במכתב בהול ששלח היום (שני) אל ראש הממשלה בנימין נתניהו, קורא ראש מועצת אל קסום, סלאמה אל אטרש לראש הממשלה להעניק למועצה סיוע כלכלי ועזרה בהיערכות להתמודדות עם נגיף הקורונה. אל אטראש מזהיר כי במידה ותושבי המועצה לא יקבלו סיוע "נהיה עדים לאסון הומניטרי בהיקפים גדולים."

מועצת אל קסום מונה שבעה ישובי קבע לאורך כביש 31. תחת אחריותה גם ריכוזי ה"פזורה" הבדואית שבין היישובים והיא מעניקה שירותי חינוך ליותר מ-30 אלף תלמידים. ישובי המועצה נמצאים בתחתית הדירוג החברתי כלכלי של המדינה (אשכול 1) ומרבית תושביה, כ-70 אלף, הם חלק ממשפחות גדולות שבראשן בדרך כלל מפרנס אחד. לדבריו של אטראש, רבים מהמפרנסים הללו נשלחו בימים אלה לחל"ת או לפיטורים.

עוד מזכיר אל אטרש במכתבו כי על פי ההנחיות, רבים מתושבי המועצה נדרשים לשהות בבידוד, אולם מצוקת הדיור החמורה ממנה סובלת האוכלוסיה הבדואית בנגב, גורמת לכך שהצפיפות מונעת אפשרות לבידוד. לדברי סלמה, מבודדים רבים חולקים קורת גג אחת עם בני משפחה לא מודבקים ונאלצים לחלוק גם תא שירותים בודד.

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

"מצב זה", מזהיר סלמה, "אינו מאפשר לקיים בידוד ביתי כנדרש והוא מזמין הדבקה שיטתית בתוך התא המשפחתי, דבר שיכול מהר מאוד להפוך להדבקה קהילתית המונית. יש לכן צורך דחוף בהקמת מרכזי בידוד רבים שיוכלו לאפשר בידוד כנדרש על פי ההנחיות."

לטענת אל אטרש, הוצע לממשלה להסב בתי ספר ומוסדות חינוך בתחומי המועצה למתחמי בידוד – אולם ההצעה לא נענתה. לדבריו, בשלב זה מוטב להסב חדרי בתי מלון באזור למתחמי בידוד כדי למנוע "אסון ההומניטרי הגדול".

אל אטרש מדגיש במכתבו גם את הצורך בסיוע דחוף לאוכלוסיות החלשות הזקוקות לשירותי רווחה ובמיוחד אזרחים ותיקים ואנשים עם מוגבלויות שונות. לדבריו, אין למועצה אפשרות להגיע לכל האוכלוסיות החלשות והנזקקות ולספק להן לאורך זמן את הצרכים הבסיסים הנדרשים כמו מזון ותרופות. הוא הזהיר מפני האפשרות שמשפחות אלו ידרדרו לחרפת רעב ואף עלולות לצאת לערים השכנות כדי לרכוש מוצרי מזון ובכך לחשוף את עצמן ורבים אחרים להדבקה מסוכנת.

לגבי סוגיית הלמידה מרחוק, מזכיר אל אטרש את מצב תשתיות החינוך במועצה, בגינן התקיימה השבתה ממושכת של מערכת הלימודים בתחילת שנת הלימודים. לדבריו, "בעוד שתלמידי ישראל מחוברים לתשתית אינטרנט תקנית הרי שילדי המועצה חיים באזורים שאין בהם פריסה של תשתיות בסיסיות והם אינם מסוגלים לקיים למידה מרחוק. התלמידים הבדואים שנמצאים בתחתית סולם ההישגים בחינוך בישראל עלולים למצוא את עצמם בהידרדרות לתהומות חדשים אחרי משבר הקורונה."