דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

ימי הקורונה / מילון הקורונה השלם: המושגים החדשים של התקופה

מילת השנה (אילוסטרציה: Shutterstock)
מילת השנה (אילוסטרציה: Shutterstock)

מה הקשר בין חיטה לתבהלה | מה ההבדל בין סגר, עוצר והסגר | מה יותר חשוב מהמרפק | ואיך יקראו ללהיט של הקיץ?

עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

אהבה זה ריחוק
כן, הוא פואטי. אולי בגלל זה ההוראות משאירות אותנו שוב ושוב מבולבלים. בסדר, לשטוף ידיים, אבל מותר לצאת מהבית? הבנו, פותחים את הדלת עם המרפק, אבל מה עם משכורת מרץ? המסר קליט אבל הוא לא אומר כלום. מתכון מדויק ללהיט קיץ. ואם לרגע נתייחס לדבר עצמו – באביב 2020 אהבה היא געגועים. געגועים לאנשים שאי אפשר לפגוש וגעגועים לימים אחרים.

איטליה
קולוסאום ופיזה, פירנצה ונציה, פסטה ופיצה, פיאט ומזראטי. איטליה שאהבנו היא חזית שדה הקטל. הלב איתם, וגם יונית. ארץ המגף עוד תחזור לגדולתה ואנחנו נחזור לבקר.

התכנסות לא חוקית (הסעודה אחרונה של לאונרדו דה וינצ'י)
התכנסות לא חוקית (הסעודה אחרונה של לאונרדו דה וינצ'י)

איכון
נתתם לגוגל ולכל אפליקציה סוג ג' לעקוב אחריכם כדי להמליץ על מסעדה באזור, לאתר חניה פנויה או לגלות מי פנוי לשידוך של ערב אחד בסביבה שלך. אז כדי להציל חיים לא?

אלכוג'ל
נהיינו מכורים. אין מה לומר. בכל חדר בבית, בכל חדר מדרגות, רכב או משרד שעדיין עובד העמידו בקבוק של ג'ל חיטוי. לרגע היו מי שחשבו שאפשר יהיה לעשוק את הישראלים ומחירי האלכוג'ל זינקו. מהר מאוד התעשתו וחזרו למחיר המופקע המקורי.

יד שנייה במצב טוב. (צילום: דבר)
יד שנייה במצב טוב. (צילום: דבר)

אמצעים טכנולוגיים מיוחדים
תמיד היינו טובים באמצעים מיוחדים. ביום כיפור הם כונו פוליסת הביטוח של ישראל ותוכננו לזיהוי מוקדם של תנועת הכוחות המצרים הנערכים למלחמה. בזמן אמת הם לא הופעלו. היום, תושבי הגדה מכירים את האמצעים המיוחדים היטב. מעקב אחרי מכשירים סלולריים, סריקה אחר מילים חשודות המקפיצות את המערכת, מיפוי מפגשים, יציאה מהסגר. היכולות הן כיד הדמיון והסכנות לפרטיות, לדמוקרטיה ולחופש גם כן. מדהים עד כמה בקלות החליקה ההחלטה הזו בגרון של הישראלים.

אקספוננציאלי
כדי להבין מה כל כך מסוכן במגפה הזו היינו צריכים להיזכר בשעורי אלגברה בתיכון. הטור ההנדסי, זה שבכל שלב מכפיל עצמו ומייצר צמיחה אקספוננציאלית. עכשיו זה עוד נחמד עם מספרים שאפשר לתפוס, אבל מהר מאוד העסק מתחיל להתפשט בקצב. כמו הקריירה של סטטיק ובן אל. בתחילת הדרך הם נראו כדבר המרענן של הקיץ, ומהר מאוד התפוצצו. הרגע שבו הקל והחמוד הופך לאהוב הסבתות ולהשראה אופנתית, זה הרגע שבו הגרף מלמד על קטסטרופה. זו בדיוק הסיבה שאת המגפה צריך לתפוס בשלב מוקדם.

