דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספרים

מחיר הקורונה / "עצרנו עריכות והדפסות, משא ומתן על ספרים חדשים הוקפא"

אסופת מודעות של הוצאות וחנויות הספרים (פרסומות מהרשת, עיבוד: אידאה)
אסופת מודעות של הוצאות וחנויות הספרים (פרסומות מהרשת, עיבוד: אידאה)

מגפת הקורונה פוגעת גם בענף הספרים | עובדי ההוצאות נשלחו לחל"ת, העבודה על ספרים חדשים הוקפאה והחנויות סגורות | "גם ככה, ביומיום, אנחנו מתקשים לשרוד, והסיפור הזה יכול להיות מכה אנושה", אומרת חניטל סוויסה, מנכ"ל הוצאת 'עם עובד'

טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

הקורונה הנחיתה מכה קשה על ענף הספרים בישראל. הוצאות הספרים הקפיאו את העבודה על ספרים חדשים, ושלחו כמעט את כל העובדים לחל"ת. אין כמעט חנויות פתוחות למכור בהן (הקניונים סגורים), שבוע הספר לא יתקיים במועדו וטקס פרס ספיר נדחה למועד לא ידוע.

"אם יהיה סגר נסגור את ההוצאה", אומר ערן זמורה, מבעלי 'כנרת זמורה ביתן דביר', אחת מהוצאות הספרים הגדולות בישראל, ומבעליה של רשת צומת ספרים. "ההכנסות יורדות דרמטית. זה יכריח צמצום. נראה שאי אפשר לעשות אף מהלך. עצוב לי מאוד. אני דור שלישי למו"לות. סבא שלי, אבא שלי, אנחנו הוצאה גדולה, והמצב הולך ומדרדר – לסופרים, למתרגמים, הכל נפגע".

עצוב לי מאוד. אני דור שלישי למו"לות. סבא שלי, אבא שלי, אנחנו הוצאה גדולה, והמצב הולך ומדרדר – לסופרים, למתרגמים, הכל נפגע

"זה קשה", אומרת חניטל סוויסה, מנכ"ל הוצאת "עם עובד". "גם ככה, ביומיום, אנחנו מתקשים לשרוד, והסיפור הזה יכול להיות מכה אנושה. אנחנו מראש במצב קשה, ענף במשבר. להיכנס ככה למצב הנוכחי, זה הרסני. החנויות הגדולות (סטימצקי וצומת ספרים) סגרו את המחסנים. ביום שני האחרון הוצאנו את רוב העובדים לחל"ת, הגבלנו את כל העבודה על ספרים, כי ברגע שאני לא יכולה למכור, אני לא יכולה לעבוד על דברים חדשים. אין עבודה מהבית, הכל מוקפא. עצוב לי על הסופרים, עצוב על העובדים שהייתי צריכה להוציא לחל"ת. זה נורא לעצור פעילות", היא מוסיפה, "אנחנו הרי לא עסוקים בלעשות כסף, אנחנו עסוקים בתרבות".

בהוצאת 'הקיבוץ המאוחד' המצב דומה. "עצרנו עריכות והדפסות, משא ומתן על ספרים חדשים בהולד", אומרת נגה אלבלך, מנכ"ל ההוצאה. "מאוד כבד לי שהוצאתי שלושים איש לחל"ת. הם קיבלו את זה בהבנה ויודעים שזה זמני, אבל זה קשה. השארנו קבוצה קטנה שעושה את ההכרחי. הכל קורה מרגע לרגע, וזו די הישרדות".

נגה אלבלך, מנכ"לית הוצאת 'הקיבוץ המאוחד'.. "מאוד כבד לי שהוצאתי 30 איש לחל"ת" (צילום: טל מולכו)
נגה אלבלך, מנכ"לית הוצאת 'הקיבוץ המאוחד'.. "מאוד כבד לי שהוצאתי 30 איש לחל"ת" (צילום: טל מולכו)

פעילות מסוימת נמשכת, למרות הכל, ומתרכזת בהזמנות ספרים מאתרי ההוצאות, שחלקן ('כתר ומודן' למשל) מציעות מבצעים ומשלוחי ספרים מודפסים עד הבית. "יש קוראים", אומר זמורה, "אנשים מתעייפים מהטלוויזיה והנטפליקס, יש יותר זמן לספרות. זה מעלה אולי קצת את המכירות של הדיגיטל, אבל זה לא נותן תשובה לחור שנפער בשוק".

