דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

נגיף עולמי / דן שמיר: "להכניס אלף אנשים לאולם כדורסל זה דבר שייקח זמן"

דן שמיר, מאמן את ניו זילנד 'ברייקרס' בליגת העל האוסטרלית. 18 לאוקטובר 2019 (Photo by Mark Kolbe/Getty Images)
דן שמיר, מאמן את ניו זילנד 'ברייקרס' בליגת העל האוסטרלית. 18 לאוקטובר 2019 (Photo by Mark Kolbe/Getty Images)

כמאמן קבוצת הכדורסל "ניו זילנד ברייקרס", שמיר חווה את משבר הקורונה במדינה שדואגת לאזרחיה. "כל מה שצריך זה שהמערכת הרפואית תתפקד ויש פה מערכת מאוד מוצלחת" | הוא נשאר אופטימי: "לדעתי הספורט ישרוד את המשבר" | ראיון אישי

יאיר צוקר
יאיר צוקר
עורך ספורט
צרו קשר עם המערכת:

משבר הקורונה תפס את דן שמיר, מאמן קבוצת הכדורסל "ניו זילנד ברייקרס", בסיומה של עונתו הראשונה בליגת העל האוסטרלית. לצערו העונה הסתיימה בלי הכרטיס לפלייאוף, אבל גם בלי השבתה של הליגה כמו במרבית מדינות העולם. "היה לנו מזל, כי עונת המשחקים פה מאוד קצרה".

שמיר בן ה-45, נחשב לאחד ממאמני הכדורסל הבכירים בישראל. בין היתר שימש כעוזר מאמן במכבי תל אביב, תחת פיני גרשון, ובצסק"א מוסקבה תחת אטורה מסינה. הוא גם שימש כמאמן ראשי של הפועל ירושלים, בני הרצליה, הפועל אילת והפועל חולון. לזכותו שלושה גביעי מדינה: פעמיים עם הפועל ירושלים ופעם אחת עם הפועל חולון. ל"ברייקרס" הגיע בעונה הנוכחית, שאותה סיימה קבוצתו עם 15 ניצחונות ו-13 הפסדים. והמועדון האריך עמו את החוזה עד 2022.

מה מצב הקורונה בניו זילנד?
"בגדול, החיים פה עדיין רגילים, בשבועות האחרונים התחילו מקרים בודדים של חולי קורונה. כל הנושא של הבדיקות לא ברור כל כך וגם הנתונים לא ממש חשופים ומדווחים רק מדי פעם. לפני שבוע היו 5 מקרים מאומתים ועכשיו עלה לאזור ה-28, אומרים שאחת הסיבות היא שכאן קיץ וזה אולי מאט את קצב ההדבקה.

"האירוע הזה פגש אותנו רק לפני שבועיים, עד אז זה לא ממש העסיק את האנשים. עכשיו כבר יש כל יום מסיבת עיתונאים של ראשת הממשלה ג'סינדה ארדרן. ההנחיה האחרונה היא סגירה של הגבולות, כך שרק אזרחים ותושבי קבע יכולים להיכנס".

דן שמיר, מאמן את ניו זילנד ברייקרס בליגת העל האוסטרלית. 20 באוקטובר 2019 (Photo by Anthony Au-Yeung/Getty Images)
דן שמיר, מאמן את ניו זילנד ברייקרס בליגת העל האוסטרלית. 20 באוקטובר 2019 (Photo by Anthony Au-Yeung/Getty Images)

נכון לעכשיו, הוא אומר, "רוב המשק כאן עובד מהבית והתנועה דלילה, בתי הספר עדיין פתוחים. אבל אנחנו פסע מהמהלכים היותר דרמטיים, לכולם ברור שגם זה יגיע. יש פה כמה יתרונות, כמו צפיפות האוכלוסייה הנמוכה. אני אמנם נמצא בעיר הגדולה אוקלנד, אבל יש בניו זילנד כמעט 5 מיליון בני אדם על שטח גדול פי 10 מישראל. הרבה פה חיים בבתים פרטיים. הילדים בבתי הספר זה מרכיב מסוכן של הדבקה, אבל ברגע שישלחו את כולם לבתים, יהיה בסדר. אם יגידו לא לצאת מהבית, אף אחד לא ייצא. כל מה שצריך זה שהמערכת הרפואית תישאר מתפקדת, ואין מה לדאוג כי יש פה מערכת מאוד מוצלחת".

אנחנו במצב טוב ביחס לשאר העולם, חבר טוב שלי זה אטורה מסינה, שמאמן את מילאנו, הם שיחקו מול ריאל מדריד וברגע שגילו ששחקן של ריאל היה חיובי, כולם נכנסו ישר לבידוד. זה מצב מאוד לא נעים".

ממשלת ניו זילנד הודיעה השבוע על שורת צעדים תקציביים מרחיקי לכת, במטרה לדאוג לעובדים ולמשק בזמן המשבר. הצעדים ימומנו בחבילת סיוע ממשלתית בהיקף של 12 מיליארד דולר ניו זילנדי, וזו התוכנית הכלכלית הרחבה ביותר שהוצגה עד כה לטיפול במשבר. את שמיר זה לא הפתיע. "זו חברה ותרבות מאוד סולידרית".