אקספוננציאלי (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
אקספוננציאלי (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

בידוד
בימים הראשונים של ההתפרצות, נכנסו עשרות אלפי ישראלים לבידוד. כל מי שחזר מחו"ל ואחר כך כל מי שהצטלבה דרכו עם חולה מאומת. סרטונים מהבידוד החלו לצוץ כפטריות אחרי הגשם. ואיך אפשר בלי המזמרים מהמרפסת. בסופו של דבר, גם המיזנטרופים בינינו מגלים פתאום שהאדם הוא יצור חברתי. שלשהייה לבד בחדר, יום אחרי יום, יש מחירים על הנפש. בינג' אחרי בינג', המוח הופך לעיסה דביקה והגוף מבקש חיבוק. כל כך דביק ובנאלי. חיבוק.

גומץ המרפק
במקום ללחוץ ידיים מפגישים מרפקים, את הדלת פותחים עם המרפק. כך עושים גם עם הברז, ידית האסלה, כפתורי המעלית וכל משטח אחר שאנשים אחרים נגעו בו קודם. אבל גולת הכותרת של המרפק, נמצאת בצד השני שלו – גומץ המרפק. שם נאפסן את השיעולים והעיטושים שלנו עד שנגיע לנקודת חיטוי. אגב, לא רק למרפק יש גומץ. גם אחורי הברך נקרא גומץ. שמירה אמיתית על היגיינה היא להצליח להתעטש לגומץ הברך.

חל"ת
מובטל בלי זיפים.

חקירה אפידמיולוגית
מי לא זוכר את החקירה האפידימיולוגית הראשונה שקיבל בוואטסאפ. חולה מספר 6 הגיע בטיסת "אל איטליה" ובדרך הביתה עצר בבית הפנקייק. חנות מוצרי חשמל באבו סנאן ומחסני זול ספורט בחיפה. חומוס פרלמנט בנהריה. עכבנו בשקיקה אחרי כל חולה שאומת. חובבת הקניות והבליין במסיבות, הבחור שהתפלל בעשרה בתי כנסת בחמישה ימים וזה שעלה על כל אמצעי תחבורה אפשרי. מסתבר שהחברה הישראלית מתחלקת לשניים – אלו שחזרו מחו"ל ומבלים בבתי קפה ואלו שחזרו מחו"ל ומבלים בבתי כנסת. כאילו שאף אחד לא באמת עובד פה. אפקט פסיכולוגי מעניין יש להודעות האלה. מי לא דמיין מה יכתבו עליו ביום שיתגלה כנשא. שלא ייתפס באיזה מקום מביך. החיים שלי מעניינים מספיק? הוא שואל את עצמו. אני ממצה את הפוטנציאל שלי? מה יש לי לחפש בקניון שרונים? אני מאושר?

חנות "הפיראט האדום" באור יהודה. חולה מספר 3 היה פה (צילום: פלאש90)
חנות "הפיראט האדום" באור יהודה. חולה מספר 3 היה פה (צילום: פלאש90)

לשטח את העקומה
זו המטרה. זו האסטרטגיה. אם מישהו מרגיש שהוא מרים את העקומה מהר מדי, שיתכופף. מה ההבדל בין עקומת הדברה שעולה מהר לכזו שעולה לאט? מעל לקצב הדבקה מסויים בתי החולים פשוט לא יעמדו בעומס. החולים לא ימותו מהווירוס אלא מהיעדר טיפול. יכול להיות שבמקום לשטח את עקומת ההדבקה, עדיף היה להרים את עקומת ההשקעה במערכת הבריאות גם בימי שגרה.

מטוש
כל מקל אוזניים חושב שהוא מטוש. גם זה חלק מהחיים שלנו בימים האחרונים. קריינית חדשות ופרשן פוליטי הם יריבים לוויכוח מול הפרופסור שמנהל בתי חולים. הפורמט צריך עימות. אחרת מה נשדר? שידורים חוזרים של מי רוצה להיות מיליונר? אז בעידן של פייק ניוז חשוב שנבדיל – מטוש הוא מקל עץ דק ומוארך שבקצהו כדור צמר גפן. בעזרת המטוש נלקחות דגימות רוק לבדיקת נוכחות של הווירוס בגוף. מקל אוזניים הוא קצר יותר, דו צדדי, ובקצה שלו יש בדרך כלל לכלוך.