נגה אלבלך, מנכ"לית הוצאת 'הקיבוץ המאוחד': מאוד כבד לי שהוצאתי 30 איש לחל"ת. הם קיבלו את זה בהבנה ויודעים שזה זמני, אבל זה קשה. השארנו קבוצה קטנה שעושה את ההכרחי. הכל קורה מרגע לרגע, וזו די הישרדות

לדברי אלבלך, "האתר של ההוצאה עובד כרגיל במלוא המרץ. אנחנו הראשונים שיצאנו בהודעה שבגלל המצב המשלוח ללא עלות. לא צריכים לצאת מהבית, הספר מגיע עד הבית בלי תשלום על המשלוח. האתר עובד, אבל זה לא מספיק, כי האתר הוא חלק קטן מהמכירות שלנו. האתר תוסס בהזמנות, לא סכומים גדולים. אנשים מחפשים תוכן, יושבים בבית, במקום להוציא על מסעדות קונים ספר. לי אישית קשה לקרוא במצב הזה, אבל כל אחד עובר את זה אחרת".

"זו לא רק הפלטפורמה", אומרת סוויסה. "עכשיו אנשים קונים אוכל, מיגון שחייבים, וצמודים לטלוויזיה. ספרים זה מותרות, ספרים זה לצרוך תרבות, ואנשים לא פנויים עכשיו לצרוך תרבות".

חניטל סוויסה. "עכשיו אנשים קונים אוכל, מיגון שחייבים, וצמודים לטלוויזיה. ספרים זה מותרות" (צילום: מרב בן לולו)
חניטל סוויסה. "עכשיו אנשים קונים אוכל, מיגון שחייבים, וצמודים לטלוויזיה. ספרים זה מותרות" (צילום: מרב בן לולו)

שבוע הספר בוטל

שבוע הספר, אחד מאירועי השיא השנתיים של הוצאות הספרים, לא יתקיים בתאריך שנקבע לו. "שבוע הספר מצריך המון הכנות מראש והרבה כספים", אומר זמורה, "ואי אפשר לעשות כלום אם לא בטוח שיאפשרו לקיימו. שבוע הספר זה חג לאומי. עצוב שצריך לבטל אותו. בענף המו"לות יש כמה תאריכים שהמכירות עולות, שלקהל יש זמן – זה החגים כמובן, חגי תשרי ופסח, ושבוע הספר שהוא דבר מרכזי בענף".

"התאריך נקבע מזמן", אומרת אלבלך, "אבל די ברור שזה לא יתקיים בתאריך שנקבע. אי אפשר לתכנן למחר, אז בטח שלא לעוד כמה חודשים".

שבוע הספר בכיכר רבין. "שבוע הספר זה חג לאומי. עצוב שצריך לבטל אותו" (צילום: מרים אלטשר/ פלאש90)
שבוע הספר בכיכר רבין. "שבוע הספר זה חג לאומי. עצוב שצריך לבטל אותו" (צילום: מרים אלטשר/ פלאש90)

"מפעילות ענפה ותוססת למצב של כמעט אין פעילות"

גם חנויות הספרים העצמאיות נאלצו לסגור בתוקף ההנחיות. רונה יצחקי, בעלת החנות התל אביבית "המגדלור", נאלצה להוציא את עובדי החנות לחל"ת, ואת חלק ממשלוחי הספרים, שעדיין נרכשים באתר החנות, היא עושה בעצמה ("כן, באוטו שלי").

לפני כמה חודשים עברה החנות למקום חדש, גדול יותר. "המעבר היה מאוד מוצלח", מספרת יצחקי, "הקהל שלנו רק גדל. היו הרבה ימים תוססים, הרבה קניות. היינו על דרך טובה להתפתחות והתרחבות. המצב גדע תהליך טוב מאוד שהתחלנו. החנות עוברת מפעילות ענפה ותוססת למצב של כמעט אין פעילות. ויש גם את ההוצאות והספקים, גם הם יחוו מכה קשה, שלא לדבר על סופרים וסופרות, כאלה שהוציאו ספרים בתקופה האחרונה. זה כאב לב. הלא ידוע גדול. אין ניסיון-עבר שעליו אפשר לבסס את השבר הזה".

