דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

מחיר הקורונה / תקנות החירום אושרו: מספר העובדים במגזר הציבורי והעסקי יצומצם ל-30%, מלבד שירותים חיוניים

הממשלה קבעה כי במקומות העבודה יורשו לשהות עד 30% מהעובדים, או עד 10 עובדים, במטרה למנוע את התפשטות הקורונה | התקנות לא יחולו על מערכות הבריאות, הבטחון והרווחה, ומפעלים חיוניים | הערכת הפגיעה במשק - 7 מיליארד שקלים

מתחם קניות בתל אביב סגור בשל מגפת הקורונה. 15 במרץ 2020 (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)
מתחם קניות בתל אביב סגור בשל מגפת הקורונה. 15 במרץ 2020 (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה אישרה היום (שישי) בישיבה טלפונית תקנות לשעת חירום, שיצמצמו את העסקת העובדים בכל מקום עבודה ל-30% בלבד, במטרה להאט את התפשטות נגיף הקורונה. על פי התקנות, המגזר הממשלתי יעבור למתכונת חירום שתאפשר אספקת שירותים חיוניים לאזרח, ויעסיק רק עובדים המוגדרים חיוניים מהמשרד ומהבית. מהצו יוחרגו גופים ממשלתיים, שיוכלו להעסיק יותר מ-30% מכוח האדם, ובהם גופי הבריאות, הרווחה והביטחון, וכן מפעלים, חברות וארגונים שיוגדרו אף הם כחיוניים. הכנסת, הממשלה ומערכת בתי המשפט הוחרגו אף הן מן התקנות.

התקנות קובעות כלל רוחבי, לפיו במקום העבודה לא ישהו בעת ובעונה אחת יותר מ-30% ממצבת כוח האדם, או עד 10 עובדים – לפי הגבוה מביניהם. במשרד האוצר מדגישים כי עסקים יוכלו להישאר פתוחים כל עוד יעמדו בכללים שנקבעו.

על מנת לוודא שהציבור לא יחוש מחסור במזון, בתרופות, בשירותים פיננסים, באיסוף אשפה, באספקת אנרגיה ועוד, הוגדרו גופים חיוניים שיכולים לחרוג מהכלל הרוחבי. גופים אלה יוכלו לפעול עם יותר מ-30% ממצבת כוח האדם על מנת להבטיח את מתן האספקה הסדירה והשירותים הנדרשים, תוך הקפדה על הנחיות משרד הבריאות. אמצעים אלה נועדו לאפשר לכמה שיותר עובדים לשהות בביתם, למזער את היקף ההדבקות ובמקביל לאפשר תפקוד חיוני של המשק.

התקנות יהיו בתוקף למשך כחודש ימים – עד ה-16 באפריל. במשרד האוצר מעריכים את הפגיעה במשק בכ-7 מיליארד שקלים. בהודעת המשרד נאמר כי "משרד האוצר ימשיך לפעול על מנת לאפשר למנועי הכלכלה הישראלית החזקה להמשיך לעבוד חרף המצב. המשק הישראלי ימשיך בפעילותו ומפעלים ועסקים חיוניים ישמרו על פעילותם הסדירה". מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, אמר כי "תפקידנו לשמור על משק פעיל בתקופה זו ולוודא שהמשק הישראלי יהיה חזק גם ביום שאחרי".

לעיון בקובץ התקנות המלא הקישו כאן.

התקנות קובעות עונש של עד שישה חודשי מאסר או קנס של 14,400 ש"ח למעסיק שיפאשר כניסת עובדים מעבר לסף המותר למקום העבודה. עם זאת, הענישה לא תחול על מעסיקים במגזר הציבורי והממשלתי.

חופשה בתשלום עד פסח לעובדי המגזר הציבורי שלא יידרשו לעבוד

ביום שני השבוע חתמו ההסתדרות והממשלה על הסכם קיבוצי מיוחד לשעת החירום, בו נקבע כי עובד שנקבע שאינו נדרש לעבודה בתקופת המשבר יצא לחופשה על חשבון ימי החופשה שצבר. כניסת התקנות לתוקף היום (שישי) מכניסה גם את ההסכם לתוקף. במהלך חג הפסח יחולו תנאי החופשה המרוכזת הנהוגים. המעסיקים במגזר הציבורי וההסתדרות צפויים להקים גם קרן ימי חופשה משותפת לעת חירום, שתפעל כדי למנוע פגיעה בשכר העובדים שאין ברשותם את יתרת ימי החופשה הנדרשת.

מערכות הרווחה ימשיכו לפעול

בתקנות נקבע כי העובדים הסוציאליים ברשויות המקומיות ימשיכו את פעולתם. שר העבודה והרווחה אופיר אקוניס אמר כי הממשלה קיבלה את דרישתו להחריג את העובדים מהתקנות ואמר כי ״העובדים הסוציאליים ברשויות המקומיות הם כוח חיוני ביותר להתמודדות עם משבר הקורונה. בלי עובדים סוציאליים לא יהיה מי שיטפל באוכלוסיה שהכי זקוקה לסיוע, וביתר שאת בתקופה זאת״. אתמול (חמישי) המליץ משרד הפנים לרשויות המקומיות להגדיר את כלל העובדים הנותנים שירותים חברתיים לתושבים כעובדים חיוניים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!