לא מנקה אוזניים (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
לא מנקה אוזניים (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

נטילת ידיים
יהודים הביאו לעולם את הדיסק און קי, את עגבניות השרי, את תורת היחסות, את הנצרות, את בוראט, וגשם חזק שעומד ליפול. גם נטילת ידיים זה שלנו. תמיד ידענו לפני כולם. כשהם עוד התבוססו בטינופת המגפה השחורה, אנחנו נטלנו.

סגר/עוצר/הסגר
בישראלית אנחנו נוטים להשתמש בשמות עצם שונים כאילו היו שמות תואר. מילים שונות לתאר את מה שבעינינו נתפס כאותו הדבר או אותו הדבר בערך בדרגות חומרה שונות. סגר היא מילה מכובסת לעוצר, הסגר הוא סגר עם ניחוח אקטיבי. אולי האנגלית תסייע לנו לתת בהם סימנים – עוצר מתורגם למילה curfew שמשמעותה חוק או צו להגבלת היציאה מהבית בשעות או בתקופות מסויימות. סגר הוא closure שמשמעו בהקשר זה הוא הפסקת פעילות של מוסדות, בתי ספר, בנקים וכולי. המילה הסגר מתורגמת ל-quarantine, כלומר תקופת זמן שבה אדם או חיה מבודדים מבני אדם או מחיות אחרות, בדרך כלל כדי למנוע התפשטות מחלות. בשבוע האחרון שמענו שאנחנו בדרך לסגר, בדרך לעוצר ובדרך להסגר.

בינג' כושר (תמונה מהעתיד) (צילום: Istvan Csak / Shutterstock.com)
בינג' כושר (תמונה מהעתיד) (צילום: Istvan Csak / Shutterstock.com)

קורונה
זו ללא ספק המילה של 2020. ואיזו מילה נהדרת נבחרה לווירוס הנוראי הזה. בלטינית פירושה כתר, זהו וירוס מלכותי. כששמענו על הקורונה בפעם הראשונה, חשבנו על בירה מקסיקנית. מה זה סארס? סתם שם גברי וממש לא קליט. עכשיו תגידו קורונה, קורונה, קורנה והמותניים זזות כבר מעצמן. כלכלה בצל קורונה, אהבה בימי קורונה, הקורונה מתפשטת והעניינים מתחממים.

תבהלה
בדיוק כמו חיטה, את התבהלה זורעים. תנועת יד רחבה המפזרת את הזרעים בצורה אחידה בשטח נרחב. עדיף בשעה שמונה כשכל האומה מרותקת למסך. ספרו לנו שאלפים ימותו. תארו את חירחורי הנשמה היוצאת מהגוף. את מחזות האימה ברחוב. מה לעשות, הווירוס הזה לא מספיק מוחשי. הוא רך מידי, בלתי נראה. והציבור לא מבין ולא מפנים. פזרו תבהלה ביד רחבה. היא כבר תיקלט באדמה הפוריה תמשיך ותצמח.

זורעים תבהלה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
זורעים תבהלה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

ZOOM
האגדה מספרת שהמונים נהרו לקנות את מניות החברה שהחליפה מיליוני חדרי ישיבות בעולם וערכה עלה תוך שעות בודדות בעשרות אחוזים. סך הכל מדובר בפלא. אם רק היה לנו ZOOM בזמן התפרצות הדבר, במגפה השחורה, בימי פומפיי האחרונים או כשנוח שט על מי המבול. הייאוש היה יותר נוח. רק חבל על אותם אלפים שהתבלבלו ונהרו לחברה הלא נכונה בעלת השם הדומה שנסחרת גם היא בנאסדק. ערכה של המניה המבלבלת זינק תוך יום ב-6.5%, אבל מרגע שהתבררה הטעות צנחה המניה בקצת יותר מעשרה אחוזים. איך אומרים אצלנו? על טעויות משלמים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!