איך אתה חווה את ההתמודדות עם הנגיף אצלכם לעומת מה שאתה שומע על ישראל?
"
החיים פה נורמליים לחלוטים, אבל התחושה היא שתכף נגיע להחמרה. לדעתי לא תהיה פה פניקה. אני כמו כל ישראלי בחו"ל עוקב כל הזמן אחרי מה שקורה בישראל. בארץ יש ערבוב של הכל, גם המצב הפוליטי והלחץ הכללי. אני מקווה שזה יסתיים כמה שיותר מהר, כי מכאן זה נראה מלחיץ. אם הייתי בישראל הייתי מציית לחלוטין לכל ההוראות, כי גם מהמעט שאני רואה, המדינות שפועלות באופן אגרסיבי מצליחות לבלום בצורה מאוד מוצלחת את ההתפשטות. לדעתי אין דרך אחרת. אנשים בניו זילנד אומרים: 'יאללה, תסגרו את המדינה, תסגרו את בתי הספר תכניסו להסגר ונעבור את זה'. אבל אני מאמין שגם פה יהיו השלכות כלכליות מרחיקות לכת".

איך המשפחה מתמודדת?
"המשפחה פה איתי, כולם בסדר, אבל יש לחץ על המשפחות שלנו וההורים. בשלב הזה אנחנו ברי מזל, אבל זה יכול להשתנות. בינתיים כולנו בסדר ונקווה שימשיך ככה".

"כל השחקנים קיבלו את שכרם"

בעוד שבעולם מתבטלים בזה אחר זה אירועי ספורט וליגות שלא ברור אם יחזרו לשחק השנה, שמיר לא נשמע לחוץ מהמצב. "אנחנו במצב טוב ביחס לשאר העולם", הוא אומר, "חבר טוב שלי, אטורה מסינה, מאמן את מילאנו. הם שיחקו מול ריאל מדריד וברגע שגילו ששחקן של ריאל היה חיובי, כולם נכנסו ישר לבידוד. לא נעים לראות את המצב של איטליה. כאן כרגע הכל בהקפאה. בכדורסל היה לנו מזל גדול כי כבר נגמרה העונה. אנחנו רק צריכים להתכונן לעונה הבאה, שאמורה להתחיל באוקטובר.

דן שמיר, מאמן את ניו זילנד ברייקרס בפסק זמן. 14 לפברואר 2020 (Photo by Kai Schwoerer/Getty Images)
דן שמיר, מאמן את ניו זילנד ברייקרס בפסק זמן. 14 לפברואר 2020 (Photo by Kai Schwoerer/Getty Images)

"בגלל שהקבוצה שאני מאמן לא עלתה לפלייאוף, סיימנו מוקדם. בגמר הפלייאוף כבר עברו למתכונת משחקים בלי קהל, וזה כבר לא היה מעניין. כשהיורוליג וה-NBA  החליטו לעצור את המשחקים, גם כאן החליטו לסיים את הליגה. היה חסר עוד משחק אחד לאליפות, אז נתנו את האליפות למי שהובילה את הסדרה 1:2 – "פרת' וויילדקטס". הקבוצה היריבה לא התנגדה. זה לא כמו ישראל, שבחיים מהלך כזה לא היה עובר בכזה שקט ופרגון".

מה קורה כרגע עם השחקנים?
"בגלל שהעונה הסתיימה, כל הזרים קיבלו את מה שמגיע להם מבחינת השכר, ונסעו הביתה. החוזים של השחקנים המקומיים מסתיימים בסוף העונה, וגם הם קיבלו את מה שהיו צריכים. יש לנו כרגע כמה שחקנים חתומים שאנחנו עובדים איתם, אבל ממש עכשיו נכנסנו למהלך להפסיק את האימונים הפיזיים של השחקנים, כמו חדר כושר, וגם על העבודה האישית במגרש נוותר, מחשש להדבקה. אבל ביחס לליגה זה זמן טוב, כך שאין לחץ. כל השחקנים פה אמורים לשחק בליגה מקומית של ניו זילנד. הייתה אמורה להיות ליגה מקומית באוסטרליה, אבל כבר הודיעו שהיא לא תתקיים. כולם מבינים את זה".

מה לדעתך צריך לקרות בישראל מבחינת המשך עונת הכדורסל?
"לדעתי, נחזור למסלול תוך לא הרבה זמן. אני יכול לדמיין שכולם ירצו כבר לראות ספורט. אם הייתי עכשיו מאמן הפועל חולון, כמו לפני שנה, אני בטוח שכולם היו רוצים להמשיך. אנשים יתגעגעו למגרש ולמשחקים, אבל זה ייקח זמן. לדעתי, הספורט ישרוד את המשבר, אבל כולם צריכים לחשוב טוב על המצב שלהם ועל העתיד שלהם, כי העולם עובר משהו לא שגרתי".

לדעתך עדיף לסיים את הליגה בישראל?
"להתחיל לשחק כדורסל ייקח כמה חודשים, בגלל הנושא של טיסות וזרים. לדעתי לא צריך לסגור הכל עכשיו, אבל צריך להיות ריאליים, להכניס אלף איש לאולם כדורסל זה דבר שייקח זמן".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!