חנות הספרים "המגדלור". "המצב גדע תהליך טוב מאוד שהתחלנו" (תמונה באדיבות "המגדלור")
חנות הספרים "המגדלור". "המצב גדע תהליך טוב מאוד שהתחלנו" (תמונה באדיבות "המגדלור")

"ספרים הם לא בראש הדאגות"

"המצב לא טוב", אומר ראובן מירן, בעליה של הוצאת הספרים הקטנה "נהר" מבנימינה. "הרגע קיבלתי הודעה מהמפיץ שלי, מפיץ פרטי, שיש לו 60 ספקים, שממחר ועד הודעה חדשה הוא סוגר. המשמעות של זה היא שגם אם אנשים יבואו לחנויות, הם יצטרכו להסתפק במה שיש במלאי. הוצאתי עכשיו שני ספרים חדשים בהדפסה קטנה, אני צריך לשלם לדפוס, אבל המפיץ לא מפיץ. זה שיתוק מוחלט. אצלי בהוצאה יש כרגע שלושה מתרגמים של טקסטים, ואצטרך לשלם להם גם אם הספרים לא ייצאו, כי יש לי כלל שאם סיימו את העבודה אני משלם. יש גם טקסטים בעריכת לשון, וגם בעיצוב ועימוד. אני כבר השקעתי וזה לא נראה טוב."

"לפי ההנחיות", הוא מוסיף, "כשדיברו על סגירת חנויות במרחב הציבורי, דיברו על חנויות בגדים, לא אמרו כלום על ספרים, כי ספרים הם לא בראש הדאגות. השרה לא אמרה מילה בעניין הקריאה. ספרים לא נמצאים בראש מעיניהם של הקברניטים".

ראובן מירן, בעלי הוצאת 'נהר': כשדיברו על סגירת חנויות במרחב הציבורי, דיברו על חנויות בגדים, לא אמרו כלום על ספרים… השרה לא אמרה מילה בעניין הקריאה. ספרים לא נמצאים בראש מעיניהם של הקברניטים

מירן בונה על מכירות ישירות לקוראים ומכירות דיגיטליות. בדף הפייסבוק שלו הוא כתב: "הנהר ממשיך לזרום". "הבן שלי גר בתל אביב, אני מעביר לו כותרים שיותר נמכרים, כך שאנשים יוכלו לקנות בתל אביב". אבל מירן לא מוטרד רק מההוצאה שלו. "חברים שלי בצרפת מספרים לי שיש שם משמרות ברחוב, עוצרים אותם, שואלים לאן אתה הולך. לפני שאתה יוצא, אתה עושה תצהיר שאתה הולך לסופר. אם תופסים אותך במקום אחר, יש קנס של 38 יורו. אני חושב על איך זה יהיה פה, אם תגיד לשוטר שאתה הולך לקנות ספר. השוטר יגיד 'זה לא מציל חיים, זה לא חירום', וזה נכון, אם צריך להחליט בין אוכל ושתיה לספר."

ראובן מירן, בעלי הוצאת 'נהר'. "ספרים לא נמצאים בראש מעיניהם של הקברניטים" (תמונה באדיבות המצולם)
ראובן מירן, בעלי הוצאת 'נהר'. "ספרים לא נמצאים בראש מעיניהם של הקברניטים" (תמונה באדיבות המצולם)

"הכל מושבת, ואנחנו בפריחה"

בחנויות הספרים הדיגיטליים התמונה שונה. "זה לא נעים להגיד", אומר גיא בן נון, מנכ"ל "עברית", "אבל ברמה העסקית, זה זמן טוב. אותי מעניין שאנשים יחוו את הקריאה הדיגיטלית. יותר מעניינת אותי החוויה, פחות לעשות מכה של כסף. כחלק מאווירת הסולידריות, היה לנו חשוב לתת ספרים במתנה. היום הוצאנו אסופת סיפורים של אשכול נבו שתרם במיוחד בשבילנו".

מבחינתו, המצב הנוכחי הוא הזדמנות טובה לפנות לקהל יעד חדש – ילדים ובני נוער. "הרבה פעמים הם לא מגיעים אלינו, כי הורים מעדיפים שייצאו מהמסכים ויקראו ספר מודפס. עכשיו פנינו לכל ההוצאות, ובשבוע הבא אנחנו נעלה 3,000 ספרי ילדים ונוער ב-20 שקלים לספר."

גיא בן נון, מנכ"ל 'עברית'. "ברמה העסקית, זה זמן טוב" (תמונה באדיבות הצולם)
גיא בן נון, מנכ"ל 'עברית'. "ברמה העסקית, זה זמן טוב" (תמונה באדיבות הצולם)

ואיך אתם עובדים?
"עובדים מהבית, כשצריך עושים זום, 22 עובדים".

