לכיסוי כל הסוגיות שיעלו כתוצאה מהחל״ת, לרבות ובמיוחד תקופת החל״ת, בעיות סוציאליות והפרשות פנסיוניות". כלומר, במהלך החל"ת העובדים ימשיכו לקבל הפרשות לפנסיה וחלק מזכויותיהם בתקווה למציאת פתרון למצבה של החברה.
השבתת רוב הקווים של החברה נובעת לא רק מירידה בביקוש לטיסות, אלא מאיסורי כניסה רבים שהטילו מדינות רבות בהן פועלת אל על. לחברה עומס חובות משמעותי, בשל כוונתה לשלב בצי המטוסים של החברה 16 מטוסי דרימליינר בשנים הקרובות. החברה הפסידה 52 מיליון דולר בשנת 2018, סכום מעט נמוך יותר ב-2019 וצופה פגיעה של כ-90 מיליון דולר ב-2020 רק עד אפריל. ההלוואה ארוכת הטווח שהחברה מבקשת עומדת על כחצי מיליארד דולר.
כמה עובדים יפוטרו?
המחלוקת המרכזית בין ועד העובדים, ההנהלה והאוצר הוא מספר העובדים שיפוטרו בשל תכנית ההבראה. לפי מקורות בענף, באוצר תובעים פיטורים של כ-20% מעובדי החברה, כ-1,300 עובדים, מחציתם עובדים קבועים ומחציתם עובדים זמניים. ועד העובדים מתנגד למהלך פיטורים כה אגרסיבי. הסכמת הוועד ליציאה לחל"ת מאפשרת להנהלה "אוויר לנשימה" במשא ומתן עם האוצר לגבי תנאי הסיוע ותכנית ההבראה. בשבוע שעבר הוגשה עתירה לבג"ץ בתביעה לפצות את העובדים שנפגעו בענפי התעופה והתיירות, בשל משבר התפרצות הקורונה.
תוך כדי קורונה – חילוץ ישראלים מפרו
במקביל, הנהלת אל על סיכמה אמש (שלישי) עם שר החוץ ישראל כץ על חילוץ של כ-1,000 ישראלים השוהים במדינה, בה הוטל סגר לשבועיים עקב התפרצות נגיף הקורונה. הישראלים ישובו ארצה חרף הסגר והשגרירות הישראלית בלימה תדאג לליווי משטרתי של הישראלים אל המטוס בתיאום עם השלטונות המקומיים.