"באופן משונה", אומרת טל פורקוש, מנכ"ל "אינדיבוק", "בימים אלה הפכנו להיות החנות השנייה בגודלה בישראל. הכל מושבת, ואנחנו בפריחה, יש המון עבודה. אנשים קוראים ספרים, מחפשים איך להימלט מהמציאות הנוכחית. אסקפיזם. אנחנו מקום נטול וירוסים. מאז שהמשבר התחיל יש אצלנו עליה של 40% במכירות. הרבה הוצאות מספקות עכשיו ספרים לקינדל, פורמט שפעם היה להם פחות דחוף. אנשים קוראים בטירוף. הספר הדיגיטלי לא עבר עדיין היטמעות, אבל כשיש צורך אמיתי מחפשים אותו. וזה המצב עכשיו."

גם בן נון מתאר את המעבר מהמודפס לדיגיטלי כעניין של צורך: "מספיקה פעם אחת שאדם קורא 'נתקע' בלי ספר, מחכה בתור למשל, ואין לו מה לקרוא, כדי לעשות את המעבר. ואחרי ספר אחד ממשיכים בפורמט הדיגיטלי".

טל פורקוש, 'אינדיבוק'. "אנשים קוראים ספרים, מחפשים איך להימלט מהמציאות הנוכחית" (תמונה באדיבות המצולם)
טל פורקוש, 'אינדיבוק'. "אנשים קוראים ספרים, מחפשים איך להימלט מהמציאות הנוכחית" (תמונה באדיבות המצולם)

אבל לדברי חניטל סוויסה, המעבר מספר מודפס לספר דיגיטלי לא כל כך פשוט. "המכירות בדיגיטלי זה 5% מסך המכירות", היא אומרת, "קשה לי להאמין שמספר הקוראים יכפיל את עצמו, אנשים לא יעשו את המעבר כל כך מהר, הם יעדיפו קודם לקרוא ספרים שהם שמו בצד, וגם אם הדיגיטלי יגיע ל-10% מהמכירות זה כלום".

מצעד המכירות

ב"עברית" מדווחים על שני ספרים שנמכרים חזק בשבועיים האחרונים: "שירת סרטני הנהר" של דליה אוונס ו'המטופלת השקטה' של אלכס מיכאלידס. באינדיבוק נמכרים "ספרים שקל לקרוא, רומנים קלילים עם סוף טוב". באתר של "הקיבוץ המאוחד" נרשמת עליה במכירת ספרי ילדים, "שבדרך כלל נמכרים בחנויות ולא באתר"; ובחנות הספרים "המגדלור" קונים עכשיו "הרבה ספרי ילדים וספרי קריאה טובה, סופרים ישראלים, מעין התכנסות פנימה", אומרת יצחקי.

החשק לקרוא

זמן פנוי לקריאה יש אולי יותר מאשר בשגרה, אבל האם התקופה מעודדת בכלל קריאה? "מי שקורא בדרך כלל, יקרא גם עכשיו", אומר מוטי פוגל, עורך, מבקר ומנחה סדנאות קריאה. "אני בעצמי מתכנן להשלים ספרים שלא יצא לי לגמור, וגם קניתי ספרים חדשים. מי שקורא – קורא".

מוטי פוגל. "מי שקורא בדרך כלל, יקרא גם עכשיו" (צילום: יוסי גורביץ)
מוטי פוגל. "מי שקורא בדרך כלל, יקרא גם עכשיו" (צילום: יוסי גורביץ)

בשבוע הבא יעביר פוגל סדנת קריאה מקוונת. "בכללי, הרעיון של סדנאות קריאה הוא לא שיעור ספרות ולא מועדון קריאה, אלא קריאה מונחית. להמחיש מודלים שונים של קריאה, שגם קוראים וגם לומדים דרכם איך לקרוא". בסדנה המקוונת שלו יקראו ביחד את הספר "החיים הוראות שימוש" של ז'ורז' פרק, "הספר הכי טוב בעולם", אומר פוגל, "זה ספר מאוד יפה, אבל מאתגר. לקרוא ביחד, בקבוצה, יכול לעזור. קריאה היא לא דבר פסיבי, זו פעילות יצירתית, והמסגרת מאפשרת לעשות את זה. עכשיו נכפה עלינו להישאר בבית, יש משהו בודד בלהיות בבית, גם למי שאוהב, אז הסדנה הזאת מאפשרת מסגרת, כל אחד קורא, ואחר כך נדבר ביחד לא על מצב הקורונה, או מצב הדמוקרטיה".

וכמה עולה ההשתתפות בסדנה?
"מכיוון שמדובר בתקופה לא קלה, המחיר יהיה גמיש ולא יהווה חסם למי שירצה להשתתף".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!